muž skáčuci na skateboarde

O krok vpred

Bertrand Bernager

„Fotografovanie v uliciach je často ako hra medzi vami a objektom. Niekedy sa len bezcieľne prechádzate mestom a hľadáte niečo zaujímavé. Inokedy nájdete výnimočné miesto s dobrým svetlom a trpezlivo čakáte, kým na naň ako na javisko niekto vkročí. Tak či onak, nové objektívy sú na tieto účely skvelé,“ hovorí Bertrand Bernager.

ľudia prechádzajúci parkoviskom vrhajú dlhé tiene

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/500s @ f/8.0, ISO 200

Bertrand, ktorý fotografuje ulice svojho rodného Paríža a iných miest sveta, hovorí o troch nových objektívoch od spoločnosti Sony, ktorými sú FE 24 mm f/2,8 G, FE 40 mm f/2,5 G a FE 50 mm f/2,5 G. Čo mu pri práci ponúkajú?

parížske budovy s mäkkými tieňmi na múroch

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/320s @ f/11, ISO 100

„Pri fotografovaní v uliciach zvyčajne používam kombináciu pevných a transfokačných objektívov,“ vysvetľuje, „medzi ktorými sú FE 16 – 35 mm f/2,8 GM, FE 24 mm f/1,4 GM a FE 55 mm f/1,8 ZA, takže nové objektívy sa skvele hodia na ohniskové vzdialenosti, ktoré najčastejšie využívam. Sú mimoriadne kompaktné, no zároveň majú všetko, čo majú špičkové objektívy G Lens, napríklad dvojité lineárne motorčeky automatického zaostrovania alebo prstence manuálnej clony, čo je pre mňa veľmi dôležité nielen preto, že rád snímam manuálne, no na pevný objektív sa prosto hodia.“

Bertrand sa zameriava na fotografovanie architektúry a ľudí v uliciach a ich kombinovaním dosahuje úžasný efekt, o čom sa možno presvedčiť na snímkach vytvorených troma novými objektívmi. Jeho diela často zobrazujú ľudí, ktorí v kontraste s budovami a priestormi vytvorenými človekom pôsobia nepatrne alebo sú zvýraznení slnečným svetlom v mestských tiesninách. Hovorí: „Je to môj obľúbený spôsob vykreslenia našich miest a toho, ako vplývajú na ľudí. Vďaka súprave ľahkých a vysokokvalitných pevných objektívov to zvládam úplne bez problémov.“

pár prechádzajúci cez cestu v jasnom slnečnom svetle

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/640s @ f/5.6, ISO 100

„S týmito novými objektívmi,“ pokračuje, „som sa veľakrát pohrával s výrazným kontrastom slnka a tieňa, napríklad tmavej cesty a jediného svetlého miesta na nej. Počas pandémie je v uliciach, samozrejme, menej ľudí, no v kombinácii so svetlom a tieňom pôsobia tieto miesta ešte prázdnejšie a ľudia zachytení v geometrii mesta ešte ikonickejšie.“

3 parížske budovy s rozličnými textúrami

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/640s @ f/5.0, ISO 100

Pri používaní nových objektívov s ohniskovou vzdialenosťou 24 mm, 40 mm a 50 mm na zachytenie takýchto priestorov zistil, že ohnisková vzdialenosť 40 mm mu poskytuje vzrušujúci nový pohľad. „Toto je prvý raz, čo spoločnosť Sony vytvorila objektív s ohniskovou vzdialenosťou 40 mm,“ hovorí, „a je to príjemný balans medzi ďalšími dvoma objektívmi. Je skvelý na fotografovanie v uliciach a má veľmi blízko k dokonalému štandardnému objektívu formátu Full Frame fotoaparátov radu Alpha. Asférické prvky a prvky s maximálne nízkym rozptýlením zasa zaisťujú, že všetky tri objektívy ponúkajú mimoriadnu ostrosť po celej ploche snímky.“

Bertrand sa veľa pohybuje po mestách a zvyčajne fotí bez statívu, takže hmotnosť je pre neho dôležitá. Nové objektívy mu v tomto smere poskytujú slobodu.

„Všetky nové objektívy sú ľahké,“ vysvetľuje, „majú rovnakú veľkosť, sú vyrobené z toho istého vysokokvalitného kovu a majú klasický vzhľad, takže z diaľky vyzerajú takmer ako filmové fotoaparáty. Dokonca majú rovnakú veľkosť filtra s rozmerom 49 mm, takže nemusíte so sebou nosiť rôzne filtre. S takýmto objektívom sa určite celý deň pohodlnejšie fotografuje.“
zlatá socha na vrchole parížskej budovy v záplave svetla

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 50mm f/2.5 G | 1/100s @ f/8.0, ISO 200

„Samozrejme, ide aj o veľkosť,“ pokračuje, „pretože vďaka menším objektívom nosíte menšiu tašku a máte v rukách fotoaparát, ktorý vyzerá menšie. Keď fotografujete v uliciach, musíte byť ako nindža, diskrétny a takmer neviditeľný, aby ste mohli len pozorovať a snímať a aby vaše správanie neovplyvňovalo iných. Zároveň chcete byť ticho, takže lineárne motorčeky tohto fotoaparátu sú veľmi dôležité. Rovnako tak aj prstenec clony, ktorého stupňované posúvanie sa dá v prípade potreby vypnúť. Je to dôležité najmä pre video, no pomáha mi to aj pri fotografovaní portrétov v uliciach.“

strom zakvitnutý doružova

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Čo je možno najdôležitejšie, nové pevné objektívy od spoločnosti Sony pomohli Bertrandovi znova nadviazať kontakt s mestom. „Na to, aký je zvyčajne plný života, vyzeral Paríž ako mesto duchov. Hoci sa mi najskôr nechcelo zachytávať zmeny, uvedomil som si, že fotografie z ulíc miest budú tiež dôležitým historickým dôkazom týchto čias. Bolo dôležité, aby som ako fotograf zostal verný sám sebe, bol zvedavý, kreatívny a robil to, čo v uliciach miest robím zvyčajne. Tieto objektívy ma k tomu naozaj inšpirovali.“

Vybrané produkty

Bertrand Bernager

Bertrand Bernager | France

„Prostredníctvom fotografie sa snažím sledovať svetlo, premeniť pohyb a zachytiť moment.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber