frank doorhof sony alpha 7R žena s modrými očami a rukami v červených rukaviciach na tvári

Maximálna pôsobivosť

Frank Doorhof

Každá fotografia je súhrnom svojich súčastí, ktorými sú plánovanie, kompozícia, osvetlenie, expozícia, použité fotografické nástroje a všetko to, čo sa fotograf rozhodne vložiť do záberu. Spôsob kombinácie týchto častí predstavuje umelecký podpis fotografa, jeho vizuálna DNA. Práca Franka Doorhofa je toho dokonalým dôkazom. Je odvážna, pestrá, pôsobivá a štýlom pripomína komiksy a filmy o superhrdinoch – nič neschováva. Hovorí tomu „ísť nadoraz“ a práve vďaka tomuto prístupu je jeho práca taká úspešná a jedinečná.

frank doorhof sony alpha 7RII žena s čiastočne schovanými fialovo-červenými vlasmi

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8, ISO 100

Frank vyrastal pri sledovaní televíznej stanice MTV a videoklipy popových skladieb ho okúzlili využitím pohybu a farieb, vanúcimi látkami z 80. rokov a výrazným osvetlením, čo neskôr značne ovplyvnilo jeho tvorbu.

„Cieľom módneho fotografovania pre mňa nikdy nebolo zachytenie peknej tváre. Ide v ňom o vizuálne pôsobenie a príbeh. Čím je oblečenie modelky či modela živšie a detailnejšie, prostredie vzrušujúcejšie a osvetlenie pôsobivejšie, tým je to pre mňa zaujímavejšie.“
frank doorhof sony alpha 7RII žena v červených šatách pózujúca pred gotickou budovou

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/11, ISO 100

Osvetlenie predstavuje jeden z faktorov, do ktorého sa zamiloval už na začiatku svojej kariéry fotografa. Približuje: „Doslova môžete upraviť svetlo tak, aby robilo, čo potrebujete. Celé je to na vás. Mnoho fotografov sa nechá ovládať osvetlením, ale ono by to malo byť práve naopak.“

Hovorí, že množstvo fotografov pri módnom fotografovaní až príliš premýšľa nad osvetlením, čo im bráni byť kreatívnymi. „Musíte si predstaviť výslednú fotografiu, vďaka čomu budete vedieť, kam treba umiestniť svetlá, aby vám pomohli rozpovedať príbeh. Sústreďte sa na tiene a ostatné príde samo.“

frank doorhof sony alpha 7RII žena v strieborných šatách pred lietadlom

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 12-24mm f/4.5-5.6 | 1/160s @ f/11, ISO 100

Frank dodáva, že v módnom fotografovaní je dôležité nebáť sa tmavých tieňov, hoci zakrývajú tvár modelky, pretože móda si zakladá na pôsobení a štýle. Frank tiene vníma, ako ďalší spôsob fotografovania „nadoraz“.

Vysvetľuje: „Niektoré z mojich záberov sú natoľko tmavé, že sa snímaná osoba nedá rozpoznať. Ak tento postup neprijmete za svoj, ľudia budú tvrdiť, že ste to spravili zle. Ak to však tak odfotografujete sebavedome, povedia, že ide o úžasnú prácu. Otvorte si niektorý z módnych časopisov a uvidíte množstvo hlbokých tmavých tieňov.“

frank doorhof sony alpha 7R žena s modrými očami a rukami v červených rukaviciach na tvári

© Frank Doorhof | Sony α7R + 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 1/100s @ f/2.8, ISO 2500

Frank hovorí, že fotoaparát α7R III mu pri posúvaní možností kontrastu na hranu neuveriteľne pomáha. „Jedným z dôvodov, prečo fotoaparáty Alpha tak milujem, je neskutočný dynamický rozsah ich senzorov. Predtým, keď som sa snažil na snímke zachytiť všetko, čo som chcel, využíval som stupňovanie expozície. No vďaka fotoaparátu α99, a teraz aj α7R III, dokážem zachytiť všetko na jednej snímke a v aplikácii Lightroom robím iba minimálne úpravy. Môžem tak napríklad nasmerovať svetlo priamo na fotoaparát, naozaj ísť na hranu, a stále získam požadovanú kvalitu.“

frank doorhof sony alpha 7RIII žena stojí s roztiahnutými rukami v tme a svieti na ňu modré svetlo

© Frank Doorhof | Sony α7R III, ISO 100

V takýchto situáciách Frankovi elektronický hľadáčik fotoaparátu Alpha naozaj pomáha. Hovorí: „Hoci patrím do starej školy, elektronický hľadáčik pomáha s nastavením expozície, lebo to, čo vidím skrz neho, bude vidno aj na fotografii. Povedzme, že fotografujem pri rýchlosti 1/125 s s bleskom. Začnem zatvárať clonu, vďaka čomu bude fotografia tmavšia, a ak bude vyzerať dobre pri clone f/16, čo zistím odmeraním svetla, môžem sa pustiť do práce.“

frank doorhof sony alpha 99 žena v červených šatách z papierových vejárov s červeným dymom v pozadí

© Frank Doorhof | Sony α99 + 85mm f/1.4 | 1/100s @ f/10, ISO 100

Výber objektívu predstavuje ďalšiu oblasť, v ktorej sa Frank nebojí posúvať hranice. „Často používam objektív 24 – 70 mm f/2,8 G Master, keďže sa pri módnom fotografovaní hodí naozaj na všetko. Máte k dispozícii širokouhlé a telefotografické snímanie, a teda celý rad štýlov. Pri 70 mm môžem s trochou kompresie zachytiť bežne vyzerajúci portrét tváre alebo sa môžem pohrať so skreslením, čím k objektívu priblížim ruky alebo nohy modelky.“

„Tiež veľmi rád používam objektív FE 12 – 24 mm f/4 G – nejde o objektív typický pre módne fotografovanie, ale také niečo ja vlastne ani nepoznám.“
frank doorhof sony alpha 7RIII žena v bronzových šatách pred hnedou stenou

© Frank Doorhof | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 100

Aká je jeho posledná rada týkajúca sa módneho fotografovania? „Choďte do toho. Ak máte širokouhlejší objektív, využite dané skreslenie a maximalizujte príbeh, ktorý chcete rozpovedať. Ak objektív naopak zužuje urobte to isté.“

„Zžite sa so svojou výbavou a porozumejte osvetleniu. Práve to je jazykom fotografovania. Ak to spravíte, môžete sa naplno sústrediť na príbeh, ktorý chcete vyrozprávať. Podstata fotografovania tkvie v zachytení jedinečných okamihov, ktoré sa už nezopakujú. Nenechajte sa zastaviť neznalosťou, ako niečo spraviť. Odfotografujte to.“

Vybrané produkty

Frank Doorhof

Frank Doorhof | Netherlands

„Prečo falšovať, keď to môžete vytvoriť“

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber