dáma, ktorá drží semená v dlaniach

Strážkyne semien z Guiney-Bissau

Vanessa Ribeiro Rodrigues

Môže sa dokumentárna fotografka a filmárka, ktorá s obľubou používa prístup prirodzeného rozvíjania príbehov, dostať k lepšiemu objektu, než sú „strážkyne semien“ z Guiney-Bissau? Vanessa Ribeiro Rodrigues strávila mesiac na západoafrických palmových súostroviach (Bissagoské ostrovy). Stretávala sa tu s týmito inšpiratívnymi ženami a šírila ich postoje, čo by mohlo pomôcť aj oveľa vzdialenejším komunitám.

Vanessa sa s týmto príbehom prvýkrát stretla pri výučbe investigatívnej žurnalistiky v Guinei-Bissau v roku 2021. „Ako rozprávačka,“ vysvetľuje, „som hľadala nové príbehy. Poznala som prácu mimovládnej organizácie Tiniguena, ktorej projekty tvorili zaujímavú zmes ekofeminizmu, agroekológie, posilňovania postavenia a udržateľnosti. Keď niekto spomenul prácu „strážkyň semien“, bola som taká zvedavá na ich úlohu a dôležitú misiu, ktorú vykonávajú, že som hneď vedela, že sa musím zoznámiť s ich príbehmi.“

dáma, ktorá sedí pred kamennou chatrčou

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 200

Tieto ženy, ktoré sú súčasťou etnickej skupiny Bijagós, žijú v chránenej morskej oblasti Spoločenstva ostrovov Urok a ich úlohou je garantovať potravinovú sebestačnosť a istotu zoči-voči mnohým výzvam: stúpajúcim hladinám oceánov, zvyšujúcim sa zrážkam v dôsledku klimatických zmien, ako aj ekonomickým a priemyselným hrozbám pre domáce plodiny na ostrovoch, ako sú napríklad monokultúry kešu.

dáma vysádza sadenicu do zeme

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Do príbehu o udržateľnosti, o ktorý sa chcela podeliť, však boli vpletené aj nitky nerovnosti. „Poľnohospodárstvo Guiney-Bissau je založené na práci vidieckych žien,“ hovorí Vanessa. „A práve ony zodpovedajú za zabezpečenie výživy pre svoje rodiny. V dôsledku diskriminačných zákonov a praktík však menej než jedno percento týchto žien vlastní pôdu, na ktorej plodiny pestujú. Vanessu to inšpirovalo a rozhodla sa podeliť o ich príbeh. Pustila sa do multimediálneho projektu, výsledkom ktorého zatiaľ bolo niekoľko článkov v portugalskej a medzinárodnej tlači a celovečerný dokumentárny film, ktorý bude dokončený tento rok a čoskoro sa stane základom pôsobivej výstavy v Portugalsku.

dáma, ktorá pozerá mierne mimo fotoaparátu

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 200

Rozhovory so strážkyňami semien a ich fotografovanie sa však nezaobišli bez problémov. „Hlavným bolo,“ smeje sa, „že som na to bola sama! Času bolo neuveriteľne málo a žien, ktoré som chcela predstaviť, naopak veľmi veľa. Zároveň som robila všetko sama: prípravu, videorozhovory, zhotovovanie záberov a prestrihov, fotografovanie portrétov a iných statických záberov, nahrávanie zvuku… a prenášanie celej výbavy z jedného miesta na druhé. Dôležitými faktormi boli aj geografické podmienky a počasie. Pri veľkom prílive sme zobrali lode, ale aby som stretla každého, koho som chcela, často som sa musela dlhé hodiny brodiť a šliapať.“

„Ak sa však vyberiete na miesto, ako je toto, a máte poruke takýto skvelý príbeh, chcete z toho vyťažiť maximum,“ pokračuje. „Je to neustály záväzok, na konci ktorého je však vždy odmena. Možnosť vstúpiť do tohto vesmíru a dostať sa k takej starovekej a vzdialenej kultúre je privilégium. Ako lovkyňa príbehov si myslím, že toto je ten druh nadčasového príbehu, ktorý môže niečo zmeniť.

Vanesse na tomto projekte pomáhali fotoaparát Sony Alpha 7C a objektív FE 24 – 105 mm f/4 G OSS. „Keďže som bola sama, mala som veľké šťastie na túto zostavu,“ vysvetľuje, „pretože bola taká prenosná a súčasne ponúkala neskutočnú flexibilitu a kvalitu nielen pri fotografovaní, ale aj pri natáčaní videí. Keď všetko celé týždne prenášate na svojom chrbte, na jej nízkej hmotnosti naozaj záleží! A vďaka tomuto objektívu môžem dosiahnuť ľubovoľnú kompozíciu: portréty s orientáciou na výšku, širokouhlé zábery alebo dokonca zachytiť objekt na druhej strane ryžového poľa (Bolama). A clona f/4 poskytuje fantastickú svetelnosť, ktorá je pre mňa veľmi dôležitá, pretože rada pracujem len s prirodzeným svetlom.“

dáma, ktorá drží semená v dlaniach

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/50s @ f/4.0, ISO 100

Napriek všetkým problémom Vanessa nezanedbávala svoj tradičný prístup. Pracovala pomaly a prirodzene, našla si čas na získanie dôvery svojich objektov a zabezpečenie toho, aby ich názory bolo počuť. „Či už ide o filmovanie, fotografovanie alebo obe tieto oblasti, podľa môjho názoru nemôžete len tak vyraziť a bežať,“ vysvetľuje. „Veľmi rada sa spájam s ľuďmi a nadväzujem s nimi kontakty, a to určitý čas trvá.“

profil dámy obklopenej zelenými listami

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 640

„Vždy sa svojich respondentov pýtam to, čo je dôležité pre nich,“ pokračuje, „a čo chcú cezo mňa oznámiť. Z mnohých hľadísk to vyzerá ako správy na sociálnych sieťach: začnete s týmito hlasmi komunity vďaka úctivému prístupu sa z toho stane spolupráca. Mne ako cudzinke neprináleží určovať, čo má spravodajskú hodnotu. Namiesto toho musím dostať príbeh späť medzi ľudí. Ako ich môžem reprezentovať? Aké majú obavy? A ktorá časť ich príbehu nebola predtým rozpovedaná?“

Vanessa si myslí, že portréty týchto žien majú mimoriadny význam. „Pre mňa,“ vysvetľuje, „má fotografia silu, ktorou video ani audiovizuálna komunikácia nedisponujú. Netvrdím, že jedno je lepšie než druhé, ale že fotografie dokážu zmraziť čas takým spôsobom, akým to video nedokáže, a divák sa tak dostane vo svojej predstavivosti na iné miesta. Oko spočinie na detailoch a zotrvá na nich, čím sa vytvorí špeciálne spojenie, spomienka alebo myšlienka, ktoré boli predtým neznáme. Video nám naopak sprístupní prakticky všetko – pohyb, jazyk aj zvuk. Ak však tieto aspekty chýbajú, často môžeme nájsť niečo silnejšie.“

portrét dámy so žltou šatkou na hlave

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Aký účinok môže mať podľa Vanessy zachytený príbeh? „Myslím si, že takýto druh príbehu o agroekológii môže predstavovať brilantný príklad pre širší svet, ale zároveň môže niečo vrátiť aj strážkyniam semien,“ dodáva.

Vybrané produkty

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber