zlaté listy v rieke

Prúd života

İlhan Eroğlu

Rieky, ich ústia a zálivy tvarujú krajiny po celom svete a vdychujú im život. Ľudia môžu vďaka nim farmárčiť, cestovať a obchodovať. Sú súčasťou nás aj našich príbehov. „Rieky ma vždy fascinovali,“ hovorí cestovateľský fotograf a fotograf krajín İlhan Eroğlu, „a presne z týchto dôvodov ich snímam, odkedy som sa vôbec začal venovať fotografovaniu.“

žena stojí na kopci a hľadí na rieku pod sebou

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/11, ISO 200

„S riekami sa fotograf môže naozaj s chuti pohrať,“ usmieva sa İlhan, „a to nielen vďaka kompozičným výhodám. Voda v rieke ponúka množstvo fotografických príležitostí. Ak máte radi scenérie, ich fotografovaniu sa jednoducho nevyhnete!“

Ako fotograf, ktorý precestoval svet a zaznamenával niekoľko z najúžasnejších miest na svete, nepochybne oceňuje jednoduchú rovnováhu, ktorú prinášajú rieky do záberu. „Rieka dodá hĺbku a obohatí kompozíciu takmer každej fotografie. Ak tečie cez historické mesto alebo krajinu, jej zákruty privádzajú pozornosť k stavbám vytvoreným človekom alebo ďalej k horám či moru.“

žena stojí pri rieke a pozerá sa na hory

© İlhan Eroğlu | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 400

„Pokiaľ ide o expozíciu,“ hovorí İlhan, „povedal by som, že pri 80 % fotografií riek dávam prednosť nižším rýchlostiam uzávierky. Neznamená to, že používam úplne najdlhšie expozície, ale hľadám si načasovanie, ktoré vyhovuje toku rieky. Pri použití príliš pomalej rýchlosti sa stratí všetok zmysel pre pohyb a energiu, takže experimentujem s rôznymi nastaveniami, kým nenájdem to správne.“

„Na tomto obrázku, ktorý som urobil pomocou svojho spoľahlivého fotoaparátu Sony Alpha 7R II v Česku, sa napríklad voda takmer nehýbala. Na rozmazanie odrazov na jej povrchu mi teda stačila rýchlosť 1/60 s. Chcel som sprostredkovať pokoj tohto miesta, zahaleného do farieb jesene, takže zbaviť vodu ostrosti bolo dôležité. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad 1/250 s alebo 1/500 s, by bola fotografia príliš jasná a nemala by rovnaký upokojujúci účinok.“

strom vo farbách jesene s odrazom na pokojnej hladine rieky

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

Keď je potrebné rýchlosť clony znížiť ešte viac, „používam filtre neutrálnej hustoty (ND) a väčšinou dávam prednosť intenzite ND0.6 alebo ND1.2, ktoré odrežú dve respektíve štyri zastavenia svetla. Závisí to však od intenzity svetla, pri ktorom snímam, a od toho, ako veľmi chcem znížiť rýchlosť clony. Pri odstraňovaní odrazov na hladine vody môžu byť tiež veľmi užitočné polarizačné filtre, ale, samozrejme, záleží na dôležitosti toho odrazu!“

Svetlo je tiež dôležité a oživuje scenériu. „Mojimi obľúbenými časmi fotenia riek sú východ slnka, západ slnka a svitanie či súmrak,“ vysvetľuje İlhan. „Hoci na riekach vždy pred umelým svetlom uprednostňujem prirodzené, aj umelé svetlo môže vyzerať skvelo. Tento obrázok je z Annecy vo Francúzsku. Odfotil som ho pred východom slnka a odraz na hladine rieky vyhladený štvorsekundovou rýchlosťou clony dodáva historickému mestu mystickú atmosféru.“

mäkké hmlisté svetlo nad mostom za svitania

© İlhan Eroğlu | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 4s @ f/11, ISO 100

İlhan oceňuje oživenie scenérií pomocou rozlíšenia a ostrosti fotoaparátu Sony Alpha 7R IV. „Rozlíšenie 60 MP fotoaparátu Alpha 7R IV je ohromujúce,“ hovorí. „Ako som zistil v niektorých fotoaparátoch s nižším rozlíšením, v kombinácii s odstránením optického dolnopriepustného filtra pred snímačom dokážem zaznamenať všetky detaily v scenériách, ktoré som usilovne hľadal a snímal. Často tiež používam naskladané zaostrenie, aby som z toho vyťažil maximum. Na tomto zábere z Prahy som teda použil expozíciu 1/60 s pri f/11 a ISO 100, zaostril som z blízka na diaľku cez niekoľko snímok a skombinoval som ich pri úpravách. Poskytuje dokonalú ostrosť priamo od toho, čo sa nachádza pred objektívom, až po vzdialené budovy.“

zlaté listy v rieke

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/11, ISO 100

İlhan využíva nielen vynikajúce zachytávanie detailov a ostrosť fotoaparátu Sony Alpha 7R IV, ale pri vytváraní kompozície na brehu rieky dbá aj na používanie silného a stabilného statívu. „Hoci sú tieto fotoaparáty a objektívy Alpha úžasne ľahké,“ vysvetľuje, „aj tak rád používam vysokokvalitný statív. Niekedy však musím na získanie dokonalého záberu vojsť do vody a v takom prípade sú veľmi užitočné vysoké čižmy!“

Pokiaľ ide o objektívy, má dve hlavné optiky: FE 12 – 24 mm f/2,8 GM a FE 24 – 70 mm f/2,8 GM. „Ak nechcem klásť príliš veľký dôraz na popredie, použijem brilantne všestranný krajinársky objektív 24 – 70 mm“ vysvetľuje, „ale ak má scenéria silné popredie, uprednostňujem ultraširoký uhol 12 – 24 mm. Široké zorné pole a blízke zaostrovanie umožní zvýrazniť detaily v blízkosti fotoaparátu. Je to vidieť na mojom zábere kvetov pri rieke v Provensálsku.

farebné kvety v popredí rieky

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/18, ISO 100

Tešíte sa na to, kam nabudúce İlhana zavedie jeho posadnutosť riekou?

„Rád by som so svojím fotoaparátom Sony nafotil rieku v kaňone Fjaðrárgljúfur na Islande,“ dodáva. „Je to prírodný zázrak. Tok rieky sa neustále mení, je obklopená kaňonom, vďaka čomu pôsobí ako z úplne iného sveta. No nech budem nabudúce fotiť kdekoľvek, môžete sa staviť, že moje vybavenie Alpha do toho pôjde so mnou.“

Vybrané produkty

İlhan Eroğlu

İlhan Eroğlu | Turkey

„Svet je pre mňa veľkým plátnom. V každej krajine, ktorú navštívim, vytvorím svoje vlastné obrazy prostredníctvom fotografií.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber