Každá fotografia je súhrnom svojich súčastí, ktorými sú plánovanie, kompozícia, osvetlenie, expozícia, použité fotografické nástroje a všetko to, čo sa fotograf rozhodne vložiť do záberu. Spôsob kombinácie týchto častí predstavuje umelecký podpis fotografa, jeho vizuálna DNA. Práca Franka Doorhofa je toho dokonalým dôkazom. Je odvážna, pestrá, pôsobivá a štýlom pripomína komiksy a filmy o superhrdinoch – nič neschováva. Hovorí tomu „ísť nadoraz“ a práve vďaka tomuto prístupu je jeho práca taká úspešná a jedinečná.
Frank vyrastal pri sledovaní televíznej stanice MTV a videoklipy popových skladieb ho okúzlili využitím pohybu a farieb, vanúcimi látkami z 80. rokov a výrazným osvetlením, čo neskôr značne ovplyvnilo jeho tvorbu.
„Cieľom módneho fotografovania pre mňa nikdy nebolo zachytenie peknej tváre. Ide v ňom o vizuálne pôsobenie a príbeh. Čím je oblečenie modelky či modela živšie a detailnejšie, prostredie vzrušujúcejšie a osvetlenie pôsobivejšie, tým je to pre mňa zaujímavejšie.“
Osvetlenie predstavuje jeden z faktorov, do ktorého sa zamiloval už na začiatku svojej kariéry fotografa. Približuje: „Doslova môžete upraviť svetlo tak, aby robilo, čo potrebujete. Celé je to na vás. Mnoho fotografov sa nechá ovládať osvetlením, ale ono by to malo byť práve naopak.“
Hovorí, že množstvo fotografov pri módnom fotografovaní až príliš premýšľa nad osvetlením, čo im bráni byť kreatívnymi. „Musíte si predstaviť výslednú fotografiu, vďaka čomu budete vedieť, kam treba umiestniť svetlá, aby vám pomohli rozpovedať príbeh. Sústreďte sa na tiene a ostatné príde samo.“
Frank dodáva, že v módnom fotografovaní je dôležité nebáť sa tmavých tieňov, hoci zakrývajú tvár modelky, pretože móda si zakladá na pôsobení a štýle. Frank tiene vníma, ako ďalší spôsob fotografovania „nadoraz“.
Vysvetľuje: „Niektoré z mojich záberov sú natoľko tmavé, že sa snímaná osoba nedá rozpoznať. Ak tento postup neprijmete za svoj, ľudia budú tvrdiť, že ste to spravili zle. Ak to však tak odfotografujete sebavedome, povedia, že ide o úžasnú prácu. Otvorte si niektorý z módnych časopisov a uvidíte množstvo hlbokých tmavých tieňov.“
Frank hovorí, že fotoaparát α7R III mu pri posúvaní možností kontrastu na hranu neuveriteľne pomáha. „Jedným z dôvodov, prečo fotoaparáty Alpha tak milujem, je neskutočný dynamický rozsah ich senzorov. Predtým, keď som sa snažil na snímke zachytiť všetko, čo som chcel, využíval som stupňovanie expozície. No vďaka fotoaparátu α99, a teraz aj α7R III, dokážem zachytiť všetko na jednej snímke a v aplikácii Lightroom robím iba minimálne úpravy. Môžem tak napríklad nasmerovať svetlo priamo na fotoaparát, naozaj ísť na hranu, a stále získam požadovanú kvalitu.“
V takýchto situáciách Frankovi elektronický hľadáčik fotoaparátu Alpha naozaj pomáha. Hovorí: „Hoci patrím do starej školy, elektronický hľadáčik pomáha s nastavením expozície, lebo to, čo vidím skrz neho, bude vidno aj na fotografii. Povedzme, že fotografujem pri rýchlosti 1/125 s s bleskom. Začnem zatvárať clonu, vďaka čomu bude fotografia tmavšia, a ak bude vyzerať dobre pri clone f/16, čo zistím odmeraním svetla, môžem sa pustiť do práce.“
Výber objektívu predstavuje ďalšiu oblasť, v ktorej sa Frank nebojí posúvať hranice. „Často používam objektív 24 – 70 mm f/2,8 G Master, keďže sa pri módnom fotografovaní hodí naozaj na všetko. Máte k dispozícii širokouhlé a telefotografické snímanie, a teda celý rad štýlov. Pri 70 mm môžem s trochou kompresie zachytiť bežne vyzerajúci portrét tváre alebo sa môžem pohrať so skreslením, čím k objektívu priblížim ruky alebo nohy modelky.“
„Tiež veľmi rád používam objektív FE 12 – 24 mm f/4 G – nejde o objektív typický pre módne fotografovanie, ale také niečo ja vlastne ani nepoznám.“
Aká je jeho posledná rada týkajúca sa módneho fotografovania? „Choďte do toho. Ak máte širokouhlejší objektív, využite dané skreslenie a maximalizujte príbeh, ktorý chcete rozpovedať. Ak objektív naopak zužuje urobte to isté.“
„Zžite sa so svojou výbavou a porozumejte osvetleniu. Práve to je jazykom fotografovania. Ak to spravíte, môžete sa naplno sústrediť na príbeh, ktorý chcete vyrozprávať. Podstata fotografovania tkvie v zachytení jedinečných okamihov, ktoré sa už nezopakujú. Nenechajte sa zastaviť neznalosťou, ako niečo spraviť. Odfotografujte to.“
„Prečo falšovať, keď to môžete vytvoriť“