pes skáčuci cez vodu na pláži

Kompaktné trio

Terry Donnelly

„Mať ľahký a malý model, ktorý poskytuje také výnimočne kvalitné výsledky, je obrovská radosť, a tá vám dodáva pocit spokojnosti,“ rozplýva sa Terry Donnelly nad novým radom objektívov G Lens, ktorý práve vyskúšal.

Existuje len niekoľko typov fotografie, ktorým sa Terry Donnelly nevenuje. V jeho portfóliu sú výrazne zastúpené portrétové, reklamné, produktové, architektonické a športové zábery, pričom každá z týchto disciplín si vyžaduje iný objektív. Vzhľadom na túto všestrannosť bol skvelým kandidátom na vyskúšanie novej trojice objektívov radu G Lens s pevnou ohniskovou vzdialenosťou.

muž stojaci na piesočných dunách

© Terry Donnelly | Sony α7C + FE 50mm f/2.5 G | 1/4000s @ f/2.5, ISO 100

Túto trojicu tvoria objektívy 24 mm f/2,8, 40 mm f/2,5 a 50 mm f/2,5, ktoré patria do radu G Lens od spoločnosti Sony a sú skvelou kombináciou veľkosti, cenovej dostupnosti a výborného optického výkonu.

„Pri fotení zvyčajne preferujem pevné objektívy pred transfokačnými, takže informácie o uvedení trojice ľahkých kompaktných pevných objektívov od spoločnosti Sony ma nadchli. Vedel som, aké praktické by mohli byť,“ hovorí Terry.

Každý objektív slúži na iný účel a používatelia spoločnosti Sony tak majú k dispozícii niekoľko obľúbených ohniskových vzdialeností v kompaktných telách. Sú skvelým doplnkom k transfokačným objektívom s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou alebo ich možno použiť vtedy, keď nepotrebujete viac než ľahký fotoaparát a objektív.

„Širokouhlý objektív 24 mm f/2,8 sa prirodzene hodí na snímanie krajiny, mestských panorám a situácií, keď chcem na pozadí zachytiť prostredie, ktoré mi pomôže rozpovedať príbeh hlavného objektu,“ vysvetľuje Terry a pokračuje: „Objektív 40 mm f/2,5 neponúka bežnú ohniskovú vzdialenosť, no preklenuje rozdiel medzi objektívmi s ohniskovou vzdialenosťou 35 mm a 50 mm. Podľa mňa je stvorený na portréty, pretože v porovnaní s objektívmi, ktoré mám, ponúka iný vzhľad. Objektív 50 mm f/2,5, samozrejme, poskytuje štandardnú ohniskovú vzdialenosť pre prípady, keď chcete vytvoriť zábery približujúce sa pohľadu ľudským okom.“

žena stojaca pred zdobenými vstupnými dverami

© Terry Donnelly | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/250s @ f/2.8, ISO 100

Dizajn s maximálnym dôrazom na kompaktnosť neznamená, že by išiel na úkor kvality konštrukcie objektívov. Každý objektív má kovovú konštrukciu, gravírované (nie farbené) označenia a disponuje aj prstencom clony. „Všetky tri objektívy majú pôsobivé prevedenie,“ hovorí Terry s nadšením, „a sú aj mimoriadne praktické. Prstenec clony možno nastaviť na stupňované posúvanie s hodnotou 3 EV alebo ho možno nastaviť na plynulé otáčanie. Je tak skvelý na tvorbu fotografií aj videí. K dispozícii je aj krúžok na ručné zaostrenie, prepínač automatického a manuálneho zaostrenia a podržanie zaostrenia, pričom priradenie možno v rámci fotoaparátu zmeniť. Objektívy ponúkajú profesionálne ovládanie a spoľahlivosť.“

Čo sa automatického zaostrovania týka, objektívy využívajú dva lineárne motorčeky zaisťujúce rýchlosť a presnosť. Kameramanov poteší, že motorčeky sú tiché a zaostrovací krúžok každého objektívu je lineárny, čiže pohyby zaostrovania možno jednoducho zopakovať.

odraz budovy v zrkadle

© Terry Donnelly | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/2500s @ f/2.5, ISO 800

Základom objektívov je, samozrejme, vynikajúci optický výkon. Každý z objektívov využíva tri asférické prvky objektívu, pričom objektív 28 mm f/2,8 ponúka aj mimoriadne asférický prvok objektívu. S ohľadom na ich veľkosť tak tvoria výnimočné zábery. „Robia naozaj ostré snímky v rámci celého rozsahu clony, a to aj pri široko otvorenej clone f/2,5 a f/2,8 s plynulými a jemne vykreslenými oblasťami mimo zaostrenia.“

Malé a ľahké objektívy sú obľúbené medzi fotografmi zachytávajúcimi zábery z ulíc alebo počas ciest, pre ktorých hrá úlohu každý centimeter alebo gram. „Napríklad v kombinácii s fotoaparátom Alpha 7C je ktorýkoľvek z týchto troch objektívov ľahkým a kompaktným riešením ponúkajúcim profesionálne výsledky. Spolu so súpravou objektívov sa fotoaparát zmestí do najmenších tašiek na fotoaparát,“ vysvetľuje Terry. „Takéto riešenie je skvelé pre niekoho, kto cestuje alebo fotografuje v uliciach,“ pokračuje. „Objektívy umožňujú fotiť na ulici aj cestách a na verejných priestranstvách pôsobia nenápadnejšie.“

žena stojaca pred zrkadliacou sa budovou

© Terry Donnelly | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

V čom spočíva ich výhoda? Môžu tieto objektívy používať aj profesionálni fotografi? „Za určitých okolností môže byť na dosiahnutie požadovaného vzhľadu potrebný objektív s mimoriadne širokou clonou, napríklad f/1,4,“ hovorí Terry. „Profesionáli však zvyčajne používajú objektívy s maximálnou clonou f/2,8. Tieto tri objektívy majú maximálne clony s hodnotou f/2,8 a f/2.5, čím spĺňajú profesionálne štandardy a očakávania.“

terry donnelly držiaci fotoaparát alpha 7c s objektívom 40 mm g lens

„Určite tieto tri objektívy v budúcnosti využijem,“ uzatvára svoje rozprávanie Terry. „Kompaktnosť a ľahkosť, najmä v kombinácii s fotoaparátom Alpha 7C ponúkajú naozaj skvelé riešenie, keď chcem cestovať naľahko, no mať kvalitu formátu Full Frame a možnosť pracovať s kvalitným objektívom na tvorbu fotografií a videí.“

trojica nových kompaktných objektívov g lens od spoločnosti sony

Vybrané produkty

Terry Donnelly

Terry Donnelly | UK

„Hoci fotografujem rozličné žánre, nachádzam prieniky medzi schopnosťami, ktoré pre ne potrebujem, čo prispieva ku kvalite mojej práce.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber