Kto sa bojí tmy?

Mike Will

„Najlepšie na fotografovaní pri slabom svetle,“ hovorí Mike Will, „je to, že je výzvou. Nedá sa zvládnuť ľahko, takže tu môžem dokázať svoju kreativitu.“

Mike už niekoľko rokov sníma mestské panorámy pri slabom svetle a nočné portréty z Londýna a zatiaľ sa mu to nezunovalo: „Vždy by som si vybral snímanie v noci namiesto snímania cez deň. Z veľkej časti to súvisí s reakciami ľudí na moje obrazy. Môžem zachytiť pouličnú scénu, ktorú možno vidia desaťkrát denne, teda pohľad, ktorý považujú za samozrejmosť, a priviezť ich k tomu, aby sa na to pozreli ako na niečo úplne iné a úžasné.“

mike wil sony alpha 7RIII budova na ulici fenchurch č. 20 v noci

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1.0s @ f/4.0, ISO 100

Niet pochýb o tom, že Mikeove scény pri slabom svetle sú pôsobivé. Ide o kvalitnú kombináciu vynikajúcej kompozície, precízneho načasovania a podmanivej farebnosti, ktorá dozrievala počas dlhých rokov jeho fotografovania. Práve toto ho popri funkciách bezzrkadloviek modelu Alpha a vášni na prekonávanie výziev pri natáčaní nočných portrétov viedlo k tomu, aby vytváral obrázky pri slabom svetle, ktoré sú nielen pútavé, ale aj čarovné.

Mike hovorí, že sa snaží sám seba donútiť dodávať každému obrazu pridanú hodnotu pomocou prvkov, vďaka ktorým snímka vykročí z tieňa a získa si pozornosť diváka.

 

mike will sony alpha 7RIII muž stojí za krúžiacimi svetlami pred londýnskou katedrálou sv. pavla

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/8.0, ISO 160

Ako teda môžete povýšiť zábery so slabým svetlom nad úroveň bežných záberov? Ako môžete dosiahnuť, aby boli expresívne a podmanivé? Mike používa rad prvkov a jedným z nich je doslova snímanie z vyvýšenej pozície.

„Vyššie vyhliadkové body sú skvelé pre výhľad na mestá, ako je Londýn,“ hovorí nám. „Nadobudnete tiež väčší pocit slobody tým, že ste vysoko nad úrovňou ulíc, a aj vďaka širším výhľadom. Je však dôležité dosiahnuť rovnováhu, pretože nechcete stratiť spojenie s miestom, ktoré snímate, alebo ho anonymizovať.“

Vezmime si napríklad jeho snímku s výhľadom na nábrežie, na ktorej pohľad z väčšej výšky vytvára tradičnú krajinnú kompozíciu so silnými vodiacimi čiarami, ktoré usmerňujú divákovo oko.

mike will sony alpha 7RIII svetelné pásy premávky na londýnskej ulici v noci zachytené s dlhou expozíciou

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 5.0s @ f/11.0, ISO 125

Dôležitou zložkou je tiež pohyb. Nie však akýkoľvek pohyb. Dlhé expozície pri slabom svetle majú prirodzene za následok rozmazanie pri pohybe a svetelné pásy. Ako však hovorí Mike, musíte na tom znova pracovať o trochu viac. Kombinácia statických prvkov s rozmazaním je jednou z metód, ktoré používa. Ide napríklad o umiestnenie bodu zaostrenia na stojaci autobus v strede jeho záberu pobrežia alebo používanie nehybnej postavy človeka na to, aby kontrastovala s pohybom.

