„Pri mojej práci vždy dochádza k mierneho pohybu,“ hovorí módny fotograf a fotograf celebrít Frank Doorhof. „Môže ísť o jemné nuansy ruky, ktorá vytvára dojem pohybu, alebo pózu, ktorá vytvára určitú krivku… Mám rád takého plynulé línie. Mám obrovskú radosť zo záberov, na ktorých modelka jemne pohodí vlasmi.“
Pohyb, či už jemný alebo výrazný, je nevyhnutnou energiou každého záberu, ktorý Frank vytvorí. Je to niečo, čo vie, že zasiahne aj diváka. Inštinktívne to pritiahne jeho pohľad rovnakým spôsobom, pretože naša myseľ sa vyvinula tak, aby vnímala pohyb, farby a vzory.
„Vždy hľadám túto plynulosť,“ hovorí, „aj keď nie je výrazná a zreteľná, pretože dynamickejší záber je pre divákov vždy pútavejší.“
Rovnako ako pravidelný pohyb objektu Frank využíva aj rekvizity a fyzické efekty, aby záberom dodal dynamiku. „Keď sa do toho dostanete,“ hovorí, „máte mnoho možností. Voda, dym aj prach sú všetky skvelými možnosťami. Ja takisto používam dlhé šaty, šatky a ventilátor zapnutý na turbovýkon alebo len veľmi jemný vietor. Dojem pohybu dokáže dotvoriť množstvo vecí. To, čo môžete vytvoriť, je limitované len vašou kreativitou.“
Inštinktívna príťažlivosť pohybu sa podľa Franka odzrkadľuje v spôsobe, akým je snímaný, pričom je nevyhnutné nájsť ten správny moment otáčania alebo skoku. „Keď fotografujete pohyb, každá snímka je iná a nie je možné dvakrát vytvoriť to isté. Niekedy je frustrujúce, keď sa vám snímka naozaj podarí, no niečo vo výraze objektu alebo v pozícii ruky nie je na 100 % správne. Samozrejme, že môžete z dvoch snímok vytvoriť jednu, no som typom fotografa, ktorý rád dosahuje 99 % výsledok fotoaparátom. Je to tiež výzva, ktorá vám umožňuje zlepšovať sa.“
Frankovi pomáha byť rozhodnejším rýchlosť jeho fotoaparátu α7R IV od spoločnosti Sony, ktorý ponúka kvalitu stredného formátu a rýchlosť športového fotoaparátu. „Máme zábleskové štúdiové svetlá značky Hensel, ktoré držia krok s 10 snímkami/s fotoaparátu α7R IV. Viac mi však pomáha snímanie jednotlivých záberov a spoliehanie sa na okamžité reakcie fotoaparátu,“ vysvetľuje. „Obe metódy som vyskúšal veľakrát a preferujem vlastné načasovanie. Rozdiel niekoľkých mikrosekúnd môže znamenať, že moment uplynie, takže reakčný čas fotoaparátu je kľúčový.“
Frank takmer všetky svoje pracovné výsledky dosahuje pomocou blesku. Ten dodáva jeho záberom, ktoré zachytávajú pohyb, ostré okraje viac než výnimočná rýchlosť uzávierky. „Ľudia si to často mýlia,“ vysvetľuje, „a v štúdiu alebo počas práce so zábleskovými svetlami pohyb zamrazí práve dĺžka blesku. V interiéri si fotoaparát nastavte na clonu f/16, rýchlosť 1/125 s, záber snímajte pri ISO 100 a bude pravdepodobne čierny. Ak však pri rovnakých nastaveniach použijete blesk (samozrejme po meraní), model alebo modelka budú na zábere vykreslení v závislosti od rýchlosti blesku. Z tohto dôvodu to môžete urobiť aj pri rýchlosti uzávierky dosahujúcej 1 s a výsledok bude rovnaký.“
Ovládanie rýchlosti uzávierky je kľúčové, keď Frank využíva pomalú synchronizáciu blesku alebo pomalé uvoľnenie uzávierky. Vírivý pohyb sa prepojí s jasne definovaným objektom, výsledkom čoho je snová alebo chaotická zmes farieb a tvarov. „Niekedy experimentujem s pomalšími rýchlosťami uzávierky a nastaveniami, ktoré na scéne udržia dostupné svetlo, a tiež s bleskom,“ hovorí. „Hoci ma to viac ťahá k výnimočne ostrým záberom, pomalým uvoľnením uzávierky viete dosiahnuť skvelé výsledky. Je to veľmi osobný štýl a je s ním aj veľa zábavy, najmä ak ho spojíte s efektami transfokácie alebo keď pohnete fotoaparátom. Počet záberov, ktoré si necháte, je výrazne nižší, no nestrácajte nádej. Keď sa vám to podarí, stojí to za to.“
V prípade záberov snímaných s použitím vysokej rýchlosti blesku Frank väčšinou vopred zaostrí svoj fotoaparát α7R IV prostredníctvom centrálneho bodu zaostrenia a sníma v režime jedného záberu s automatickým zaostrovaním. „Potom nechám modelku skákať. Keďže väčšinou snímam pri menších clonách, zostáva mi trocha manévrovacieho priestoru, čo sa týka pohybu,“ vysvetľuje.
V prípade iných snímok, napríklad vo vonkajšom prostredí, sa však do popredia dostáva automatické zaostrovanie so sledovaním očí a výkon ISO fotoaparátu α7R IV.
“Jednou z vecí, ktoré sa mi páčia na systéme spoločnosti Sony, je to, že v oblasti kombinácie nepretržitého zaostrovania s bleskom sú fotoaparáty α7R IV a α9 od spoločnosti Sony absolútne neprekonateľné. Je to s nimi úplne jednoduché.“
Bez ohľadu na to, akú formu pohybu zachytí – či ide o výnimočnú ostrosť alebo pútavé rozmazanie – je niečím, čo vždy definovalo jeho prácu. „Už od začiatku pre mňa módna fotografia nebola len o peknej tvári, ale aj o vytvorení dojmu,“ dokončuje.
„Prečo falšovať, keď to môžete vytvoriť“