Fotografovanie môže pripomínať rad skúšok. Skúšku kreativity, zručnosti, plánovania a vynaliezavosti. Spôsob, akým danými skúškami prejdete, určí podobu vašich fotografií a projektov. Keď však tieto skúšky absolvujete s fotoaparátom, s ktorým nemáte žiadne skúsenosti, bude to ešte zaujímavejšie. Môže fotoaparát skúšať fotografa? Zmeniť jeho spôsob myslenia a ukázať mu nové možnosti? Aktuálny projekt s kostýmami v Benátkach Mathiasa Kniepeissa je toho zrejme dôkazom.
Mathias, fotograf a umelecký riaditeľ s medzinárodnými skúsenosťami vo fotografovaní športu, portrétov a komerčných scenárov, fotografuje aj zinscenované historické scenáre s využitím prepychových kostýmov. A presne tak sa dostal do Benátok.
Vysvetľuje: „Mám jedného dobrého priateľa, ktorý tam pôsobí ako kostymér a pracuje aj na karnevale. V Rakúsku sme spolupracovali na jednom projekte pre kasíno a spýtal sa ma, či by som neprišiel do Benátok nasnímať jeho prácu v krásnom päťhviezdičkovom hoteli. Dorazil som s malým päťčlenným tímom, no nakoniec nás bolo 14 a dobre sme sa zabavili. Až tri víkendy sme strávili fotografovaním.“
Takéto projekty si vo fáze príprav zvyčajne vyžadujú množstvo času. „Prípravy a hľadanie lokalít či kostýmov bežne trvajú šesť mesiacov. Tentokrát to však bolo oveľa spontánnejšie. V Benátkach som napodiv ešte nikdy nebol, a tak bolo pre mňa toto nádherné mesto úplne nové a mohol som pracovať s celkom čistým plátnom. Mohli sme si vyskúšať, čo dokážeme, a popustiť uzdu kreativite,“ prezradil. Mathias si navyše mohol vyskúšať fotoaparát α7R III a zistiť, ako sa ovláda, ako funguje pri slabom svetle a ako zaostruje proti svetlu. A čo naň hovorí? „Jeho kvalita ma priam ohromila,“ zasmial sa.
Mathias nemal pred fotografovaním v Benátkach takmer žiadne skúseností s bezzrkadlovkami, ale čoskoro zistil, čo mu fotoaparát α7R III môže ponúknuť. „Rád skúšam rôzne fotoaparáty, aby som vyšiel zo svojej komfortnej zóny,“ vysvetľuje, „no tiež ma zaujíma, čo s daným fotoaparátom dokážem. Zistenie, že vďaka automatickému zaostrovaniu na oči radu Alpha to, čo vidím, aj zachytím, bolo pre mňa neskutočné. Vidíte všetky zmeny v nastavení, takže práca so svetlom v týchto krásnych lokalitách je oveľa rýchlejšia. Nemusíte nič skúšať – skutočnú expozíciu už vidíte.“
Hoci je väčšina jeho snímok statická, v záberoch, kedy modeli utekali alebo skákali v kostýmoch, sa spoľahol na skvelé automatické zaostrovanie fotoaparátu α7R III. Vysvetľuje: „Automatické zaostrovanie štúdiových fotoaparátov v takýchto situáciách väčšinou nestíha. Fotoaparát α7R III však kombinuje to najlepšie zo štúdiových modelov s úžasným automatickým zaostrovaním.“
Keď Mathias pracoval pri slabom svetle, využil stupňovanie zaostrovania elektronického hľadáčika fotoaparátu α7R III a pri snímaní masiek dokonca aj automatické zaostrovanie na oči. „Myslel som si, že to bude už príliš, že fotoaparát maximálne zaostrí na masku, ale nie na oči. Opak bol však pravdou, zvládol to úžasne,“ prezradil.
Fotoaparát α7R III navyše prekonal Mathiasove očakávania, keď ním fotografoval na gondole.
„Bola to veľká výzva. Vzadu sme boli traja – ja a dvaja moji asistenti s bleskom a kamerou – a ja som fotoaparát s objektívom FE 12 – 24 mm f/4 G držal dosť ďaleko mimo lode, aby sa mi ten záber podarilo zachytiť. Bolo to náročné, ale vďaka automatickému zaostrovaniu na oči a obrazovke, na ktorej som sledoval kompozíciu, som to zvládol. Ak by som sa musel pozerať cez hľadáčik, potreboval by som ďalšiu loď, inak by som skončil vo vode,“ vysvetľuje Mathias.
Ktorá snímka z projektu sa mu páči najviac? Odpovedal: „Je ich veľa, ale ak už mám nejakú vybrať, tak túto skupinovú fotografiu. Veľmi sa mi páčia scény so zreteľnou rečou tela a výrazmi tváre plnými emócií.“ Snímka pripomína barokovú maľbu s naneseným dramatickým nádychom, akoby sa na jej pozadí skrýval nejaký príbeh. A presne tak to aj je. Mathias vysvetľuje: „Narazili sme vtedy na niekoľko problémov a jedným z nich bolo aj to, že hneď v prvý víkend traja modeli na poslednú chvíľu oznámili, že sa nezúčastnia. A tak sme museli improvizovať. Namiesto nich som do scény postavil svoj tím, maskéra, kostyméra, kameramana a všetci boli úžasní! Dokonca aj ja som na jednej fotografii ako harlekýn!“
Keď sa pozriete na Mathiasove fotografie, ihneď pocítite tú spontánnu energiu, na ktorú je mimoriadne hrdý. Vysvetľuje: „Začalo sa to jednoduchým nápadom, ktorý nakoniec priniesol množstvo skvelých vecí. Možno to súvisí so všetkými tými skúškami, ktorými sme si museli prejsť. Vytvorili sme si príležitosti a podľa mňa sa nám tú energiu a pocity naozaj podarilo zachytiť. A presne vtedy sú fotografie dokonalé, keď prenášajú pocity.“
„Vo fotografii nie je nič nemožné, či už ide o trvalé zachytenie príbehov alebo vytváranie nových svetov.“