„Znova je to o riešení problémov,“ vysvetľuje Mike. „Musíš mať pre to vášeň a venovať hodiny času čakaniu na ten správny okamih, a to často v zime. Je to tvoj súboj s autobusmi a autami, v ktorom musíš odhadnúť úplne správne načasovanie. No vedomie toho, že si to dokázal, hoci aj po 20 alebo 30 pokusoch, je skvelý pocit.“

mike will sony alpha 7RIII muž sa v noci opiera o telefónnu búdku, zatiaľ čo sa svetelné pásy premávky vinú ulicou

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.0s @ f/10.0, ISO 320

Na svoje najnovšie zábery pri slabom svetle, ktoré zachytávajú pamiatky po celom Londýne, použil Mike svoje overené fotoaparáty α7r III a α7 III. Rozumie prednostiam bezzrkadloviek, ale keďže model α7 II bol jeho prvým profesionálnym fotoaparátom, funkcie, ktoré v súčasnosti uľahčujú fotografovanie pri slabom svetle, sa mu nezdajú ničím nezvyčajným. „Keď mi ľudia kladú otázky v súvislosťami s problémami, ktoré majú so svojimi digitálnymi zrkadlovkami,“ hovorí nám, „ako napríklad zaostrovanie v tme alebo vylepšovanie expozície, je mi to celkom cudzie. Pýtam sa ich: ‚Prečo jednoducho nemôžete použiť maximálne zaostrenie alebo sa pozrieť, čo sa vám dostane do hľadáčika?‘ No a oni na mňa hľadia v nemom úžase. Po rokoch používania súpravy Alpha považujem všetky jej skvelé vlastnosti za samozrejmosť, takže mi pripadajú ako úplne normálne.“

mike will sony alpha 7RIII pohľad dole schodmi na osvetleného dinosaura v britskom národnom múzeu

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/2.8, ISO 2000

Keďže Mike fotografuje pri slabom svetle, pri výbere výbavy je pre neho dôležitým faktorom veľkosť. „Menšie a ľahšie fotoaparáty a objektívy uľahčujú prácu v nočnom meste,“ vysvetľuje. „Keby by som si mal zohnať digitálnu zrkadlovku, ktorá by mala porovnateľnú kvalitu formátu Full Frame ako moja súprava Alpha, mala by takmer dvojnásobnú veľkosť.“

A čo objektívy? Mike nám hovorí, že aj v ich prípade cestuje naľahko „Asi deväťdesiat percent času používam na svoju prácu pri slabom svetle a s dlhou expozíciou objektív FE 16 – 35 mm F2,8 GM. Na portréty, tak ako to bolo pri zábere dievčaťa na hojdačke, používam objektív Distagon T * FE 35 mm F1,4 ZA. Viem, že s režimom automatického zaostrovania na oči modelu Alpha sa môžem úplne spoľahnúť na jeho schopnosti zaostrenia, a to aj dokonca v rozľahlom priestore.“

mike will sony alpha 7RIII dievča sa za jazdy na kolotoči pevne drží pri točení

© Mike Will | Sony α7R III + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/320s @ f/1.8, ISO 1000

Najdôležitejšiu úlohu pri snímaní pri slabom svetle však zohráva kvalita obrazu a schopnosť zachytiť farby a detaily potrebné na to, aby snímka ľudí zaujala. Znova tu prichádzajú do popredia telá fotoaparátu Alpha. Mike rád ponecháva automatické nastavenie vyváženia bielej a potom robí malé úpravy farieb v softvéri Lightroom.

Výkony citlivosti ISO a dynamické rozsahy sa tiež dokážu vyrovnať s výzvami, ktoré prináša slabé svetlo. „Moje portréty pri slabom svetle sú nasnímané pri ISO 1 000 alebo viac,“ vysvetľuje Mike. „No vďaka snímaču môžete stále vydolovať veľa detailov a vysokú kvalitu, pričom sú snímky veľmi čisté. Pri scénach so slabo osvetlenými ulicami snímam s hodnotami od 50 do 500. Využívam tiež úžasný dynamický rozsah pre detaily zvýraznenia a tieňa. Toto všetko mi pomáha prekonať výzvu v podobe slabého svetla.“

Má Mike aj nejaké skvelé rady pre fotografov, ktorí chcú robiť nočné snímky? „Nestačí len jednoducho ísť von a snímať v noci. Musíte urobiť niečo iné,“ hovorí.

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-7RM3

α7R III s 35 mm snímačom Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

Mike Will
Alpha Universe

Mike Will

Spojené kráľovstvo

Nasledujte svoje sny, objavujte svet a vychutnávajte si zachytávanie cesty, ktorá vás tam zavedie

Zobraziť profil


x