dva biele motýle sediace na stonkách

Ako fotografujem | Fotografovanie prírody na jar a v lete

Petar Sabol

Jar a leto pre mňa predstavujú nové začiatky. Svet začínajú rozveseľovať žiarivé farby prvých kvetín a ja sa veľmi teším na motýle a vážky. Milujem tráviť čas so zvieratami v prírode. Sú mojím nevyčerpateľným zdrojom šťastia a inšpirácie. Pokiaľ ide o makrofotografiu, najradšej snímam motýle a vážky, no mám rád aj vtáky, ktoré si neprestajne stavajú hniezda a kŕmia mladé. Dalo by sa povedať, že ma inšpiruje všetko, čo lieta.

Keď sa sústredíte na objekt, veľmi ľahko zabudnete, že svetlo je pri snímaní života v prírode rovnako dôležité, ako pri iných typoch fotografovania. A preto je kľúčové, aby ste boli na mieste v čase, keď má svetlo správny smer a intenzitu. Svetlo nemá vplyv iba na vzhľad snímaného objektu, ale tiež na pozadie fotografie.

biely motýľ sediaci na oranžovej stonke

© Petar Sabol | Sony α7R IV + 100mm f/2.8 Macro | 1/30s @ f/9.0, ISO 400

Netreba zabúdať ani na počasie. Ja osobne zvádzam nekonečný boj s vetrom, ktorý je najväčším nepriateľom makrofotografa. Keď potrebujete na zachytenie čo najväčšej hĺbky poľa veľké zväčšenie a malú clonu, aj ten najjemnejší vánok môže spôsobiť neželaný pohyb snímaného objektu a pokaziť tak potenciálne dobrú fotografiu.

V súčasnosti používam fotoaparát Alpha 7R IV od spoločnosti Sony, niekedy však siahnem aj po fotoaparáte Alpha 9 II. Keď snímam makrozábery, pripevním k fotoaparátu makroobjektív FE 90 mm f/2,8 G od spoločnosti Sony, prípadne 180 mm makroobjektív tretej strany s adaptérom. Na fotografovanie vtákov väčšinou používam objektív FE 200 – 600 mm G od spoločnosti Sony, no ak mám šťastie, tak si požičiam ten najdokonalejší objektív – FE 600 mm f/4 G Master.

záber na oko hmyzu z veľkej blízkosti

© Petar Sabol | Sony α7R IV

Isto nemusím zdôrazňovať, že pri snímaní makrozáberov by som sa bez statívu ani nepohol. Aby som získal dobrú hĺbku poľa, snímam pri clone f/8 alebo f/11 a citlivosť sa snažím udržať na hodnote ISO 100 alebo 200. Tým väčšinou získam rýchlosť uzávierky na úrovni 1/5 až 1/50 sekundy. Hoci fotoaparát disponuje vynikajúcim systémom automatického zaostrovania, zvyčajne zaostrujem manuálne a používam zväčšené zobrazenie, aby som získal zaostrenie a hĺbku poľa presne tam, kde chcem.

Pri snímaní makrozáberov často používam elektronický koľajnicový systém, aby som mohol zachytiť viacero záberov s mierne pozmenenými rovinami zaostrenia. Tie potom spojím v softvéri, čím vytvorím vrstvenú fotografiu, na ktorej je celý objekt zaostrený, zatiaľ čo pozadie zostane rozmazané. Aby som mohol túto techniku aplikovať, potrebujem, aby sa nič nepohlo ani o milimeter – fotoaparát, hmyz a čokoľvek, na čom hmyz sedí. Preto je bezvetrie také dôležité.

Tou najlepšou radou, akú môžem v súvislosti so snímaním v teréne ponúknuť, je, aby ste si vybrali deň, keď nefúka vietor, a aby ste si privstali a fotografovali pri východe slnka. Hmyz sa pri nízkej teplote hýbe pomalšie a pravdepodobne sa bude vyhrievať na rannom slnku. Skoré rána navyše sprevádza skvelé svetlo či jemná hmla a rosa, takže pozadie vašich snímok bude vyzerať zaujímavejšie.

letiaci vták pred žiarivým zeleným pozadím

© Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/4000s @ f/4.0, ISO 4000

Fotografovanie letiacich vtákov si vyžaduje prax a dobrú znalosť systému automatického zaostrovania vášho fotoaparátu. Oba fotoaparáty Alpha 7R IV a Alpha 9 II disponujú úžasným systémom automatického zaostrovania, pričom prvý uvedený ho dopĺňa rozlíšením 61 miliónov pixelov, vďaka ktorému dokážem zachytiť všetky detaily, a Alpha 9 II mi umožňuje snímať rýchlosťou až 20 snímok/s.

dva letiace vtáky s oranžovým sfarbením

© Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/3200s @ f/4.0, ISO 2000

Vo fotoaparátoch nastavím režim AF-C a body zaostrenia so zameraním nastavím buď na možnosť L, alebo Zóna, aby mali dostatočný priestor na sledovanie vtáka v pohybe. Potom snímam v režime sériového snímania Hi+, ktorý mi v rámci fotoaparátu Alpha 9 II od spoločnosti Sony umožňuje snímať spomínanou rýchlosťou 20 snímok/s. Vďaka tomu môžem počas letu vtáka zachytiť rôzne typy snímok a pohybov. Tiež nesmiem zabudnúť na nastavenia expozície, najmä na rýchlosť uzávierky, ktorej správna hodnota sa stará o to, že pohyb zostane ostrý. Vždy ju nastavím na hodnotu aspoň 1/2000 sekundy a clonu nechám na najvyššej hodnote. Nastavenie citlivosti pokojne nechám na možnosti Auto ISO, pretože viem, že snímky zachytené fotoaparátmi Alpha 7R IV a Alpha 9 II od spoločnosti Sony budú mať minimum šumu, a to aj pri vyššej citlivosti. Môžem tak snímať rýchlo letiace vtáky s vedomím, že zachytím všetky detaily, ktoré potrebujem.

Vybrané produkty

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

„Vždy sa snažím zachytiť tú najlepšiu fotografiu bez ohľadu na to, ako dlho to potrvá a koľko úsilia si to vyžiada.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber