Voda bola pre Ricarda Nascimenta odjakživa lákadlom. „V dvanástich rokoch som sa začal venovať bodyboardingu a chytať vlny. Môj otec zbožňoval oceán, takže sme v detstve trávili čas chytaním rýb v malých loďkách,“ spomína. Teraz Ricardo chodí do vody aj za prácou: pomocou fotoaparátu Sony Alpha 1 fotografuje a filmuje neuveriteľné živočíchy, ktoré žijú pod hladinou.
Nedávno sa Ricardo vydal fotografovať a filmovať na Azory s agentúrou Futurismo Azores Adventures, ktorá usporadúva zájazdy pre turistov túžiacich vidieť z paluby člna veľryby a úchvatné morské živočíchy na týchto ostrovoch. Táto spoločnosť má certifikáciu najväčšej svetovej organizácie ochranárov morských živočíchov World Cetacean Alliance (WCA). Okrem toho zamestnávajú morských biológov, ktorí sledujú a skúmajú vorvane tuponosé a ďalšie živočíchy, aby sa dozvedeli viac o ich správaní. A tu do hry vstupuje Ricardo.
„Filmujem a fotografujem všetko, čo sa pod hladinou naskytne,“ tvrdí. „Vorvane tuponosé, delfíny dlhoplutvé, korytnačky, delfíny, chobotnice, medúzy – čím viac obsahu zachytím, tým viac jednotlivých druhov budú môcť biológovia identifikovať a preskúmať.“
Vďaka 50-megapixelovému rozlíšeniu fotoaparátu Sony Alpha 1 pri fotografovaní a rozlíšeniu 8K pri natáčaní videí dokáže Ricardo zachytávať dostatočne detailné zábery na to, aby na nich bolo možné rozpoznať jednotlivé veľryby a študovať ich správanie. Podobne ako pri iných ochranárskych projektoch sa Ricardo svojimi fotografiami a videami zároveň snaží rozprávať príbeh a dúfa, že ho ľudia ocenia.
„Na Azorách sa vorvane tuponosé lovili viac ako 200 rokov pre olej, no teraz sú chráneným druhom. Sú neuveriteľné – ponoria sa až do hĺbky 2 500 m a bez nadýchnutia vydržia pod vodou až 45 minút, no ak ľudia tieto zvieratá nevidia, nedokážu s nimi súcítiť a nikdy neprejavia záujem o ochranu oceánov. Ak však dokážeme veľryby identifikovať a pomenovať, ľudia im potom možno aj ľahšie porozumejú. Keď vyrozprávate príbeh konkrétneho zvieraťa, nemôžete voči nemu zostať chladní. Aj to je jedna z funkcií fotoaparátu, objektívu a vodotesného krytu, ktorú som objavil.“
Keď Ricardo prvý raz vložil Sony Alpha 1 do vodotesného krytu, hneď vedel, že je to niečo preňho. „Keď som si model Alpha 1 vyskúšal, uvedomil som si, že nastal čas na zmenu.“ Nielen že bol Ricardo nespokojný s výkonom svojej predchádzajúcej digitálnej zrkadlovky pod vodou, ale aj s tým, že na snímanie videí musel používať ťažkú kinokameru. Alpha 1 prináša Ricardovi obe tieto zariadenia v jednom, ktoré zvládne všetko – snímať úžasné videá aj fotografovať tým istým telom fotoaparátu.
„Keď všetko zostavím, moja kinokamera aj s objektívom vážia asi 14 kg. S touto váhou potom musím skákať z člna do mora, potápať sa, znova vyplávať na hladinu a vyliezť z vody – a to niekedy aj 50-krát denne. Na tele sa to časom podpíše. Fotoaparát Alpha 1 váži oveľa menej a dá sa ľahšie ovládať. Môžem s ním plávať rýchlejšie, a tak mám aj lepšiu šancu zhotoviť úžasné fotografie a videá.“
Za zmienku stojí, že Ricardo sa potápa len tak – nepoužíva potápačský výstroj, ale len zadrží dych a snaží sa pod hladinou vydržať čo najdlhšie. „Pri potápaní dokážem zadržať dych tak na 2 minúty,“ priznáva. „Pri natáčaní videí som vo svojom živle, takže som vždy veľmi uvoľnený. Keď sa ocitnete vo vode medzi týmito živočíchmi, je v tom čosi krásne, no vždy musíte mať na pamäti, že tam nesmiete zostať pridlho, aby ste neprišli k úrazu.“
Ricardo pod vodou zvádza boj aj s podmienkami snímania. „Svetlo nie je najväčší problém, pretože to sa dá ľahko zariadiť. Citlivosť fotoaparátu Alpha 1 môžem hravo zvýšiť až na ISO 4000,“ tvrdí Ricardo. „Najhoršie je, že v určitej hĺbke začnete strácať farby, takže fotografie zhotovené bližšie k povrchu vyzerajú úžasne, no v hĺbke 10 metrov sa už do nich napríklad primieša veľa modrej. S fotoaparátom Alpha 1 dokážem zhotoviť nekomprimované a nespracované zábery, aby som zachytil čo najviac detailov, a neskôr môžem pri jednotlivých súboroch upraviť farby.“
Zachytávanie detailov je kľúčové, pretože pomáha biológom identifikovať veľryby – zaujímavé je, že to robia podľa chvosta. „Väčšina fotografií a videí od ľudí zachytáva veľryby na hladine, a to tesne pred ponorením. Takže máme tisícky záberov na chvosty veľrýb, ktoré sú ľahko dostupné a rozpoznateľné. Pod vodou však musím získať detail chvosta, aby sme dokázali identifikovať konkrétny druh a pridať miesto jeho výskytu do databázy.“ Biológovia sú zvyknutí vídať tieto zvieratá z člna, no my im umožňujeme vidieť ich vo svojom prirodzenom podmorskom prostredí.
Ricardo v snahe zachytiť túto detailnú a očarujúcu podmorskú scenériu používa fotoaparát Alpha 1 s dvoma objektívmi Sony – FE 12 – 24 mm f/2,8 GM alebo FE PZ 16 – 35 mm f/4 G. „Ak viem, že budem natáčať iba veľryby, väčšinou používam 12 – 24 mm objektív, ale ak mám aj iné objekty (napríklad veľryby zo vzdialenosti 15 metrov, delfíny z 2 metrov alebo mechúrovku portugalskú z 30 cm), používam 16 – 35 mm objektív. Tento model je vo vode mojím hlavným pomocníkom.“
Spoločnosť Sony podporovala Ricarda pri posledných projektoch na mori a poskytla mu užitočné rady pri práci. „Na týchto objektívoch je zaujímavé, že pod hladinou sa správajú inak,“ tvrdí Ricardo. „Vďaka Sony som si mohol vyskúšať rôzne objektívy a sledovať, ako sa im darí pod vodou bez toho, aby som si ich musel kúpiť. Mohol som si teda slobodne vybrať tie najlepšie nástroje pre tento projekt. Zároveň im môžem kedykoľvek zavolať, ak mám nejaké technické otázky o fotoaparátoch. Táto spolupráca bola skvelá.“
Keďže podmorské fotografovanie je taká fyzicky náročná profesia, Ricarda občas trápia pochybnosti. „Je to ťažké – často vás bolí celé telo. Každý deň trávite dlhé hodiny vo vode. A keď sa vrátite domov, musíte si umyť celú výbavu, zálohovať fotografie a videá, znova zbaliť všetky tašky, nabiť telefón, nabiť fotoaparáty, vyčistiť vodotesný kryt a potom dúfať, že vám zostáva aspoň šesť hodín spánku, aby ste to na druhý deň zvládli celé znova. Na fotografiách a videách to vždy vyzerá romantickejšie, než to v skutočnosti je, ale oplatí sa to už len kvôli tým okamihom číreho úžasu, ktorý ma zaplaví v prítomnosti týchto neuveriteľných zvierat.“
„Zbožňujem to. Zbožňujem celý ten proces. Ak by to bolo jednoduché, tak by som to nerobil, ale vďaka prispôsobivosti fotoaparátu Alpha 1 dokážem zachytiť zábery, ktoré by som so starým vybavením možno ani nevidel.“