Sila emócií v makrofotografii

Petar Sabol

Makro a fotografovanie prírody sú technické záležitosti, ale bez emócií je technika zbytočná. Snímka môže byť plná, ale obraz zostane tak trochu... prázdny. Ocenený fotograf prírody Petar Sabol je toho nádhernou ukážkou. Jeho obrazy sú technicky dokonalé, ale aj vizuálne pútavé, prekračujú hranice vedy a fascinujú.

„Je veľa vecí, ktoré musíte urobiť správne, a problémom môže byť čokoľvek – svetlo, rýchlosť uzávierky, zaostrovanie, hĺbka poľa... obzvlášť makro je technicky náročné. Potom je tu prostredie – objekt môže uletieť alebo vietor môže pohnúť stonkou, no vy musíte toto všetko prekonať a prejaviť svoju umeleckú víziu. V mojom prípade k tomu dôjde, keď som uvoľnený a naladený na objekt. V takomto prípade viete pocit preniesť do záberu a umelecky sa vyjadriť. Ale nie som dokonalý a niekedy sa to nepodarí.“

Petar odkazuje na výnimočný záber potápajúceho sa rybárika. Nebol to záber, ktorý vytvoril vďaka šťastiu. Vyžadoval si úsilie. Táto príležitosť trvajúca zlomok sekundy predstavovala mesiace úsilia.

Petar Sabol – snímka 1
© Petar Sabol | Sony α77 + 135 mm f/1,8 | 1/2 000 s pri f/7,1, ISO 400

 „Po tomto zábere som začal ozaj kričať! Bol to úžasný moment. Zavŕšenie dlhého procesu. S rybárikom som sa zoznámil a veľakrát som ho fotil na konároch, kým mi nenapadlo spraviť niečo iné – ako by mohol vyzerať pod vodou? Môj fotoaparát bol vtedy najrýchlejší na trhu. 12 snímok/s, čiže dostatočne veľa na zachytenie toho pravého okamihu. A toto je iba jedna snímka z mnohých. Teraz máme model α9 vyznačujúci sa 20 snímkami/s. To je rýchlosť, ktorú nám spoločnosť Sony ponúka na zachytenie dokonalého okamihu.“

Pomocou vodotesnej tašky Petar ponoril fotoaparát 50 cm pod hladinu, dostatočne hlboko na to, aby ho obklopila rieka, ale zároveň dostatočne plytko na to, aby svetlo zostalo dosť silné. V ten deň muselo byť aj slnečno, aby sa podarilo zachytiť prirodzene živé farby.

„Snímka rybárika bola celá vytvorená manuálne: zaostrenie, rýchlosť uzávierky aj clona a kompozícia boli nastavené podľa predpokladaného miesta jeho potopenia. Dal som tam krmivo pre ryby, aby som mu prilákal korisť. Potom išlo o pokus a omyl. Nemôžete pohnúť fotoaparátom, len reagovať na objekt. Nevidíte, čo sa zaznamenáva. Mal som však zápal pokračovať a víziu toho, čo by som mohol vytvoriť. Nastali aj momenty frustrácie. Niekedy bol výborne zaostrený, no trocha mimo snímky, niekedy bol skvele umiestnený na snímke, no nezaostrený. Musel som byť vytrvalý.“

Petar Sabol

© Petar Sabol | Sony α77 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/8 s pri f/13, ISO 100

Konzistentnou súčasťou Petarovej fotografickej práce je fascinácia svetlom. Svetlo tvorí prirodzený svet, preto by jeho snímanie malo byť prvoradé. Jeho zábery sú zaliate svetlom, zachytávajú jemné detaily hmyzu a vtákov, umocňujú dramatickosť, pričom zo scény a objektov srší život. Sníma najmä v skorých ranných hodinách alebo pri západe slnka. Jeho kompozícia je obrátená proti slnku, a ak treba zvýrazňuje detaily v tieňoch, ako aj živých farbách, ktoré tieto telá s formátom Full Frame produkujú.

Pozoruhodným štýlom jeho práce je využívanie lúčov svetla, ktoré upriamujú pozornosť na objekty. Je to niečo, čo objavil počas experimentovania a čo nazýva dokonalým fotónovým blahom. Tento efekt vzniká využitím štandardného filtra Starburst, no iným spôsobom, než by ste si možno mysleli. 

