Keď ľudia uzrú delikátne snímky zamrznutých kvetín od Alberta Drosa, zvyčajne si pomyslia, že sú krásne. A ako by nie? Tieto jarné púčiky a žiarivé kvety sú na fotografiách obalené v dokonale čírom ľade, ako keby sa zastavil čas. Sú elegantne rámované a plné delikátnych detailov, vďaka čomu predstavujú tú najumeleckejšiu a najúchvatnejšiu podobu makrofotografie prírody. No krása nie je to jediné, čo si ľudia v týchto kvetinách všimnú.
„Veľa ľudí to rozosmutní,“ smeje sa Albert, „lebo si myslia, že tie kvety umierajú. To však nie je pravda, v skutočnosti ich ten ľad chráni.“ Je pravdou, že o tieto kvety, zachytené v ovocných sadoch holandského regióna Neder-Betuwe, je veľmi dobre postarané. „Keď na jar začínajú kvitnúť, teploty v noci často náhle poklesnú,“ vysvetľuje Albert. „Pestovatelia si preto dávajú pozor a ak má byť silný mráz, rastliny postriekajú vodou, aby sa na nich vytvoril ľad. Ak by ich ľad nechránil, mráz by ich nakoniec zlomil.“
Záhradnícka práca tak prináša plody vo svete fotografovania! To platí najmä pre Alberta, ktorý bol doposiaľ vysoko uznávaným fotografom pre svoje nádherné snímky krajiny a prírody, no len nedávno začal objavovať možnosti makrofotografovania. „Počas lockdownov pre pandémiu COVID-19 som hľadal nové veci, ktoré by som mohol fotografovať v blízkosti domova,“ vysvetľuje, „a preto som siahol po makroobjektíve Sony FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS, ktorý som použil so svojím fotoaparátom Alpha 7R IV. Práve vtedy sa začala moja cesta za objavovaním – hoci išlo len o krátky výlet na pár metrov do mojej záhrady, skúsiť by to mal každý fotograf.“
Avšak kvety preňho nie sú úplnou novinkou. „Často som ich fotografoval ako popredie svojich širších záberov krajiny, prípadne ako portréty pomocou teleobjektívu,“ vysvetľuje. „Ale dostať sa k nim tak blízko bolo niečo úplne iné a veľmi ma to nadchlo. Keď mi teda kamarát povedal o zamrznutých kvetoch v Betuwe, neváhal som a rovno som sa vydal za nimi.“
Nájsť zamrznuté kvety však nie je nikdy jednoduché ani rýchle. „Ako každý typ makrofotografovania, aj v tomto prípade ide o zaslúžene pomalý proces s dôsledným výberom a rozhodovaním o kompozícii,“ tvrdí Albert. „A čo viac, keďže potrebujem mrazivé rána a zároveň kvitnúce stromy, nájsť takéto kvety je možné len niekoľko týždňov v roku. Keď už ste na mieste, musíte nájsť aj dobrý objekt, pretože vzhľadom na zväčšenia makroobjektívu vyjde na povrch každá drobná nedokonalosť!“
Keďže ide o exaktnú disciplínu, Albert si vyhradí dostatok času na to, aby našiel dokonalý objekt, avšak tam sa jeho práca zďaleka nekončí. „Približne 20 minút hľadám dokonalý uhol, čo do veľkej miery závisí od pozadia, ktoré býva tak dôležité ako objekt, ak nie ešte dôležitejšie. Práve výber správneho pozadia umožní osamelej kvetine vyniknúť.“
Albert neustále experimentuje so svojimi kompozíciami, no často sa rozhodne fotiť počas úsvitu, aby svetlo prechádzalo spoza objektu a získal tak „tú nádhernú, jemnú, jasnú žiaru,“ hovorí. „Jednu zo svojich obľúbených fotografií som nasnímal približne tri hodiny po východe slnka, lebo mi to umožnilo zachytiť kontrast žltých kvetov oproti čírej modrej oblohe. Nemôžete s tým však čakať pridlho, lebo sa ľad úplne roztopí.“
„V spojení s objektívom FE 90 mm Macro je zachytávanie aj tých najdrobnejších objektov s dokonalými detailmi naozaj vzrušujúce. Je to návykové a túžite potom fotografovať viac a viac.“ Samozrejme, ako v prípade všetkých makro objektov, množstvo detailov závisí od presného zaostrovania, ktoré na svojom fotoaparáte Alpha dosiahne špeciálnym spôsobom.
Vysvetľuje: „Pomocou dotykovej obrazovky nastavím všeobecný bod zaostrovania, potom pomocou prispôsobeného tlačidla na fotoaparáte Alpha 7R IV použijem zväčšenie zaostrenia. Následne sa objaví vlasový kríž, aký vidíte pri zameriavaní so zbraňou vo videohrách, ktorý namierim na ten bod, ktorý má byť najostrejší – obvykle je to tyčinka kvetov. Tento fotoaparát umožňuje úžasne jednoduchú a zároveň efektívnu prácu.“
Keď fotografujete bez statívu, ďalším dôležitým faktorom pre oblasť ostrosti je technológia Sony SteadyShot, ktorá pracuje aj so snímačom fotoaparátu Alpha 7R IV aj v prípade 90 mm makroobjektívu. „Tento objektív vytvára nádherne jemné, zasnené rozostrené oblasti, no zároveň všetko ostatné zachytí s dokonalou ostrosťou. Významnú úlohu pri tom zohrávajú aj optická stabilizácia Optical SteadyShot a 5-osová optická stabilizácia obrazu integrovaná v tele,“ vysvetľuje. „Skúšal som fotografovať aj bez toho a ten rozdiel bol naozaj neuveriteľný,“ pokračuje Albert.
„Pri fotografovaní niekoľkých kvietkov, skúmaní a zdokonaľovaní kompozície môžete stráviť celé hodiny a mať istotu, že výsledky budú stáť za to. Makrofotografovanie premieňa obyčajné na výnimočné, no ak používate nekvalitnú výbavu, celý proces vás môže viac frustrovať ako tešiť. Preto som rád, že mne s tým pomáha fotoaparát Alpha 7R IV.“
„Som posadnutý snahou o dokonalý záber.“