kŕdeľ husí sa chystá vzlietnuť

V divočine s fotoaparátom Alpha 7S III

Tomasz Gladys

Všetci filmári divokých zvierat sa snažia čo najviac priblížiť k prírode a ani poľský rodák Tomasz Gladys v tomto nie je výnimkou. Cieľom nie je iba získať fantastické zábery, ale aj precítiť daný okamih a prítomnosť zvierat, ktoré fotografuje. „Jeden z najúžasnejších pocitov, aké som kedy zažil,“ spomína si Tomasz, „ma zasiahol pri pohľade na ohromný kŕdeľ husí – možno štyridsať- alebo päťdesiattisíc. A ja som tam bol s nimi.“

Tomasz to nemyslí iba obrazne. On totiž vytvoril a sám využíva zariadenie, pomocou ktorého sa fotoaparáty Sony Alpha 7S III a Cinema FX3 (a občas aj jeho maličkosť) môžu dostať k objektom čo najbližšie.

„Mám plávajúci úkryt, na ktorý môžem pripevniť fotoaparát Sony Alpha7S III s objektívom FE 200 – 600 mm f/5,6 – 6,3. Nasadím si potápačský oblek a ponorím sa do vody. Nad hladinou mám len hlavu. Úkryt je zamaskovaný a pod ním sa nachádzam ja s plávajúcou plošinou, na ktorej spočíva fotoaparát s objektívom. Pomocou kĺbovej obrazovky LCD fotoaparátu Alpha 7S III zreteľne vidím, čo sa deje.

zamaskovaný úkryt plávajúci na vode

Takto sa Tomaszovi podarilo prežiť niečo fantastické: ocitol sa totiž vo vode práve v okamihu, keď k oblohe vzlietal kŕdeľ sťahovavých husí.

„Po jazere som sa presúval veľmi pomaly. Práve bol odliv s tisíckami husí všade naokolo. Potom zrazu všetky vzlietli z vody a tisíce z nich mi prelietali necelý meter nad hlavou. Cítil som závan vetra z trepotu ich krídel. Bol to úžasný zážitok.“

„Tomasz nemá problém priznať, že podobné chvíle sú nesmierne vzácne. „V minulosti som mával predstavu o tom, čo chcem odfotiť. Celý deň som čakal a čakal, no aj tak sa mi nepodarilo vytvoriť vytúžený záber a odchádzal som sklamaný. Teraz som však vďačný za všetko, čo sa mi prihodí. Naučil som sa vážiť si už len to, že tam môžem byť. Najkrajšie príbehy píše sama príroda. Chce to veľa pozorovania, ale napokon sa vám za vynaložený čas a úsilie dostane úžasnej odmeny.“

„Hoci má Tomasz záľubu aj vo fotografovaní cicavcov, jeho vášňou je filmovanie vtákov, najmä žeriavov a husí. „Žeriavy sa spájajú so šťastím a v Poľsku predstavujú symbol nádeje. Tieto vtáky sa sem sťahujú krátko pred začiatkom jari, takže sú predzvesťou nadchádzajúceho roka.“

Tomasz väčšinou používa dva fotoaparáty Sony – FX3, ktorý patrí do radu Cinema, a Sony Alpha 7S III. Tieto dva modely tvoria dokonalý pár, keďže Tomaszovi poskytujú všetko, čo potrebuje na zachytávanie divokých zvierat v dosiaľ nevídaných situáciách. „Filmárom v divočine tieto fotoaparáty doslova zmenia život, pretože vysoká citlivosť ISO im otvára netušené možnosti.“

Keďže snímač na týchto fotoaparátoch zvládne aj tieto vyššie hodnoty citlivosti, filmári a fotografi divokých zvierat získajú viac času na zhotovenie kvalitných záberov a záznamov.

Pamätám si na to, keď som sa ocitol vo vode uprostred noci. Pozoroval som všetky tie spiace husi na hladine. Bolo to nádherné. Nemohol som to však zachytiť na film, pretože bola skrátka príliš veľká tma. S fotoaparátom Alpha 7S III však teraz môžem podobné okamihy zachytiť pri hodnote ISO 12 000 alebo ešte viac a produkčné tímy National Geographic alebo BBC ich s radosťou použijú vo svojich filmoch.

Každý fotograf alebo filmár, ktorý trávi veľa času v exteriéri, pri výbere fotoaparátu a objektívu kladie veľký dôraz na veľkosť a hmotnosť. Rozhodujúci je každý gram. Práve to je jeden z dôvodov, prečo Tomasz pred pevnými objektívmi uprednostňuje tie transfokačné, s ktorými sa môže flexibilne prispôsobiť konkrétnemu objektu a prostrediu bez toho, aby musel objektív meniť – také niečo ani nie je možné, keď je čiastočne ponorený pod vodou.

„Viem, že 200 – 600 mm objektív má clonu iba f/5,6 – 6,3, ale to nič, pretože vďaka fotoaparátom Alpha 7S III a FX3 to môžem vykompenzovať zvýšením hodnoty ISO bez toho, aby tým utrpela kvalita snímky. Kombinácia fotoaparátu Alpha 7S III a objektívu FE 200 – 600 mm f/5,6 – 6,3 teda funguje dokonale. Mám všetko, čo potrebujem, v kompaktnom balení.“

Ďalším z Tomaszových obľúbených kúskov je model FE 28 – 135 mm f/4 PZ. Tento objektív s elektronicky ovládanou transfokáciou má zabudované motorčeky, pomocou ktorých môže Tomasz ovládať transfokáciu na diaľku.

autíčko na diaľkové ovládanie s namontovaným fotoaparátom sony alpha 7sm3

„Používam systém, ktorý mi umožňuje ovládať fotoaparát Alpha 7S III na vzdialenosť 1 km. Vyrobil som si plávajúcu skrýšu na diaľkové ovládanie. Je to čosi ako zamaskovaná diaľkovo ovládaná loďka s 3-osovým stabilizačným gimbalom, ktorý slúži ako opora pre fotoaparát Alpha 7S III. Nad touto loďkou, ale aj nad pohybom gimbalu, fotoaparátu a objektívu mám plnú kontrolu. Na podobnom princípe funguje aj moje autíčko na diaľkové ovládanie, ktoré je však tiché a veľmi pomalé. Keďže som sa chcel k objektom priblížiť, musel som sa tieto zariadenia naučiť používať. Zvieratá si totiž všimnú, ak sa k nim blížite v priamom smere. Musím sa pohybovať pomaly, prerušovane a cikcakovito, aby som našiel dokonalú polohu, z ktorej môžem nahrávať.“

„Všetky tieto nástroje mi umožňujú dostať fotoaparát Sony Alpha 7S III bližšie k zvieratám,“ dodáva na záver. „Je skrátka výborné, že Sony dovoľuje externým výrobcom vytvárať podobné produkty, ktoré im prinášajú množstvo príležitostí.“

Vybrané produkty

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber