mexičanka sedí s gitarou na kolenách

Výrobcovia mezcalu

Francisca Siza

Keď si priložíte pohár s nápojom k ústam, premýšľate niekedy nad tým, odkiaľ pochádza a kto ho vyrobil? To isté by sa dalo povedať o mnohých ďalších produktoch, ktoré konzumujeme. Potraviny, látky, suroviny… a práve táto otázka bola inšpiráciou pre vznik prvého celovečerného dokumentu Franciscy Siza.

Podobne ako mnohé iné skvelé projekty, aj tento vznikol takmer náhodou. Pri spolupráci s producentom Gautierom Heinsom na tvorbe propagačných videí pre výrobcu nápojov sa stretli s Yolandou Ruiz, prezidentkou združenia Mujeres del Mezcal y Maguey del México, ktorá zlepšuje život žien pracujúcich na mezcalových farmách a v liehovaroch. Franciscu a Gautiera tento príbeh od prvej chvíle fascinoval: bol to príbeh o útlaku a brutalite, ale aj o odhodlaní, ochrane a nádeji.

mexičanka kontroluje veľkú drevenú kaďu s prísadami © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/2.8, ISO 1600

„Všimli sme si, že potrebujú hlas, ktorý by svetu vyrozprával ich príbeh,“ tvrdí Francisca, „a Gautier ma vyzval, aby som na túto tému natočila dokument.“ Nasledovalo síce úmorné, ale zato inšpiratívne 30-dňové natáčanie po celom Mexiku a projekt, ktorý Francisce podľa jej vlastných slov zmenil život.

„Od začiatku bol tento projekt môjmu srdcu veľmi blízky,“ vysvetľuje. „Týka sa úsilia žien vydobyť si uznanie za svoju prácu, upozorňuje na problémy v oblasti ekológie a udržateľnosti, a okrem toho kladie dôležité otázky o tom, ako sa správame k ľuďom a miestam z celého sveta stojacim na opačnom konci dodávateľského reťazca. Je náš záujem dosť veľký, aby sme dokázali zmeniť to, ako sa k nim správame a ako ich podporujeme?“

„Mezcal,“ pokračuje Francisca, „je nápoj ako tequila. Oba sa vyrábajú z agávových rastlín. No zatiaľ čo tequila sa vyrába priemyselne, mezcal často predstavuje ručný výrobok, ktorý vzniká veľmi tradičným a prirodzeným spôsobom. Mnoho z týchto fariem a liehovarov zamestnáva ženy, ktoré sa snažia zachovávať niekdajšie spôsoby výroby.“

mexičanka sedí na pni a prepletá trstinové vlákna © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/5.6, ISO 640

Ako však vysvetľuje, niektoré tradície bolo potrebné zmeniť. „Ženy nemohli vlastniť mezcalové značky ani továrne, a preto ich rodiny videli iba malú odmenu za ich vynaložené úsilie. Spomínané ženské združenie 20 rokov bojovalo za zlepšenie podmienok a právneho postavenia žien v tejto oblasti. Nikdy sa nevzdali a napokon dosiahli úspech, ale až po nesmiernom boji, pri ktorom viceprezidentka Luz Maria Saavedra prežila dva pokusy o vraždu.“

Aj keď sa pestovateľom mezcalu dlho nedostávalo uznania ani odmeny, neprestávali bojovať za zachovanie tradičného spôsobu výroby, ku ktorému podľa jej slov patrí aj zdravý rešpekt k životnému prostrediu. Toto stanovisko je dnes vzhľadom na rastúcu popularitu a ziskovosť tohto nápoja ešte dôležitejšie než kedykoľvek predtým.

mexičanka mieša hrniec s mezcalom © Francisca Siza | Sony α7S III + 24-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/2.8, ISO 640

„Musíme si dávať pozor,“ pokračuje, „pretože mezcal práve zažíva veľký boom. Za posledné dva roky jeho popularita v Spojených štátoch vzrástla až 10-násobne alebo ešte viac. Ochrancovia tradícií sa preto obávajú, že im veľké spoločnosti zaberú pôdu a začnú s intenzívnym pestovaním bez ohľadu na ekologické otázky.“

„To isté sa stalo s tequilou,“ pokračuje. „Ľudia chcú nižšie ceny a lacnejších dodávateľov. Tequila pochádza zo štátu Jalisco a tamojšia pôda upadá v dôsledku zrýchleného pestovania agávových rastlín. Tie by sa mali nechať rásť 10 a niekedy až 30 rokov, aby dosiahli správnu veľkosť, ktorá umožňuje výrobu kvalitného mezcalu. Pri správnom postupe nezahubíte nezrelé rastliny len preto, aby ste získali väčší objem produktov.“

muž odsekáva agávové listy z rastliny © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/6.3, ISO 640

