Trhlina odkrytá v dôsledku pomaly sa od seba vzďaľujúcich tektonických platní Afriky, to je majestátne údolie Great Rift Valley tiahnuce sa zo severu na juh cez Keňu. Táto oblasť s drsným podnebím je často postihnutá suchom. Toto nevľúdne prostredie je však domovom mnohých vtákov a cicavcov uprostred svetoznámych rezervácií zvierat vo voľnej prírode. Môže existovať lepšie miesto na tvorivú realizáciu predstáv?
„Týmto novým fotografickým prístupom,“ vysvetľuje uznávaný odborník na voľnú prírodu Will Burrard-Lucas, „zdokonaľujem postup práce, ktorú som vykonal v posledných rokoch, keď som fotografoval v noci pomocou fotopascí a bleskov. Pri tomto spôsobe práce sú však prekážkou určité obmedzenia, ktoré chcem prekonať týmto novým projektom.“
Will chcel tentoraz namiesto pascí fotografovať sám a mať lepšiu kontrolu nad osvetlením. Na tento účel vytvoril v kenskej savane napájadlo a vybudoval si úkryt, vedľa ktorého umiestnil päť metrových svetelných stĺpov! „Chcel som mať osvetlenie, ktoré by zdokonalilo tvar objektov a zároveň vytvorilo grafickejšie, dramatickejšie portréty, ktoré by vyzerali jednoducho a prirodzene. Preto som vytvoril zdroj svetla, ktorého účelom bolo zasadiť objekt do rámu oproti tieňom za ním.“
Najprv však museli prísť zvieratá. „V tejto oblasti pracujem už mnoho rokov,“ hovorí Will, „a zo skúsenosti som vedel, že sa v nej vyskytujú rozmanité druhy a v hojnom počte. Ako sa dalo čakať, spočiatku boli nezastihnuteľné a plaché, ja som však vedel, že nakoniec prídu. Tieto projekty, pri ktorých je výsledok neistý, prinášajú podľa mňa najväčšie uspokojenie.“
Will v prípade osvetlenia svojich objektov dôveroval kombinácii techník vhodných pre zvieratá a spoľahlivému fotoaparátu Sony Alpha 1 a objektívom. „Keďže som si uvedomoval, ako by obvyklé použitie blesku alebo akéhokoľvek bežného nepretržitého osvetlenia vystrašilo moje objekty, použil som niekoľko červených svetiel na zaostrovanie a niekoľko nízkovýkonných bleskov spolu so širokými clonami a vysokými hodnotami ISO. Napájadlo má priemer len asi 5 metrov a niektoré oblasti som zatarasil kríkmi s tŕním, aby zvieratá mohli prísť a piť v jemnej žiare môjho osvetlenia.“
„Keď sa objaví zviera, vždy som sa náhlil, aby som ho mohol zachytiť pri správnom nastavení,“ spomína Will. „Noc čo noc môže dôjsť k niečomu nečakanému, všetka práca a čakanie však stoja za to.“
„Sony Alpha 1 bol počas celého projektu môj hlavný fotoaparát a spolu s objektívmi 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS II a 400 mm f/2,8 GM predstavoval dokonalý nástroj z niekoľkých dôvodov,“ pokračuje Will. „Tichá uzávierka je nevyhnutná nielen na to, aby sa zvieratá nevyplašili, ale aby sa pri fotografovaní správali prirodzene. Spoločnosť Sony vykonala skvelú prácu, keď pridala možnosť synchronizácie elektronickej uzávierky fotoaparátu s bleskom. Neuveriteľne sa zdokonalilo aj zaostrovanie a sledovanie objektov modelom Alpha 1, najmä pri veľmi slabom svetle. Spoľahlivo poslúžila aj funkcia Animal Eye AF, čo znamená, že si nemusím robiť starosti s presúvaním bodov zaostrovania alebo výberom správnej časti hlavy zvieraťa.“
Ako hovorí Will, práca s nízkovýkonným bleskom mu umožnila čo najlepšie využiť skvelú citlivosť ISO fotoaparátu Alpha 1. „Vyššia citlivosť ISO je dôležitá, pretože som nechcel použiť príliš jasný blesk – a vďaka tomu sú svetlá účinnejšie, čo znamená, že nemusím uprostred noci vymieňať batérie. Som rád, že som v prípade modelu Alpha 1 prešiel na ISO 3200 alebo ISO 6400, kde neočakávam žiadny problematický hluk.“
Will dokázal pri správnom nastavení všetkých parametrov získať skvelý výber dokonalých záberov. „Z tvorivého hľadiska som bol najviac nadšený materiálom získaným v noci, ale zábery pri východe a západe slnka prispeli k ďalšiemu kľúčovému cieľu: ukázať toto utajené prostredie, aby sa zintenzívnil cestovný ruch v tejto oblasti. Tým sa zas zvýšia príjmy, podporí sa komunita a podnieti sa úsilie o ochranu.“
Napájadlo, ktoré Will vytvoril v spolupráci s pracovníkmi tábora Shompole Wilderness Camp, zohrá svoju úlohu aj pri ochrane zvierat, ktoré k nemu chodia nielen preto, aby si uhasili smäd. „Život sa tu točí okolo dostupnosti vody a vytvorením tohto zdroja sa zvieratám odhalila všetka okolitá pôda, kde sa môžu kŕmiť a prosperovať. To znamená, že nemusia putovať 10 km k ďalšiemu najbližšiemu zdroju vody, kde by sa možno dostali do konfliktu s pastiermi a hospodárskymi zvieratami.“
A pokiaľ ide o jeho „nočný“ projekt, aj ten sa vyvíja. „Napájadlo sa chystám aj naďalej navštevovať so svojím fotoaparátom Alpha 1, ako aj infračerveným Sony Alpha 9, ktorý môžem vďaka IR svetlu používať aj v úplnej tme,“ dodáva Will na záver. „Toto prostredie, ktoré sa v priebehu rokov bude meniť, začnú využívať rôzne zvieratá. Mám v hlave kopu nápadov na nové zábery, takže cesta bude pokračovať a môj spoľahlivý druh Sony Alpha ma bude sprevádzať na každom kroku.“
„Oboznamujem sa s najnovšími technológiami a uvažujem nad tým, ako by sa vďaka nim dala snímať príroda spôsobom, akým to dosiaľ nebolo možné.“