Petar Sabol
© Petar Sabol | Sony α77 + 100mm f/2,8 Makro | 1/8s @ f/11, ISO 50

„Často používam tieto filtre, aby som rozžiaril zvýraznené časti, najmä v prípade, ak sú zvieratá osvetlené zozadu a sú pokryté rannou rosou. Pri kompozícii som tiež zistil, že natočením z jedného uhla a so slnkom zboku dokážem zachytiť krásny lúč svetla z rohu snímky. Vyzeralo to uchvacujúco a naozaj ma to zaujalo. Ľudia si možno myslia, že je to Photoshop alebo filter, no je to všetko hardvér.“

Experimentovanie aodhodlanie – toto vytvára pridanú hodnotu. Petar strávil množstvo času skúmaním svojich objektov vprírode avýsledky sú zreteľné. Na jeho snímkach je vidno prístup štúdiovej práce, no všetky boli fotografované vprírode.

„V prvom rade ide o kontakt s prírodou a o to, či dobre poznáte objekty. Keď pátram po lese, viem zistiť, kde sa objekty pohybovali predošlý večer. Pozorujem ich správanie, keď sú aktívne, ale aj keď zapadá slnko a ony sa upokoja a uložia na spánok. Poznačím si, kde spia, aby som ich na ďalšie ráno našiel, keď sú ešte ospalé a slnko ich ešte nezohrialo. Fotenie je takto jednoduchšie a praktickejšie. Von vyrážam už pred východom slnka, aby som tie chvíle nepremárnil.“ 

Petar Sabol

© Petar Sabol | Sony α99 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/30 s pri f/5,6, ISO 100

Nájdenie objektov vtakomto stave mu tiež umožňuje jednoduchšie využívať techniky makra ako napríklad skladanie zaostrenia. Nedostatok pohybu zjednodušuje zmenu zaostrenie tak, aby bolo na celom zvierati. Až donedávna to Petar vykonával manuálne, no vsúčasnosti začal používať svoje objektívy sobjímkami vkombinácii selektronickým koľajnicovým systémom na zaostrovanie. Vprípade vhodných podmienok používa skladanie, no vždy urobí zopár záberov pri menších clonách adáva si pozor na umiestnenie asnímanie objektu zboku, aby bol zaostrenejší.

Petar Sabol
© Petar Sabol | Sony α99 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/30 s pri f/5,6, ISO 100

„Okrem vrstvenia má používanie nových fotoaparátov na prácu s makrom množstvo výhod. Kĺbové obrazovky umožňujú vysokú prispôsobiteľnosť pri snímaní v teréne a elektronické hľadáčiky sú neuveriteľné. Môžete presne vidieť, ako bude záber vyzerať predtým, než ho nasnímate. Zmena expozície a vyváženie bielej sú absolútne jasné. Je skvelé pracovať týmto spôsobom, pretože snímate bez toho, aby ste premýšľali nad tým, čo môže byť potrebné upraviť pri postprodukcii. Stupňovanie zaostrovanie je takisto veľmi užitočné. Pomáha mi mať všetko dokonale ostré. Pri bežných digitálnych zrkadlovkách mám teraz pocit, že ide o zastaralú technológiu a rozdiely bude v budúcnosti ešte viac cítiť.“

 Produkty spomínané v tomto článku 

SLT-A99V

Fotoaparát α99 s objímkou A-mount a 35 mm snímačom Full-frame

ILCA-99M2

Model α99 II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

SAL100M28

100 mm F2,8 Macro

SAL135F18Z

Sonnar T* 135 mm F1,8 ZA

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Chorvátsko

Vždy sa snažím zachytiť tú najlepšiu fotografiu, nezáleží na tom, ako dlho to potrvá a koľko úsilia si to vyžiada. Všetky potrebné prvky musia byť prítomné – svetlo, kompozícia, moment, príbeh a technické prevedenie. Svoje limity tak posúvam stále ďalej a vychutnávam si proces tvorenia.

Zobraziť profil

TEST


x