kosatky vynárajúce sa z nórskeho mora

Svetlo v tme

Chris Schmid

V južnej časti polárneho kruhu vydrží slnečné svetlo koncom novembra necelú hodinu. Slnko ledva vykukne ponad horizont a vďaka závratnej výške fjordov obklopujúcich malomestá ako Skjervoy ho možno priamo neuvidíte ani v peknom počasí.

kosatka nad hladinou za súmraku

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/800s @ f/3.2, ISO 2500

Chrisa Schmida cestou v ústrety tejto nekonečnej modrej hodinke nemôže nič odradiť. „Prišiel som na sever Nórska fotiť kosatky a vráskavce dlhoplutvé,“ vysvetľuje, „a v tomto ročnom období býva to najúžasnejšie svetlo. Jemná modrá môže počas hodín zodpovedajúcich tradičnému úsvitu a súmraku nadobúdať teplejšie purpurové a fialové odtiene. Sneh a ľad priam hrajú týmito farbami, zjemňujú celú krajinu a presvetľujú more. Je síce tma a zima, ale zároveň je to neuveriteľne krásne.“

chris schmid sa chystá potápať s fotoaparátom sony

Je však súmrak ideálny čas na fotenie kosatiek? „Ani nie!“ smeje sa. „Ale na tomto mieste a v tomto čase je to nevyhnutné. Sem totiž migrujú za sleďmi. Ak ich teda chceme zachytiť v prirodzenom prostredí, musíme ich nasledovať. Pod vodou som fotil už veľakrát,“ pokračuje Chris, „ale kosatky teraz po prvýkrát. Väčšinou sa zameriavam na veľké mačkovité šelmy v Afrike, ktoré sú v mnohom odlišné.“

Napriek inému prostrediu a tematike sa dajú určité fotografické techniky vždy uplatniť znova. Jednou z nich je blízkosť k objektu. „Keď sme zbadali skupinku kosatiek, preplavili sme sa v malom odolnom nafukovacom člne na miesto, kde sa prišli kŕmiť,“ vysvetľuje. „Vďaka tomu sme sa ku kosatkám priblížili viac než na lodi, a to pokiaľ ide o vzdialenosť aj o výšku. Podobne ako pri iných zvieratách platí, že čím som bližšie k vodnej hladine, tým viac z krajiny v pozadí sa dostane do záberu, čo snímke dodá výslednú hĺbku a kontext. Ak by som stál vysoko na palube lode, videl iba som iba vodu.“

chvost kosatky tesne pred ponorením

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II + 1.4x Teleconverter | 1/800s @ f/4.0, ISO 1250

Ako si teda Chris nastavuje fotoaparát, aby dokázal čeliť polárnemu súmraku? „Vlastne ako vždy,“ priznáva. „Mojou zásadou je snímať s rýchlosťou uzávierky, ktorá je dvakrát taká ako obrátená hodnota ohniskovej vzdialenosti. To je nesmierne dôležité na to, aby boli zábery ostré – najmä keď fotíte pohyblivý objekt z malého člna! Ak teda používam objektív Sony FE 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS II použijem aspoň 1/400 sekundy a možno dokonca 1/1000 sekundy. V polárnej noci to znamená, že musím určite otvoriť clonu a použiť vyššie nastavenia citlivosti ISO.“

kosatka vynárajúca sa nad hladinu na pozadí súmračnej ružovej oblohy

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/1000s @ f/3.5, ISO 1250

Našťastie, používa fotoaparát Alpha 7R V so stabilizáciou obrazu a objektívom, ktorý má funkciu Optical Steady-Shot, takže mu pomáha technológia. „Ostrosť sa dosahuje ťažšie než s menším počtom pixelov, ale vďaka snímaču fotoaparátu Alpha 7R V s vysokým rozlíšením to nie je problém. Pri expozícii sa snažím získať čo najviac detailov a ak je to potrebné, pokojne snímky aj orežem – kľúčová je ostrosť. Stabilizácia mi dokonca umožnila zachytiť polárnu žiaru, keď som fotil z ruky pri 0,8 sekundy!“

polárna žiara nad zamrznutým jazerom

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 20mm f/1.8 G | 0.8s @ f/1.8, ISO 6400

Nad vodou sú teda podmienky náročné. A čo pod vodou? „Samozrejme, že pod hladinou je vždy väčšia tma, ale za bežných okolností by som mal k dispozícii priame svetlo alebo blesk. Pri kosatkách však blesk použiť nemôžem. Znova sa teda vraciam k foteniu s otvorenou clonou a vysokou hodnotou ISO. Našťastie, tieto kosatky sú priateľské, takže ich môžete fotiť pomocou širokouhlých objektívov ako 16 – 35 mm f/2,8 GM, ale uzávierku stále držím asi na 1/200 sekundy a spolieham sa na ISO v rozmedzí 6400. Vďaka správne vyváženému puzdru na použitie pod vodou je fotoaparát od spoločnosti Sony veľmi stabilný. Ak ho aj pustím, neklesne ani sa nevynorí.“

kosatka pláva popri objektíve

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/3.5, ISO 6400

„Výhodou však je,“ pokračuje, „že výkon ISO fotoaparátu Alpha 7R V je veľmi pôsobivý. Pri hodnote 6 400 je úplne čistý a v určitých situáciách som dokonca použil až 12 800. A keď k tomu pripočítate všetky tie megapixely, je priam neuveriteľný.“

Problém mohlo predstavovať aj zaostrovanie, či už pod hladinou, alebo nad hladinou za súmraku, čo však s prelomovým systémom automatického zaostrovania fotoaparátu Alpha 7R V určite nehrozí. „Je tam veľa komplikácií,“ priznáva Chris, „napríklad fotenie pri slabom svetle, na textúrovanom vodnom pozadí, kde sa dá zaostriť iba na plutvu – a k tomu si pridajte skutočnosť, že kosatky sú väčšinou čierne! Pod hladinou je svetla ešte menej. Keď som však použil flexibilný bodový režim, nemal som žiadne ťažkosti.“

2 kosatky ladne plávajúce pod hladinou

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/3.5, ISO 6400

vorvaň tuponosý plávajúci pod hladinou

© Chris Schmid | Sony α7R V + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/2.8, ISO 6400

Chrisov výlet za kosatkami a vráskavcami dlhoplutvými bol taký úspešný, že sa sem plánuje v novembri 2023 vrátiť ako sprievodca. „Keď tieto zvieratá uvidíte zblízka v ich prirodzenom prostredí, skutočne vám to zmení život, a s fotoaparátom Alpha 7R V mi naozaj nič neuniklo. Tieto veľryby sú zvedavé a túžia po kontakte, ale sú aj jemné a so svojimi mláďatami plávajú len niekoľko metrov od vás, pričom vám hľadia do očí, ale dávajú si pozor, aby sa vás nedotkli. Sú také úctivé a ja si len želám, aby ich v podobnom svetle videli aj ostatní ľudia.“

Vybrané produkty

Chris Schmid

Chris Schmid | Switzerland

„Obraz je mocný. Jediný záber dokáže zachytiť emóciu alebo vyvolať vnútorné pocity.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber