Fotografovanie portrétov a rozprávanie príbehov ľudí na nich som si zamiloval, keď som s fotografovaním začínal, a po sedemnástich rokoch je tomu stále tak.
Zobrazenie objektu
Fotografovia portrétov musia o prístupe k svojim objektom premýšľať inak. Keď fotografujete krajinu alebo makrofotografie, váš objekt sa nemení. Práca portrétistu je však o našich objektoch a preto musíme rozumieť ľudskému správaniu. Keď fotografujem portrét človeka, vždy sa s ním snažím viesť rozhovor. Pýtam sa na ich emócie, kariéru, lásky, smútok či nádeje. Keď zistím niečo o ich živote, dokážem ich lepšie zobraziť vo výslednej kompozícii a zábere.
Kompozícia snímky
V súčasnosti fotografujem svoje objekty fotoaparátom Sony Alpha 7R IV. Tento prístroj má neuveriteľné rozlíšenie 61 miliónov pixelov, ktoré sa skvele hodí pri fotografovaní komerčných snímok a osobných projektov. Jeho rozlíšenie je ideálne, keď potrebujem orezávať snímku kvôli zmene záberu na špecifický účel, na reklamu s rôznymi veľkosťami alebo pomermi. Vďaka nemu môžem pri úprave fotografií kreatívne pracovať s kompozíciou.
Zaostrenie
Jednou z mojich obľúbených funkcií pri fotografovaní portrétov a módy je automatické zaostrovanie na oči. Funkciu Eye AF mám vždy zapnutú, takže fotoaparát Alpha 7R IV môžem len vytiahnuť z tašky a hneď začať fotografovať. Takto sa môžem sústrediť na nadviazanie rozhovoru a komunikáciu s objektom a nemusím sa starať o to, či sú oči zaostrené.
Svetlo ako kreatívny nástroj
Pri tvorbe a objavovaní mi najviac pomáha hra so svetlom. O svetlo sa zaujímam už 17 rokov a neustále sa učím a experimentujem. Mám veľa rôznych typov osvetlenia vrátane LED svetiel, zábleskových svietidiel a mnohých svetelných modulátorov. Posledných pár rokov pracujem na projekte s využitím čiernych UV svetiel a UV líčenia, kde sa svetlom stáva práve toto líčenie, ktoré je viditeľné len pod UV svetlom. Do svojho ateliéru neustále nakupujem nové typy svetiel – experimentovanie so svetlom dokáže urobiť veľký rozdiel a priniesť nové, kreatívne spôsoby fotografovania.
Svetlá mi dokážu pomôcť vyrozprávať príbehy mojich objektov. Urobil som záber modelky, s niečím čo by som nazval „chladný výraz“, pričom túto fotografiu som vytvoril pomocou Fresnelovho svetla, ktoré osvetľovalo len hornú polovicu jej tváre. Aby som mohol preskúmať túto časť jej tváre, chcel som zo snímky ubrať niektoré detaily. Vytvoril som teda kontrast medzi chladným modrým, takmer čiernym pozadím a oranžovými a žltými tónmi jej tváre a líčenia. Vznikol tak pocit kontrastu s farbou a zároveň so svetlom.
Výber objektívu
Ako používateľ fotoaparátu Sony mám to šťastie, že mám na výber veľa zaujímavých a rôznych typov objektívov. Na fotografovanie portrétov používam niekoľko objektívov. Prvým je objektív FE 85 mm f/1,4 mm G Master. Pri fotografovaní s otvorenou clonou vytvára veľmi krémový bokeh efekt. Je vynikajúci pri fotografovaní v exteriéri, pretože s ním dokážem oddeliť fotografovaný objekt od pozadia.
Pri fotografovaní portrétov celej postavy alebo do pásu mám tiež rád objektív FE Sonnar T* 55 mm f/1,8 ZA. Ponúka vynikajúcu úroveň kontrastu a ostrosti. Ďalej objektív FE 24–70 mm f/2,8 G Master, ktorý je všestranný pri fotografovaní v exteriéri alebo v teréne, keď mám málo času. Jeho priblíženie mi umožňuje rýchlo meniť kompozíciu.
A ešte jeden, pre niekoho možno nečakaný objektív, ktorý používam, je objektív Sony FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS. Tento objektív používam najmä pri komerčnom fotografovaní, pretože je to jeden z najostrejších objektívov. Často ho používam pri fotografovaní portrétov, ale aj vtedy, keď potrebujem nasnímať zábery zblízka alebo makro zábery, napríklad líčenia alebo šperkov. Má vynikajúcu ohniskovú vzdialenosť na fotografovanie štandardných portrétov a zároveň veľmi malú minimálnu vzdialenosť na zaostrenie, takže na detailný záber mi stačí pristúpiť bližšie.
Zachovajte plynulosť
Ďalšou užitočnou funkciou je možnosť bezdrôtového pripojenia fotoaparátu Sony Alpha 7 IV. Obrazovku fotoaparátu vysielam do tabletu, takže klient alebo umelecký režisér vidí, čo fotografujem, a môže mi dať okamžitú spätnú väzbu. Pomáha to udržať plynulosť fotografovania bez toho, aby bolo potrebné fotografovanie prerušiť a kontrolovať snímky.
Slobodu v tvorbe mi dávajú práve takéto praktické funkcie vo fotoaparátoch Sony. Ak by som mohol dať jednu radu všetkým, ktorí sa chcú pustiť do tvorby komerčných portrétov, povedal by som im, aby sa zoznámili so svetlom, no ešte lepšie, aby spoznali aj svoje tiene. Pretože kto sa bojí tieňa, ten nepochopí svetlo!
„Môj fotoaparát je jediný nástroj, ktorý mi umožňuje komunikovať v jazyku svetla so svetom a ľuďmi, ktorých fotografujem.“