Ak existuje niečo, čím prístup Nicholasa Mastorasa k portrétnej fotografii vyniká, je to práve kontrola. Tá však nemusí byť len obmedzujúca. Vlastne umeniu prospieva a prináša so sebou neočakávané situácie, vďaka čomu môže Nicholas v štúdiu aj na pľaci vytvárať svoje najlepšie a najprekvapujúcejšie diela.
Ako profesionálny fotograf Nicholas pôsobí už od roku 2013 a má za sebou fotenia pre rôzne redakcie, kampane a komerčné projekty. Pochádza síce z prostredia reklamy, no ako sám hovorí: „Vždy ma fascinovali portréty – spočiatku preto, že ma vytrhávali z komfortnej zóny. Ako väčšinu ľudí, aj mňa bavilo fotiť kamarátov a príbuzných, no po čase sa mi zažiadalo väčšej kontroly. Dospelo to až do súčasného bodu, kedy sám obsadzujem modelov a modelky podľa toho, akú snímku chcem zachytiť, a vďaka úžasnému tímu maskérov, vlasových a módnych stylistov dokážem zhmotniť svoju vlastnú víziu: sviežu, odvážnu a výrazne štylizovanú!“
Veľkou súčasťou tejto vízie je osvetlenie. „Rád používam stropové svetlá, pretože vytvárajú charakteristický vzhľad,“ priznáva Nicholas a jeho sofistikovaný prístup možno vidieť na pestrej škále štýlov, ktoré dosahuje obmieňaním uhlov, výkonu, modifikácií a farieb podľa aktuálneho zámeru.
“Look, ktorý sa snažím dosiahnuť, vždy závisí od konkrétneho projektu. Pri tomto zábere som napríklad potreboval definovať objekt a zdôrazniť textúru mejkapu,“ vysvetľuje. „Na fotoaparát vľavo som použil beauty dish s mriežkou a difuzérom. Schopnosť rozpoznať vhodnú modifikáciu pre konkrétny nápad je niečo, čo získate praxou,“ pokračuje, „preto experimentujte vždy, keď sa dá. Práve tak sa najviac naučíte.“
Pri práci na pľaci „musíte dokázať riešiť problémy, vybrať vhodné prostredie vzhľadom na objekt a kontrolovať prirodzené svetlo, aby ste mohli uplatniť vlastný tvorivý vplyv. Pri fotení s modelom Sony Alpha 7 IV bolo svetlo naozaj výnimočné. Odvrátil som modelku od svetla a vedľa seba som postavil veľký reflektor, ktorý vyvážil vzniknuté tiene.“
Okrem kontroly nad osvetlením sa Nicholas stará aj o to, aby jeho portrétne sedenia boli zábavné a uvoľnené, čo oslobodzuje kreatívneho ducha. „Myslím, že so mnou bude každý portrétny fotograf súhlasiť, ak poviem, že si musíte s objektmi najskôr vybudovať vzťah,“ tvrdí, „najmä ak im spočiatku nie je úplne príjemne. Musíte mať nad situáciou kontrolu a zabezpečiť, aby sa cítili uvoľnene a sebaisto. Osobne sa ich zvyčajne snažím rozosmiať. Zatiaľ to vždy zabralo na jednotku!“
Fotografi však nachádzajú komfort v zariadeniach, ktoré používajú. „V roku 2018 som začal používať fotoaparáty a objektívy značky Sony a tie ma úplne dostali,“ hovorí. „Kvalita snímačov na modeloch Alpha 7 IV aj Alpha 1 je úžasná, zatiaľ čo dynamický rozsah a šírka nespracovaných záberov mi umožňujú dosahovať najlepšie výsledky aj pri tom najhoršom osvetlení. Počas tohto konkrétneho fotenia s modelom Alpha 1 som musel doplniť tiene a potom mierne znížiť expozíciu a trochu snímku upraviť tak, aby si zachovala všetky potrebné vlastnosti. Je to jednoduché, pretože tieto fotoaparáty majú naozaj úžasný dynamický rozsah.“
Pri práci s fotoaparátom Alpha 1 „je priam neuveriteľné, aké je všetko jednoduché,“ rozplýva sa, „a páči sa mi, ako sa dopĺňa s vysokým rozlíšením modelov zo série Sony Alpha R, napríklad v režime série záberov so snímkovacou frekvenciou 30 fps. Ďalším významným plusom je vyššia rýchlosť synchronizácie blesku pri modeli Alpha 1, a to 1/400 sekundy. Vďaka tomu je omnoho ľahšie pridať k okolitému svetlu blesk pri práci v jasne osvetlenom prostredí, či už je to vonku alebo vnútri,“ vysvetľuje. „Zároveň to znamená, že môžem používať svetlá pri plnom výkone a nemusím prechádzať na vysokorýchlostnú synchronizáciu, ktorá míňa energiu. Alpha 1 je skrátka úžasný nástroj bez ohľadu na to, kde práve fotografujete,“ dodáva.
„Vďaka tejto kontrole dokážem vytvárať interakcie so svojimi objektmi a ich výrazmi, takže napríklad viem, že budem schopný dokonale zaostrovať vďaka automatickému rozpoznávaniu očí od spoločnosti Sony. Už len samotná funkcia automatického zaostrovania je dobrým dôvodom pre to, aby som fotoaparáty Sony za nič nevymenil!“
Či už pracuje v štúdiu alebo na pľaci, „vždy siaham po objektíve 24 – 70 mm f2,8 G Master,“ dodáva s tým, že ide o „úžasný nástroj, ktorý je rovnako užitočný pri naširoko otvorenej clone aj po úplnom zastavení. Takže hoci spravidla fotím s clonou f/11, môžem ju otvoriť až na f/2,8 so slabými svetlami a stále dosiahnem úžasnú ostrosť. Výkon objektívov Sony takmer nič neprekoná.“
A preto je už len na Nicholasovi, aby „moje zábery splnili stanovené očakávania. Práve v tom tkvie čaro portrétnej fotografie,“ dodáva na záver.
„Nakoniec nezáleží na tom, ako všetko vidíte, ale kam vás to zavedie.“