Čo je úlohou dokumentárneho fotografa? Hľadať pravdu? Premieňať extrémnu ľudskú skúsenosť na niečo, čo zasiahne a zarezonuje? Prinášať čo najautentickejšie reakcie na veci, ktoré ho zaujmú? Jedno je isté: zákulisné snímky z Dánskeho národného baletu od Brendana de Clercqa spĺňajú všetky tieto kritériá.
Brendan už dávno obdivuje tanec a tanečníkov. „Ako malý som miloval breakdance,“ prezrádza, „a keď som sa stal fotografom, táto záľuba sa zmenila na cit umelca pre pohyb. Keď teraz fotím dokumentárne, módne alebo pouličné zábery, stále si všímam, ako sa ľudia hýbu, stoja či kráčajú.“
A tak sa dostávame k baletu, ktorý je vrcholným vyjadrením precízneho pohybu a technického prejavu. Brendan však nechcel vytvoriť iba sériu archetypálnych tanečných snímok. „Nie som z tých, ktorí radi fotografujú na javisku a túžia po dokonale zinscenovaných záberoch. Radšej sledujem to, čo sa deje v zákulisí predstavení: trénovanie, stres a náročnú prípravu. Chcem však zachytiť aj eleganciu vystupujúcich.“
Čo teda znamená dokonalosť pri dokumentárnom fotografovaní? „Je to spojenie obrazu a príbehu,“ odpovedá Brendan, „takže nie je dôležité, že snímka je trochu nezaostrená, že na nej vidno môj tieň alebo že je osvetlenie nekvalitné. Stačí, aby niečo vyjadrovala. Mal som šťastie, že sa mi naskytla príležitosť na takéto fotenie v Národnom balete, pretože za iných okolností sa do zákulisia nedostanete a musíte prejsť zložitým schvaľovaním. Našťastie pochopili, o čo mi ide a že ak ma nechajú pracovať, výsledok bude nádherný.“
K Brendanovmu prístupu patrí aj nadviazanie spojenia s objektmi, čo možno najlepšie vidieť na jeho fotografii s Maiou, ktorá hrala ústrednú rolu v inscenácii Labutie jazero. Na fotke sedí v tichom zamyslení v rohu na okraji javiska. „Viem sa s ľuďmi rozprávať a rýchlo s nimi nadväzujem vzťahy. Práve preto som portrétny fotograf. S Maiou sme si už rozumeli, takže som ju skrátka poprosil, aby sa len tak posadila a zamyslela nad tým, čo ju priviedlo až sem.“
Je trochu ako ja,“ pokračuje. „V detstve sa presťahovala do inej krajiny, ale určite myslela aj na náročnú baletnú prípravu. Hoci len tak sedela, jej telo inštinktívne zaujalo pózu s vystretými špičkami. Rozhodol som sa ju zachytiť v okamihu, keď sa zahľadela do diaľky a premýšľala nad svojím životným príbehom. V tejto tichej chvíľke vidíme jej pôvab, ale aj vnútorný nepokoj.“
Keďže Brendan pracuje najmä v čiernobielom štýle, ktorý zdôrazňuje jednoduchosť a autenticitu, uvedomuje si, že táto technika bude okrem neho rovnako pôsobiť na jeho objekty. „V detstve som otcovi pomáhal vyvolávať čiernobiele snímky v tmavej komore a obdivoval som fotografie z produkcie Magnum, takže čiernobiely štýl mám skrátka v krvi. Zároveň je však súčasťou múzických umení ako takých. Je to James Dean aj Marilyn Monroe, sú to The Beatles aj The Rolling Stones, a pre tanečníkov baletu je to Nurejev aj Fonteyn.“
Okrem toho už zo samotnej povahy dokumentaristiky vyplýva, že len málokedy máte kontrolu nad miestom alebo osvetlením. Tak to bolo aj v Brendanovom prípade. Nezáleží však na tom, či má fotograf k dispozícii prispôsobivé fotoaparáty a objektívy. „Nevyberiete si, kedy sa čo stane,“ prikývne. „Ale musíte byť pripravení. Pri tomto projekte som používal Sony Alpha 7R III a hoci som už odvtedy prešiel na novšie modely Alpha 7R IV a Alpha 7R V, k tomuto sa stále vraciam vďaka jeho kombinácii rozlíšenia a automatického zaostrovania. Snímky môžem orezať alebo vytlačiť vo veľkom formáte a pritom viem, že stále budú nesmierne detailné. V baletnom prostredí sa teda môžem spoľahnúť na to, že tento fotoaparát mi prinesie kvalitu, akú si vystupujúci zaslúžia.“
Dokonca aj pri práci s pohyblivými objektmi a pri slabom svetle musíte dokonale zaostriť na oči,“ tvrdí Brendan, „pretože tam je jadro celého príbehu. Systémy automatického zaostrovania s detekciou očí v týchto fotoaparátoch to našťastie zaručene dokážu, a to aj vtedy, keď sú tanečníci v tieni alebo vo víre pohybu.“
V takýchto situáciách Brendanovi pomáhajú rýchle objektívy Sony vrátane modelov FE 24 – 70 mm f/2,8 GM a FE 35 mm f/1,4 ZA. „Viac svetla znamená rýchlejšie zaostrovanie,“ vysvetľuje, „a práve o to sa starajú veľké clony týchto objektívov. Páči sa mi všestrannosť modelu 24 – 70 mm s neustálym jasom. Tento objektív nesmie v mojej taške nikdy chýbať. A s modelom 35 mm môžete fotiť v tme a pri maximálnej clone sa pozadia len tak rozplynú, takže vaše objekty budú vyzerať úchvatne takmer kdekoľvek.“
„Takéto projekty u mňa znova prebúdzajú lásku k fotografii,“ dodáva Brendan na záver. „Prostredníctvom svojich záberov sa môžem zamyslieť nad vášňou iných a reagovať na ich talent, emócie, straty a úspechy. Chcem nahliadnuť do života iných ľudí a zvečniť ich príbehy – a vtom mi veľmi pomáha práve výbava zo série Alpha.“
„Jedného dňa odfotografujem dokonalý portrét. Taký, ktorý absolútne zachytí emóciu. Práve preto každý deň zdvíham latku vo svojom fotografovaní.“