Podrobnosti o príbehu Alpha Universe
Filmovanie v Serengeti s fotoaparátom Alpha 7S III 

Chris Schmid 

Som švajčiarsky fotograf, filmár a kameraman a špecializujem sa na prírodopisnú tvorbu na odľahlých miestach, predovšetkým na mačkovité šelmy. Svoj život som zasvätil dokumentovaniu prírodných krás našej planéty a môj cieľ je vždy rovnaký: nadviazať kontakt s prírodou priamo v jej srdci s cieľom rozšíriť povedomie o krehkosti našej planéty a inšpirovať k činnostiam na jej ochranu.

Venujem sa ochrane voľne žijúcich zvierat a úzko spolupracujem s organizáciou WildAid na ochranu životného prostredia so sídlom v San Franciscu s cieľom znížiť dopyt po nelegálnych produktoch z voľne žijúcich zvierat. V roku 2019 som spustil online klenotníctvo Stay·WildTM, pričom 50 % z jeho ziskov putuje neziskovým organizáciám na podporu projektov ochrany voľne žijúcich zvierat. Moju prácu zastupuje agentúra National Geographic Image Collection.

Naším hlavným projektom bolo filmovať obrovskú migráciu pakoní v parku Serengeti v Tanzánii. Každoročne 1,5 milióna pakoní migruje v obrovskom okruhu a táto migrácia si vyslúžila umiestnenie medzi siedmimi prírodnými divmi sveta.

V tomto ročnom období pakone migrujú na sever od Serengeti, kde prekročia slávnu rieku Mara v epickom a dramatickom boji s vodou, krokodílmi a inými predátormi. Počas migrácie sú predátori ako levy a gepardy veľmi aktívne a majú mnoho príležitosť na ulovenie koristi.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 stádo pakoní sa brodí cez rieku

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

Prvé dojmy z fotoaparátu Alpha 7S III

Už dlhé roky som nadšeným používateľom produktov Sony, pričom teraz používam fotoaparáty Alpha 9 II a 7R IV výlučne na statické zábery, no chcel som vyskúšať fotoaparát Alpha 7S III na filmovanie.

Pre mňa je najlepšou funkciou tohto nového fotoaparátu bezpochyby schopnosť snímať s rozlíšením 4k 4.2.2 50/60p, ako aj možnosť zvýšiť ho na 100/120 pri zachovaní rovnakej bitovej hĺbky. Uprednostňujem snímanie v režime S-Log3 s následnou gradáciou farieb v zázname, takže mať k dispozícii 10 bitov je pre mňa nevyhnutnosťou.

Dotykové zaostrovanie a všetky možnosti zaostrovania sú takisto veľmi vítanou doplnkovou funkciou fotoaparátu Alpha 7S III. Schopnosť sledovať leva vo vysokej tráve pomocou steadicamu a dotykového zaostrovania v aplikácii Imaging Edge bola pre nás naozaj dôležitá a necítili sme potrebu používať motory sledovacieho zaostrovania na steadicame. Všetky nastavenia fotoaparátu môžete bez obáv ovládať na diaľku.

Efekt posuvnej uzávierky bol takisto výrazne znížený v porovnaní s modelom Alpha 7S II a najvýraznejšie to bolo pri snímaní na steadicame.

A napokon, schopnosť potlačiť ISO bola veľmi dôležitá – to, že som sa nemusel obávať používať vysokú hodnotu ISO na získanie snímkovej frekvencie 50/60p ani pri slabom osvetlení, bolo neuveriteľné, najmä keďže šelmy sú aktívne veľmi skoro ráno a veľmi neskoro večer.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 chris pripravuje záber na fotoaparáte alpha upevnenom na statíve

Chris pripravuje záber na fotoaparáte Alpha 7S III s objektívom FE 200 – 600 mm f/5,6 – 6,3 G OSS

Vybavenie 

Pošťastilo sa nám mať 2 fotoaparáty Alpha 7S III na snímanie – jeden s objektívom FE 200 – 600 mm f/5,6 – 6,3 G OSS na statické snímky na statíve a druhý s objektívom FE 70 – 200 mm f/2,8 G Master (a príležitostne 1,4x konvertorom) na používanie na steadicame Ronin 2. Obe zostavy zahŕňali aj Atomos Ninja V na nahrávanie formátu RAW priamo z výstupu z HDMI portu.

Schopnosť ovládať fotoaparát so steadicamom pomocou aplikácie Imaging Edge bola neoceniteľná a v prípade zmeny svetelných podmienok sme dokázali rýchlo prepnúť nastavenia.

Keďže sme pracovali v prostredí s veľmi vysokými teplotami, neprekvapilo by ma, keby niektorý z fotoaparátov vykazoval znaky prehrievania, najmä pri snímaní s úplným rozlíšením, no žiadne problémy sa neprejavili ani v prípade, že sme fotoaparáty ponechali zapnuté dlhé hodiny.

Chris Schmid fotoaparát sony alpha 7RM4 upevnený na steadicame

Rady pre filmovanie voľne žijúcich zvierat

Nefilmujte všetko so spomaleným pohybom. Hoci je skvelé mať snímkovú frekvenciu 100/120p, je dôležité zachovávať rytmus medzi normálnou rýchlosťou a spomaleným pohybom. Všetko je o tempe vášho filmu.

Skôr než vyrazíte zhotoviť záber, venujte viac času nastaveniu fotoaparátu pomocou funkcie pamäte. Ja mám napríklad vo fotoaparáte nastavenie M1 pre 50/60p, M2 pre 25p a M3 pre 100/120p, takže dokážem rýchlo zmeniť snímkovú frekvenciu v priebehu sekundy.

Je veľmi dôležité porozumieť nastaveniam automatického zaostrovania ešte predtým, než dôjdete na miesto, aby ste porozumeli tomu, čo najlepšie funguje pre vás a váš objektív. Funkciu zamerania používam najmä na nastavení 1, aby sa fotoaparát pokúsil zamerať na môj objekt čo najrýchlejšie, a funkciu rýchlosti automatického zaostrovania na nastavení 2, aby sa pri strate sledovania dosiahla plynulá zmena zaostrenia.

Pri filmovaní nepoužívajte automatickú hodnotu ISO, pretože ak snímate tmavú scénu a funkcia vyváženia bielej farby sa bude pokúšať korigovať farebnú teplotu, výsledok nemusí byť podľa očakávaní. Vždy používajte nastavenie vyváženia bielej Slnečno alebo Oblačno v závislosti od podmienok snímania.

Ak môžete, používajte veľký externý monitor. Ak pracujete vonku, svetlo môže byť veľmi ostré a nepríjemné a naozaj je potrebné vidieť, čo robíte.

Jednou z najdôležitejších vecí je trpezlivosť. Musíte byť trpezliví a pripravení čakať celé hodiny, kým sa niečo udeje. Nepokúšajte sa rýchlo sa dostať niekam, pretože zmeškáte najkrajšie zábery.

A posledná vec, pokúste sa meniť ohniskovú vzdialenosť, keď ste na mieste, meniť medzi širokouhlými zábermi a zábermi zblízka, aby ste pri strihaní mali viac možností.

Vybrané produkty
ILCE-7SM3
Fotoaparát α7S III s profesionálnou funkciou na snímanie videozáznamov/fotografií

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70 - 200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
FE 200 – 600 mm F5,6 – 6,3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

1,4x telekonverzný objektív

SEL14TC

Súvisiace články
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Švajčiarsko

„Obraz je mocný. Jediný záber dokáže zachytiť emóciu alebo vyvolať vnútorné pocity.“

Zobraziť profil


x