Keď leto odchádza do zabudnutia a nastáva jeseň, jej farby vytvárajú skvelé pozadie pre fotografa prírody Gustava Kiburga. „Vždy rozmýšľam o farbách,“ hovorí, „zvažujem, kde by som mal sedieť a aké bude pozadie. Premýšľam o tom, kde je vetva stromu a akej farby sú listy za ňou. Skôr než urobím prvý záber, musím premyslieť mnoho vecí.“
Počas jedného z prvých výletov minulú jeseň sa Gustav vybral do lesa fotografovať veverice obyčajné fotoaparátom α7R IV od spoločnosti Sony. „Sú to zábavné zvieratá a na jeseň sa skvele fotografujú. Počas tohto obdobia im zhrubne srsť a majú chlpatejšie uši, čo ich chráni pred nízkymi zimnými teplotami.“
Keďže veverice sú malé a rýchle, je prirodzené myslieť si, že fotoaparát α9 II by bol na ich fotografovanie vhodnejší. Gustav má však mnoho dôvodov, prečo bol pre neho na tento projekt ideálny fotoaparát α7R IV.
Gustav nám povedal, že na jeseň sú veverice veľmi aktívne, pretože si schovávajú potravu na zimné mesiace. Pomohol mu to fotoaparát α7R IV zachytiť? „Zistil som, že to je skvelý fotoaparát na snímanie ich pohybu a aktivity,“ hovorí. „Snímač s rozlíšením 61,2 miliónov pixlov zachytí množstvo detailov a dáva mi flexibilitu urobiť výsek záberu a stále mať dostatočnú detailnosť potrebnú na veľkoformátovú tlač. Vždy hovorím, že keď fotografujete v prírode, nikdy nemáte dostatočný dosah, čím myslím ohniskovú vzdialenosť. Je preto skvelé mať možnosť zdokonaliť záber orezaním.“
Ohnisková vzdialenosť fotoaparátu je pre fotografa prírody kľúčovo dôležitá. Rovnako ako iní fotografi, aj Gustav považuje objektív FE 400 mm f/2,8 GM od spoločnosti Sony, ktorý používa na fotografovanie veveríc obyčajných, za jeden zo svojich obľúbených. Obľubuje tiež objektív FE 200 – 600 mm f/5,6 – 6,3 G OSS. Odporúča ho amatérskym fotografom, ktorí si chcú vyskúšať fotografovanie života v prírode. „Podľa mňa je to skvelý objektív na fotografovanie prírody,“ hovorí. „Má na tento účel skvelú ohniskovú vzdialenosť. Keď som v lese a fotografujem vevericu, môžem použiť ohniskovú vzdialenosť 300 mm. Keď však zbadám malého vtáka na strome, môžem ohniskovú vzdialenosť rýchlo zmeniť na 600 mm. 11 lamiel clony zasa prispieva k tomu, že rozostrenie (bokeh) pozadia vyzerá skvele a objekt naozaj vynikne.“
Fotoaparát α7R IV tiež prekvapuje rýchlosťou automatického zaostrovania. Gustav používa automatické zaostrovanie so sledovaním objektu, ktoré je podľa neho skvelé na fotografovanie života v prírode. „Počas fotografovania som kútikom oka zbadal jastraba zosadajúceho na konár. Lietajú veľmi rýchlo, takže nemáte veľa času na zareagovanie alebo premýšľanie o snímke. Otočil som sa, fotoaparát sa v zlomku sekundy zameral na objekt a zachytil snímku. Musíte reagovať rýchlo, no fotoaparát s vami drží krok,“ vysvetľuje.
Gustav má veľmi rád farby a vie majstrovsky využiť zlé počasie. „Nečas je farebným počasím,“ hovorí. „Nemám rád slnko, pretože vytvára ostré svetlo a to vedie k výrazným tieňom. Vždy vychádzam von v zamračenom počasí, pretože v ňom farby vyniknú. Kontrast objektívu vám umožní vidieť bohatosť prirodzených farieb, a to hlavne na jeseň. Niekedy tiež použijem na oživenie farieb polarizátor, najmä ak sa nachádzam v mokrom lesnatom prostredí. Všetky tieto farby pomáhajú zvýrazniť prirodzené prostredie veveríc a slúžia ako skvelé pozadie pre ich jasne červené zimné kožuchy.“
Po dlhom dni fotografovania v lese a snímania veveríc, vtákov alebo iných zvierat, s ktorými sa stretne, má Gustav aj 1 000 záberov. Čo sa však stane so všetkými týmito fotografiami? Pri snímači so 61 megapixelmi predstavujú množstvo údajov na uloženie. „Nechám si najlepších 10 až 15 a zvyšných 985 snímok odstránim,“ smeje sa Gustav. „Nerozumiem tým, čo sa obávajú, aby mali dostatok priestoru na uloženie snímok s vysokým rozlíšením. Chcem sa s ľuďmi podeliť o tie najlepšie zábery, nie o záber, ktorý je stým najlepším. Nikdy žiaden z týchto ostatných záberov nevyužijem, zostanú len na pevnom disku a nikdy ich nikto neuvidí. Preto ich jednoducho odstránim a je po probléme.“
„Zlé počasie je farebné počasie“