arktické jazero s malým ľadovcom v popredí

Monochromatická Arktída

Laurent Baheux

Mnohí ambiciózni fotografi snívajú o tom, že sa vydajú na safari do Afriky a budú tam fotografovať dravé cicavce. Čo však robiť, keď už ste tento cieľ dosiahli? Tejto dileme čelil aj francúzsky fotograf divokej prírody Laurent Baheux.

osamelá čajka, ktorá letí nad zasneženou krajinou

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/9.0, ISO 200

„Po levoch, slonoch a ďalších veľkých afrických cicavcoch som hľadal niečo iné,“ spomína Laurent. „Stále som túžil fotografovať veľké cicavce, veľkých lovcov, a preto som považoval za logické, že sa vyberiem za dobrodružstvom na Arktídu.“

Od roku 2016 sa Laurent venuje fotografovaniu divokej prírody kanadskej a európskej Arktídy. Poslednú sériu záberov vytvoril v júni 2022 na dvojtýždňovej ceste po nórskom ostrove Špicbergy. Tento ostrov je monochromatickou krajinou fjordov, hôr a ľadovcov.

melancholická arktická krajina

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/200s @ f/13, ISO 100

„V Arktíde som strávil 15 dní a počas celej tejto cesty som videl svet len čiernobielo,“ spomína Laurent. Hovorí nielen o krajine samotnej, ale aj o spôsobe fotografovania. Laurent trochu nezvyčajne nafotil všetky svoje zábery divokej prírody čiernobielo.

Čierna a biela stáli na úplnom začiatku fotografie. Učil som sa fotografovať na čiernobiely film a vyvolávať čiernobiele fotografie – a pri tejto činnosti som sa dozvedel o svetle a tieňoch.

Mnohí fotografi by sa rozhodli fotografovať vo farbe a až následne prevádzať zábery pri úpravách do čiernobielej verzie. Pre Laurenta je však podstatné, aby videl už takmer konečný výsledok.

polárny medveď, ktorý lezie po skalách

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1250s @ f/8.0, ISO 640

„Pri nastavovaní fotoaparátu Sony Alpha 1 som zvýšil kontrast čiernobieleho režimu – čo je moja prvá voľba pri takomto spôsobe fotografovania. Vo svojich záberoch mám rád výraznú čiernu. Elektronický hľadáčik funguje rovnako ako optický, umožňuje vám však vidieť zábery tak, ako si to želáte.“

Bez farieb mohol Laurent zobrazovať textúry zvierat a krajiny s detailmi, ktoré často zostávajú nepovšimnuté. „Pri čiernobielom fotografovaní môžem ukázať svetlo a skrývať alebo odhaľovať rôzne časti scény. Scénu nemusím ukazovať realisticky, ale presne podľa seba. A preto to mám rád.“

skupina čajok, ktoré krúžia okolo ľadovca

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/2000s @ f/8.0, ISO 1000

„Užívam si tie chvíle, keď sa môžem k objektu priblížiť prostredníctvom fotoaparátu. Chcem, aby mal divák pocit, že sa nachádza v divočine spolu so zvieraťom. Vtedy používam dlhé teleobjektívy.“ Pri vymenúvaní zbierky je jasné, akú všestrannú výbavu potrebuje Laurent v tomto drsnom prostredí. „Mám objektívy FE 100 – 400 mm f/4,5 – 5,6 OSS GM, FE 200 – 600 mm f/5,6 – 6,3 OSS G a FE 600 mm f/4 OSS GM s telekonvertorom,” pokračuje.

oddychujúci tuleň na skale

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/9.0, ISO 5000

Dôležité nie je len zviera, ale aj prostredie, v ktorom žije – jeho domov. Ten je rovnakou súčasťou príbehu ako správanie zvieraťa. Dopĺňa príbeh o kontext a práve vďaka voľbe objektívu môže zmeniť celý záber. „Milujem oblohu s veľkými mrakmi, horami a nebom, kedy potrebujem kratší objektív, a preto vtedy používam FE 24 – 105 mm f/4.“

čajka počas letu

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1250s @ f/9.0, ISO 2000

Laurent si uvedomuje, že veľkolepá krajina je domovom zvierat, ktoré fotografuje. „Nachádzate sa v teritóriu zvieraťa. Čo sa bude diať, nezávisí od vás,“ vysvetľuje. „Zviera sa rozhodne, či sa bude chcieť s vami stretnúť. Ak mu to bude príjemné, môže sa k vám dokonca priblížiť. Zvyčajne však uprednostním prácu s dlhším objektívom a zachovávam úctivú vzdialenosť. Predsa len som tu iba na návšteve.“

Pri svojom výlete na Špicbergy Lauren fotografoval z komfortnej vzdialenosti z lode. „Pri fotografovaní v studenom a vlhkom prostredí na lodi som v Arktíde nemal so svojím fotoaparátom Sony Alpha 1 žiadne problémy. Dokonca aj batérie fungovali dobre. Pri fotografovaní vonku som ich mal so sebou viac, ale nepotreboval som všetky. Fotoaparát skrátka zvládal aj prácu pri nízkych teplotách.”

dva polárne medvede, ktoré sa hrajú v tieni hory

© Laurent Baheux | Sony α1 + FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/9.0, ISO 400

Vo svete, ktorý nás zahlcuje fotografiami, chcel Lauren ukázať život v inom svetle. Fotoaparát Sony Alpha 1 mu to umožnil. „Systém automatického zaostrovania je šialený!“ hovorí Laurent. „Skutočnosť, že dokáže sledovať oko cicavca alebo dokonca vtáka, je priam neuveriteľná.“

Pre Laurenta a rovnako aj ostatných fotografov môže byť náročne vytvoriť originálny záber.

Celú svoju energiu musím koncentrovať na príbeh,“ dodáva. „Najdôležitejšou súčasťou fotografie je nápad, nie technická časť. Chcem rozmýšľať o snímke a o tom, čo do nej dostať. Keďže na fotoaparát Sony Alpha 1 sa viem spoľahnúť, môžem sa plne koncentrovať na kreativitu.

Vybrané produkty

Laurent Baheux

Laurent Baheux | France

„Žiadna klietka, žiadne ohrady, žiaden cirkus, žiadne zoo. Väznenie je fyzické a psychické týranie pre všetky živé bytosti – rovnako pre zvieratá ako pre ľudí.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber