žena so slnečnými okuliarmi hrajúca na gitare

Dôvera je základ

Frank Doorhof

„Fotografovanie portrétov podľa mňa až z 99 % tvorí komunikácia a iba z 1 % stlačenie spúšte,“ povedal Frank Doorhof. „Z tohto dôvodu sa môj štýl práce odlišuje od toho ‚štandardného‘. Chcem nahliadnuť do vnútra snímanej osoby a spoznať jej pravú tvár, hudbu či umenie, a to všetko premietnuť aj do svojich fotografií.“ Tento prístup Frankovi v značnej miere pomáha najmä pri snímaní celebrít, hudobníkov či ďalších umelcov, vďaka čomu majú jeho fotografie nádych intímnosti a energickosti. Veľkú úlohu v tom hrá aj skutočnosť, že pri týchto stretnutiach zostáva nohami na zemi. „Na slávnych ľudí sa nepozerám inak,“ vysvetľuje. „Áno, zarábajú si tým, že vystupujú na pódiu, no stále sú to ľudia ako vy či ja. Zistil som, že keď sa k nim tak aj správam, ľahšie sa uvoľnia a skôr mi začnú dôverovať,“ prezradil Frank.

oficiálny portrét muža v saku

© Frank Doorhof | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 100

Aby fotograf mohol venovať toľko času budovaniu dôvery u svojich snímaných objektov, musí mať fotoaparát, na ktorý sa môže na sto percent spoľahnúť. Frank nedá dopustiť na fotoaparát Alpha 7R IV od spoločnosti Sony. „Kvalita fotografie nezávisí tak celkom od výbavy, no tá dokáže rozhodne pomôcť, najmä keď sa na ňu môžete spoľahnúť,“ vysvetľuje. „Produkty od spoločnosti Sony podľa mňa vynikajú tým, že keď ich potrebujete, tak vás nesklamú. Rad Alpha 7R mi naozaj vyhovuje a jeho najnovšie telo v sebe spája úžasný výkon pri vysokých hodnotách citlivosti ISO a snímky v obrovskom rozlíšení 60 Mpx. Keď k tomu prirátam tichú uzávierku, mám v rukách nástroj, s ktorým sa môžem naplno a bez obáv pustiť do práce. Dokonca naň ani nemusím pri komponovaní jednotlivých snímok myslieť.“

Frank si spomína, keď fotografoval pianistu Wibiho Soerjadiho počas živých koncertov. „V takých podmienkach som rád, ak dokážem zostať pod hodnotou ISO 64 000. Áno, naozaj myslím 64 000, lebo to vystúpenie bolo také dobré. No už som sa dostal aj na hodnotu 102 400 a po úpravách bola daná snímka použitá na obrovskom plagáte formátu A0. Pred pár rokmi sme o niečom takom ani nesnívali. Navyše, vďaka tichej uzávierke môžem chodiť aj na pódium a snímať umelcov, ako napríklad Wibiho, z takej vzdialenosti, že keby sa natiahnem, tak sa ich aj dotknem. Počas prestávky mi dokonca poslal správu, že vôbec nič nepočul! Ide o dôveru medzi fotografom a snímaným objektom upevnenú technológiou, lebo viem, že fotoaparát Alpha 7R IV zvládne všetko, čo si naň pripravím, aj keď ho doženiem do extrémov.“

záber zblízka na muža hrajúceho na piane

© Frank Doorhof | Sony α7R IV + FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS | 1/250s @ f/6.3, ISO 5000

Tento prvok dôvery je vo Frankových fotografiách naozaj výrazný. Vďaka nemu dokáže svoje snímané objekty zachytiť vernejšie a pracovať kreatívnejšie, výsledkom čoho sú expresívnejšie a pôsobivejšie portréty. „Mnoho ľudí podľa mňa podceňuje dôležitosť toho, ako veľmi sa umelci alebo modeli pri fotografovi uvoľnia,“ vysvetľuje. „Poznajú svoj imidž a vedia, aký je dôležitý, a preto sa pri prvých snímkach vždy postarám o to, aby bolo osvetlenie spolu s atmosférou dokonalé, čím si u nich vybudujem dôveru.“ Nastavenie a otestovanie svetiel vopred, ako aj používanie expozimetrov dosť pomáha. Navyše tak nemusíte strácať čas – ani dôveru – hraním sa s nastaveniami. Frank hovorí: „Tiež svojim snímaným objektom neustále ukazujem jednotlivé zábery a ak sa im náhodou nejaký nepáči, okamžite ho pred nimi odstránim.“

portrét muža držiaceho flautu

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/9.0, ISO 100

„My, fotografi, máme v tomto smere veľkú moc,“ pokračuje. „Aj jeden skvelý záber dokáže odštartovať niečiu kariéru.“ Frank si spomína na to, ako spolu s flautistom Nathanaelom Carrém hľadal nové nápady, pri čom sa obaja dobre zabavili. „Keď fotografujete klasických hudobníkov, možno vás to bude ťahať zostať pri zaužívaných vzorcoch, Nathanael však chcel niečo iné,“ vysvetľuje Frank. „Rozprávali sme sa o názve albumu, o farbách, čo videl v hudbe, a tak ďalej… Napokon sme skončili pri takmer prehnaných fotografiách s uletenými farbami a dymom a daný záber sa mu páčil rovnako veľmi ako mne. To iba dokazuje, aké úžasné môžete vytvoriť portréty, ak sú osobné alebo berú do úvahy charakter konkrétneho projektu.“

portrét muža držiaceho flautu obklopeného farebným dymom

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/13, ISO 100

Frank si aj naďalej vychutnáva dôveru, ktorá mu prináša kreatívnu slobodu, a nevie si predstaviť, že by umelcov a hudobníkov prestal fotografovať. „Niekedy ide o jednorazové projekty,“ povedal, „no osobne rád zostávam v kontakte s ľuďmi, ktorých fotografujem. To predstavuje tú ľudskejšiu a sociálnejšiu stránku fotografovania, ktorú si tiež užívam. Práve prostredníctvom takýchto vzťahov zisťujeme, že sa od seba vlastne až tak neodlišujeme bez ohľadu na to, či sme slávni alebo nie. Ak medzi vami a niekým ďalším vznikne takéto puto, samotné fotografovanie bude oveľa prirodzenejšie a skutočnejšie, snímaný objekt sa bude pred objektívom cítiť príjemnejšie a vaše portréty tak budú vyzerať lepšie.“

žena sediaca na stoličke naopak

© Frank Doorhof | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/10, ISO 100

Vybrané produkty

Frank Doorhof

Frank Doorhof | Netherlands

„Prečo falšovať, keď to môžete vytvoriť“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber