Keď práve nemám žiadne povinnosti, rád tvorím. Spolu so svojím fotoaparátom Sony Alpha 1 vyrazím do štúdia, kontaktujem modelky či modelov a vizážistov a akoby zázrakom vytvoríme niečo z ničoho. Aj tento portrét je výsledkom jednej z takýchto tvorivých chvíľ.
Často pre svoju budúcu tvorbu vyhľadávam inšpiráciu a referenčné fotografie. Ešte pred samotným fotografovaním ich ukážem vizážistovi v štúdiu. Spoločne sa potom snažíme vymyslieť nové nápady. Pri tejto fotografii som si predstavoval, aby bol môj objekt len mierne nalíčený – mojím cieľom bolo vytvoriť súhru medzi líniami na tvári a kosoštvorcami na šatách.
Fotografiu som zachytil fotoaparátom Sony Alpha 1 a objektívom FE 135 mm f/1,8 G Master. Pôvodne som sa o tento záber pokúšal s objektívom FE 50 mm f/1,2 GM – mojím obľúbencom – avšak mám dojem, že ten je vhodnejší skôr na fotografie celého tela. Objektív 135 mm f/1,8 je vynikajúcou voľbou na zábery zblízka, keďže splošťuje perspektívu obrazu, vďaka čomu portréty pôsobia prirodzenejšie.
Obvykle fotografujem s najširšou clonou objektívu, no v tomto prípade som zvolil f/2,2. Doprialo mi to o trocha väčšiu hĺbku ostrosti a podarilo sa mi zaostriť na väčšiu časť tváre, nielen na oči.
Automatické zaostrovanie na oči a sledovanie zaostrovania na fotoaparátoch Sony Alpha patria medzi moje najobľúbenejšie funkcie. Po stlačení tlačidla automatického zaostrenia si môžem byť istý, že fotoaparát zaostrí na oči a bude ich dokonale sledovať. Keď sme v minulosti používali manuálne zaostrovanie alebo staršie verzie automatického zaostrovania, museli sme sa nad ním neustále zamýšľať. Mysľou mi prelietali rôzne otázky: „Bude to zaostrené?“ alebo „Zaostril som správne?“. Teraz však už obavy mať nemusím, vďaka čomu sa môžem sústrediť na veci, na ktorých záleží, napríklad na smer modelky či modela a na osvetlenie.
Som zástancom toho, že osvetlenie by malo byť čo najjednoduchšie. Takmer všetci veľkí portrétni fotografi používali jeden alebo nanajvýš dva zdroje svetla. V tomto zábere som použil jeden hlavný zdroj svetla zameraný na tvár objektu a svetlo som nechal dopadať na biele pozadie, čím mu dodalo svetlosivú farbu. Pod objekt som umiestnil bielu penovú dosku, ktorá svetlo odrážala a zjemňovala tieň na tvári. Ďalej som použil jeden malý zdroj svetla za modelkou s mriežkou namierenou na zadnú časť hlavy modelky, vďaka čomu sú vlasy osvetlené a vizuálne oddelené od pozadia.
Jednoduchosť sa snažím zachovať vo všetkom, a to platí aj pre pózy. Možno to znie staromódne, no jednoduchosť vytvára dokonalé čisté snímky. Chcem vytvoriť záber, kde oči, výraz tváre, mejkap aj osvetlenie spoločne vytvárajú jednoduchý, no očarujúci portrét. Bez fotoaparátu Alpha 1 by to nebolo možné.
„Ten koberec skvele prepája celú miestnosť“