Pri tvorbe tohto dokumentu zároveň chcela spochybniť niektoré typické stereotypy spojené s Mexikom. „Je to veľmi živá a priateľská krajina,“ vysvetľuje, „ale mnohí ľudia ju vnímajú prostredníctvom klišé odpozeraných z filmov a seriálov. Tam je to samá púšť, mesto a slum. V skutočnosti tu však nájdete množstvo krásy. Odvšadiaľ na vás dýcha folklór, tradície a nádherné farby, ktoré zosobňujú najmä šaty pracujúcich žien.“

„Bolo pre mňa dôležité zachytiť tieto živé farby, vidiecku krásu a všadeprítomnú bujnú zeleň,“ pokračuje. „A ja som nechcela ani nemusela použiť umelé svetlo či zvláštne hýbať fotoaparátom, aby som zvýraznila to, čo sa odohrávalo pred objektívom. Bolo to také intenzívne, že stačilo iba otvoriť uzávierku a mohla som točiť.“

muž a žena stoja vedľa veľkého dreveného suda © Francisca Siza | Sony α7S III + 24-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/3.5, ISO 640

Jej zámerom bolo tiež zobraziť láskavosť a štedrosť ľudí, ktorých spoznala. „Boli nadšení z toho, že niekto vyrozpráva ich príbeh, a chceli nám všetko ukázať,“ tvrdí Francisca. „Navštívili sme veľmi, veľmi chudobné miesta, kde nám navarili obed a večeru, aj keď to niekedy znamenalo, že potom nemali jedlo sami pre seba. Bol to nesmierne pokorujúci a emotívny zážitok. Samozrejme, že všade, kde sa dalo, sme ochutnali ponúkaný mezcal. Keď sa pripraví správne, je taký čistý a prírodný.“

Po celý čas Franciscu, Gautiera a ich štáb sprevádzala Yolanda Ruiz. „Cestovala s nami od 1. do 30. dňa, či už lietadlom, autobusom alebo autom, spávala s nami na ceste alebo na zemi, ak sme práve kempovali. Stala sa pre mňa skutočnou inšpiráciou a bola mi skôr mamou než priateľkou. Je odo mňa o 20 rokov staršia, no stále priam srší energiou. Má takú veľkú duševnú a fyzickú silu a zdá sa, že pozná úplne každého. Navštívili sme pár nebezpečných miest a bez nej by som sa nikdy nezaobišla.“

skupina mužov kope veľký kopec © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | /1/100s @ f/10, ISO 640

Mala so sebou aj výbavu značky Sony, predovšetkým fotoaparát Sony Alpha 7S III, ale aj Sony Alpha 7 IV. Oba používala na natáčanie aj fotografovanie. „Keďže sme stále na cestách, tieto fotoaparáty boli na to ako stvorené. Sú výborne prenosné a majú takú vysokú kvalitu, že som nikdy nepochybovala o tom, že dokážu presne zachytiť krásu Mexika a charakter jeho obyvateľov, ktorých sme stretli. Vďaka funkciám, ako úžasný režim S-Log3 ľudia poznajú model Alpha 7S III ako nástroj na tvorbu videí a mnoho z nich si preto myslí, že nedokáže dobre fotiť. To však podľa mňa vôbec nie je pravda. Model 7S III používam na všetko, pretože zhotovuje skvelé snímky.“

Hotový dokument teraz začína obiehať festivaly. Francisca ho najskôr premietla aj ženám, ktoré v ňom účinkujú. „Veľmi sa im páči, aj keď vzhľadom na to, že sme robili rozhovory s veľkým počtom ľudí, niektoré z nich majú vtipné poznámky ako: ‚Ale prečo má ona vo filme viac priestoru než ja?‘ alebo ‚Prečo si častejšie neukazovala moju značku?‘,“ smeje sa. „Ale aj to je súčasťou práce filmára a ony boli všetky šťastné z toho, že sa mohli so svetom podeliť o svoj príbeh.“

Najsilnejšiu pochvalu však dostala od samotnej Yolandy Ruiz. „Poslala mi hlasovú správu, v ktorej takmer plakala od šťastia, pretože ich hlas bude po prvýkrát počuť aj niekto mimo Mexika. Film ukazuje, ako títo ľudia vzájomne čerpajú silu zo spoločnej práce a vďaka tomu sa im podarilo zmeniť status quo v Mexiku.“

muž stojí pred kvetinovou ozdobou s mečom v rukách © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/400s @ f/7.1, ISO 640

„Predovšetkým si myslím, že v Európe, v Spojených štátoch a iných prosperujúcich oblastiach sme veľmi privilegovaní,“ dodáva na záver. „Po celom svete nájdeme ľudí, ktorí toho majú oveľa menej než my a hoci musia každý deň skoro ráno vstávať, pracovať a bojovať, nežijú ako my. Títo ľudia vyrábajú veci, ktoré potrebujeme alebo z ktorých máme pôžitok. Musíme poznať ich príbeh, aby sme s nimi dokázali lepšie súcítiť. Takéto ponaučenie môže zlepšiť svet a mojím cieľom teraz je sa oň podeliť.“

Vybrané produkty

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber