Volám sa Alexandra Surkova, som profesionálna fotografka prírody a žijem v Španielsku. Ešte pred tromi rokmi som pritom nepoužívala žiaden fotoaparát s výmenným objektívom a spokojne som si robila veľmi obyčajné snímky smartfónom.
Moja kariéra fotografky prírody sa začala veľmi surrealistickým zážitkom. Jedného dňa mi napísal jeden z mojich v tom čase nemnohých sledovateľov na Instagrame, že v mojich fotografiách vidí veľký potenciál a poslal mi darček. No teda, ten moment, keď som otvorila balíček a namiesto pohľadnice som v ňom našla objektív Sony FE 200–600 mm f/5,6–6,3 G! Dá sa povedať, že ten moment mi zmenil život.
Stále si živo pamätám svoju prvú fotovýpravu s novým objektívom – bolo to 24. júna 2020. Epidémia covidu bola vtedy v plnom prúde a ako z ulíc zmizli ľudia, začali sa viac objavovať zvieratá. Strávila som dlhé hodiny v stane v 40-stupňovej horúčave, celá spotená, kým sa mi podarilo urobiť iba dve fotografie sovy, ktorá mi pózovala dokopy niekoľko minút. Ale namiesto toho, aby ma táto skúsenosť rozčarovala, tak spôsobila, že som sa na fotografovaní prírody stala závislou.
Výbava
Mojim prvým fotoaparátom od Sony bol Alpha 7R IV (dnes mi slúži ako záložný fotoaparát k fotoaparátu Alpha 1) a keď scéna nevyžadovala príliš vysokú rýchlosť, dokázal zachytiť veľa efektných záberov a vďaka 61-megapixelovému snímaču som ich mohla v prípade potreby flexibilne dramaticky orezať.
Od momentu, keď som vyskúšala fotoaparát Alpha 1, sa moje fotografie posunuli o obrovský krok vpred a osobne ho považujem za dokonalý fotoaparát – je rýchly, má vysoké rozlíšenie a jeho automatické zaostrovanie je jednoducho neuveriteľné. Predstavte si napríklad, maličkého sivého vrabca, ktorý sedí na konári sivého stromu asi 50 metrov od vás, a k tomu ešte v upršaný deň. Neviem, či by ste toho vtáčika vôbec videli, ale Alpha 1 dokáže zaostriť na jeho oko!
Keď si po návrate z ciest prezerám svoje snímky na monitore, nemusím ani kontrolovať, či sú ostré, pretože 99,9 % z nich vždy ostrých je, takže oceňujem, že sa stačí sústrediť len na kompozíciu. Na tomto fotoaparáte úprimne nedokážem nájsť žiadnu chybu, je to úplná mágia.
Pokiaľ ide o objektívy, mám dvoch favoritov. Objektív FE 200–600 mm f/5,6–6,3 G OSS je povinnou výbavou každého fotografa prírody a ak by som si mala vybrať len jeden, bol by to tento. Je rýchly, všestranný a jeho kvalita je neuveriteľná. Keďže žijem v Španielsku, k mojim najväčším radostiam patrí hľadanie rysa iberského, jednej z najohrozenejších mačkovitých šeliem na našej planéte. Keď celé hodiny sedíte v úkryte a čakáte, kým uvidíte jedného z týchto vzácnych tvorov, nemôžete so svojou výbavou nič riskovať. Zviera sa môže objaviť v ľubovoľnej vzdialenosti, môže kráčať priamo k vám či dokonca prebehnúť pol metra od vašej pozície. Máte len pár minút na to, aby sa vám podarilo urobiť ten najlepší záber, a verte mi, že so srdcom bijúcim od vzrušenia nie je čas na výmenu objektívov.
Ďalší objektív, bez ktorého by som sa nezaobišla, je FE 600 mm f/4 G Master OSS. Je to objektív z úplne inej ligy, z iného sveta. Niekedy sa mi zdá, že fotografie zhotovené týmto objektívom sú krajšie ako samotná realita. Ten bokeh efekt je šialený, vytvára neuveriteľný pocit hĺbky a trojrozmernosti a z tej kvality nevychádzam z údivu.
Kreatívny proces
Často sa zamýšľam nad tým, čo sa mi na fotografovaní prírody tak páči, a vždy sa vraciam k tej istej odpovedi: je to tá absolútna nepredvídateľnosť. Nič sa nedá naplánovať, neexistujú žiadne inscenované zábery a výsledok sa nikdy nedá predvídať. Dokonca ani nemáte istotu, či sa to zviera, ktoré túžite vidieť, vôbec objaví! V úkryte môžete stráviť aj hodiny a nič pritom nevidieť. Alebo sa môže stať, že čakáte na orla, ale namiesto toho zbadáte krásnu líšku. Zapózuje vám, alebo pôjde ďalej? Divoké zviera nedonútite, aby sa pohlo vaším smerom, vy ste len divák.
Keď sa však nejaké zviera objaví, vďaka nazbieraným skúsenostiam môžete aspoň približne predvídať ako sa bude hýbať. Ak sedíte v úkryte pri napájadle, tak zviera, ktoré sa objaví, v určitom okamihu začne piť, čiže vyplazí jazyk. To je ten moment, na ktorý čakám. Nemám záujem urobiť 1000 snímok pri vysokej rýchlosti. Môj fotoaparát Alpha 1 dokáže snímať rýchlosťou 30 snímok za sekundu, ale túto funkciu využívam len zriedka. Spúšť stlačím len vtedy, keď som si istá, že snímka by pre mňa mohla byť zaujímavá.
Slovo na záver
Ľudia sa ma často pýtajú, čo treba podniknúť na to, aby mohli začať zarábať peniaze fotografovaním. Myslím si, že život je príliš krátky na to, aby ste robili niečo, čo vás nenapĺňa, ale zároveň je potrebné sa naučiť robiť dobre aspoň jednu vec, ktorá vás naozaj baví. Realitou je, že fotografovanie nie je nič, čo by z vás urobilo milionára; ja osobne som sa rozhodla, že ním nechcem byť, chcem si však užívať cestu, ktorú mám tak rada.
Ako začať? Fotografujte. A fotografujte viac. Fotografujte ešte viac. A každej fotografii dajte toľko času, lásky a citu, koľko len môžete. Donedávna to pre mňa bol len koníček. Pred tromi rokmi som ešte fotografovala telefónom, ale ten proces ma privádzal do takého šialenstva, že pohltil všetok môj voľný čas. Je samozrejme jednoduchšie dosiahnuť vynikajúce výsledky, ak máte dobrý fotoaparát, ale ak ho nemáte, skúšajte to aj so slabším! Ak ho neviete používať, naučte sa to! Krok po kroku. Ak nie sú vaším cieľom peniaze, ale výsledok, zisky si nájdu vás a nie naopak.
Alexandra Surkova je profesionálna fotografka prírody pôsobiaca v Španielsku.