Kenton Thatcher je popredný reklamný a portrétový fotograf s vyše 18 ročnou praxou. Kentona, rodeného Londýnčana žijúceho v Lisabone, preslávili jeho legendárne fotografie a jedinečná schopnosť inšpirovať a povzbudiť snímané objekty na celom svete.
„Nie som veľmi technický typ,“ priznáva sa reklamný profesionál, „chcem si len robiť svoju prácu fotografa, no zbožňujem inovácie. A fotografujem dosť dlho nato, aby som vedel, keď je niečo pôsobivé. Preto som bol taký nadšený, keď sa mi po prvýkrát podarilo vyskúšať fotoaparát α7R IV.“
Kenton hovorí o nedávnom projekte, na ktorom pracoval za pomoci fotoaparátu α7R IV: „Reklama je niekedy ako šou, takže keď som snímal portréty do tohto projektu, vediac, čo snímač fotoaparátu α7R IV dokáže, rozhodol som sa pre trochu širšiu snímku než zvyčajne. To nám otvorilo možnosti pri výbere pozadia. Hlava modelky potom zaberala len tretinu záberu, no keď som záber priblížil na jej oko a ukázal klientovi jeho kvalitu, padla mu sánka.“
Kenton hovorí, že úroveň detailov, ktorú ponúka 61-megapixelový snímač fotoaparátu α7R IV, ho kvalitatívne zaraďuje medzi fotoaparáty stredného formátu. V porovnaní s nimi má však množstvo výhod, najmä čo sa týka rýchlosti.
„Nechápte ma zle,“ vysvetľuje, „fotoaparáty stredného formátu som používal dlhé roky a majú svoje miesto, napríklad pri statickejšej práci v štúdiu. No zatiaľ čo sa pri nich často objavuje oneskorenie v trvaní zlomku sekundy, ktoré vás akoby vzdialilo od objektu, pri fotoaparáte α7R IV nič také nehrozí.“
„Pokiaľ ide o rýchlosť a rozsah použitia, 35 mm fotoaparáty ponúkajú mnoho ďalších možností,“ pokračuje Kenton, „a preto keď vysoké rozlíšenie skombinujete s rýchlosťou fotoaparátu α7R IV, s formátom to narobí divy. Keď som kedysi používal 35 mm fotoaparáty, vždy som chcel poznať výsledný formát, ako sa obrázok použije a ako bude orezaný, aby som klientovi zabezpečil maximálne rozlíšenie. To už teraz riešiť nemusím, pretože fotoaparát α7R IV mi poskytuje veľkú flexibilitu.“
Na základe požiadavok klientov Kenton čoraz viac záberov sníma ako lifestylové fotografie a prezrádza, že to dokáže len vďaka tomu, že mu fotoaparát α7R IV umožňuje pracovať spôsobmi, akým sa žiadny fotoaparát stredného formátu nevyrovná.
„Fotografia podlieha trendom,“ vysvetľuje, „a v posledných piatich či šiestich rokoch sa do popredia dostali práve lifestylové snímky, a to nielen v reklame, ale aj na svadbách či pri portrétoch. Ide o snímky v prirodzenom prostredí objektu, so zachyteným pohybom a malou hĺbkou poľa. Takáto kombinácia bola kedysi náročná a mnoho záberov zostalo nezaostrených, no s automatickým zaostrovaním na oči v reálnom čase, ktoré ponúka fotoaparát α7R IV, je to úplne iné. Zafixuje sa na oko a ja sa môžem pohybovať spolu s objektom. Niektoré z týchto fotografií som snímal rýchlosťou 10 snímok/s pri plnom rozlíšení, žena otočila hlavu a mne neušiel ani jeden záber. Táto funkcia úplne zmení to, ako človek sníma.“
Aj keď na Kentona a jeho klientov technické aspekty fotoaparátu α7R IV zapôsobili, pre profesionálnych fotografov je často rozhodujúce, ako sa s tým-ktorým modelom narába, a tam tiež nesklamal.
„V porovnaní s fotoaparátom α7R III došlo k niekoľkým šikovným vylepšeniam,“ prezrádza, „ako je napríklad držadlo. Nový model vyzerá podobne ako α7R III, no po uchopení sedí oveľa lepšie. A tiež som si obľúbil snímanie pomocou vertikálneho držadla. Poskytuje dokonalé vyváženie, a aj keď nasadím robustný objektív, napríklad 70 – 200 mm f/2,8 GM od spoločnosti Sony, pevne drží v ruke.“
Okrem toho Kentonovi pri snímaní veľmi pomáha možnosť prispôsobiť si ponuky.
„Tento fotoaparát má toľko funkcií,“ vysvetľuje, „že mi ho len stačí nastaviť na používanie tých, ktoré najviac potrebujem, a potom môžem pracovať oveľa intuitívnejšie. Schopnosť pracovať rýchlo je natoľko dôležitá, že sa človek musí dostať do bodu, kde už nad tým, čo robí, ani nerozmýšľa. Ako pri šoférovaní. Keď sa učíte jazdiť, naplno sa sústredíte na preraďovanie do jednotlivých stupňov, no po chvíli to ide úplne automaticky, a tak by to malo byť aj s fotoaparátom. S mojím α7R IV to tak aj je.“
„Fotografovanie je pre mňa nástrojom komunikácie. Vďaka fotoaparátu a počúvaniu príbehov ľudí, ktorých som fotografoval, som sa dozvedel o živote viac, ako keby som čítal knihy. Som totiž dyslektik.“