muž sediaci na streche budovy za súmraku

Tajomstvá mesta

Jeroen van Dam

Len čo sa Paríž zahalil do svetla modrej hodiny a elektrické svetlá začali žiariť v hustnúcej tme, fotograf Jeroen van Dam zaostril svojím fotoaparátom Alpha 7R III od spoločnosti Sony na pár hľadiaci na osvetlený ciferník historickej hodinovej veže. Nejde však o klasickú mestskú fotografiu. Jeroen sedí na neďalekej rímse desiatky metrov nad zemou a samotná dvojica stojí na strmej streche pod ním. Ako sme sa sem vlastne dostali?

nočný záber na pár hľadiaci na obrovské hodiny

© Jeroen van Dam | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.0s @ f/9.0, ISO 160

Vytváranie takýchto fotografií je pre Jeroena prirodzené, a to najmä vďaka tomu, že má množstvo skúseností z architektúry či urbanistického plánovania a čerpá inšpiráciu z panorám miest v sci-fi a akčných filmoch. „Keď som sa pred asi šiestimi rokmi začal venovať fotografovaniu, vybrať si ako objekt snímania mestá mi prišlo najlogickejšie,“ vysvetľuje. „Vždy sa snažím nájsť ‚tajné‘ zákutia miest, ako napríklad strechy, tunely či opustené budovy…, čarovné miesta, ktoré množstvo ľudí na ceste do práce či na nákupy nevidí…“

Jeroenove najnovšie fotografie zachytené počas hľadania úchvatných scén spájajú panorámy miest s tým, čo sám nazýva „tajný nočný život“. Tieto projekty „mi umožňujú preskúmať a znovu objaviť náš mestský svet,“ prezradil, „a ukázať aj jeho druhú stránku. V rámci nich spolupracujem s mladými ľuďmi, ktorí sa neboja vkročiť na neprebádané miesta, a začleňujem ich do kompozície. Dodávam tak snímkam rozmer. A keďže v týchto veľkých priestoroch možno pôsobia zvláštne, dané scény môžu zmeniť náš pohľad na náš vzťah s mestom.“

nočný záber na muža hľadiaceho na osvetlenú eiffelovu vežu

© Jeroen van Dam | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1.6s @ f/5.6, ISO 500

Jeroen fotografuje takmer výhradne v noci, „lebo umelé osvetlenie pridáva mestu hĺbku, textúru a žiarivé farby. Tiež rád pracujem počas modrej hodiny, kedy sa posledné denné svetlo mieša s tým umelým,“ vysvetľuje Jeroen. „Pri snímaní používam prioritu clony,“ pokračuje, „na hodnote od f/9 do f/11, aby bola celá scéna ostrá a čistá. Preto nikdy nezabúdam ani na statív.“

Pri týchto snímkach hrá podľa Jeroena dôležitú úlohu kvalita obrazu fotoaparátu Alpha 7R III od spoločnosti Sony, ako aj dynamický rozsah, ktorý ponúka. „Zachytenie týchto snímok chvíľu trvá, a preto potrebujem taký fotoaparát, s ktorým moje úsilie nevyjde nazmar. Vďaka veľkému rozlíšeniu, ktoré ponúkajú určité modely od spoločnosti Sony, môžem vytvárať veľké výtlačky a zároveň orezávať pôvodnú snímku a tým upravovať kompozíciu. Vyváženie prirodzeného a umelého svetla je tiež často náročné, no s fotoaparátom Alpha 7R III od spoločnosti Sony je stupňovanie expozície hračka. Rovnako jednoduché je aj vyťahovanie detailov z tieňov a svetlých častí v rámci súboru Raw v softvéri Lightroom.“

nočný záber na veľkolepú osvetlenú katedrálu

© Jeroen van Dam | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 30s @ f/9.0, ISO 200

Ako sa dá objektom, s ktorými sa mnohí z nás stretávajú každý deň, dodať dramatický nádych? Jeroenovi s tým okrem iného pomáha výška. „Nezvyčajne vysoké alebo nízke uhly dodajú známym miestam celkom iný rozmer,“ vysvetľuje. „Na začiatok teda stačí prestať fotografovať z úrovne očí.“ Jeroen však nezostal iba pri tom. Zdoláva tie najvyššie budovy, aby našiel tie najlepšie uhly. „Celé je to o vytvorení dokonalej kompozície,“ pokračuje, „a nájdení ideálnych vodiacich čiar či miest, kde budova krásne spĺňa pravidlo tretín. Nemusí vždy ísť o vtáčiu perspektívu. Občas môžu byť tieto zábery zachytené z uhla, kde ste ešte stále súčasťou panorámy.“

Ak ste niekedy zdolávali mrakodrap po schodoch, isto si viete predstaviť, aká neoceniteľná je veľkosť a hmotnosť fotoaparátu Alpha 7R III od spoločnosti Sony, prípadne ďalších bezzrkadlových fotoaparátov formátu Full Frame a objektívov radu Alpha. „Asi vás neprekvapí, že sú tieto miesta pomerne ťažko dostupné,“ usmieva sa Jeroen. „Občas musím kráčať celé hodiny, prípadne vystúpať 40 poschodí. Preto musí byť celá moja výbava malá a ľahká, no zároveň výkonná. Všetko sa mi pritom musí zmestiť do batoha. A keď k tomu pripočítam aj ich kvalitu, fotoaparáty od spoločnosti Sony sa na to hodia najlepšie.“

záber z vtáčej perspektívy na nočné mesto

© Jeroen van Dam | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 2.5s @ f/8.0, ISO 100

„Väčšinou používam objektív FE 16 – 35 mm f/2,8 GM,“ pokračuje, „pretože pri všetkých clonách ponúka úžasnú ostrosť a jeho mimoriadne širokouhlé ohniskové vzdialenosti sú neoceniteľné pri snímaní takmer všetkých typov architektúry či striech. Ultraširokouhlé objektívy tiež zvyšujú hĺbku a ak danú funkciu použijete správne, môžete tak zvýrazniť rozmery či výšku budov. V istých prípadoch potrebujem dokonca širší uhol, ako napríklad v tejto snímke viedenského Gasometra, a keďže tieto objektívy netrápi skreslenie, môžem pokojne zachytiť dva a viac záberov a neskôr ich skombinovať.“

záber zo strechy nadol na kruhovú obytnú budovu

© Jeroen van Dam | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 25s @ f/9.0, ISO 320

Takže čo sa Jeroen naučil pri snímaní miest svojím jedinečným štýlom? „Je toho pomerne dosť,“ usmieva sa. „V prvom rade treba vždy hľadať nezvyčajné uhly a miesta. Predstavte si, ako ľudia nazerajú na veci okolo seba, a spravte to inak. Vďaka tomu získate nezvyčajnú perspektívu a zachytíte pútavejšie fotografie.“ A v druhom rade? „Zistil som, že už hľadanie zaujímavých miest a samotná cesta stoja za to,“ prezradil. „Preto je dôležité, aby ste si to jednoducho vyskúšali na vlastnej koži.“

 

Pozrite si ďalšie Jeroenove fotografie:

Webová lokalita
Instagram
Twitter

Vybrané produkty

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber