„Aj keby som mal ten najväčší rozpočet na svete, ak by sa dokonalý príbeh nachádzal dva kilometre od môjho domu, išiel by som snímať tam,“ povedal Nicolai Brix. Ide o puristickú dokumentárnu perspektívu, ktorá je výsledkom dlhých rokov strávených vo fotožurnalizme. Nicolai však rovnaké princípy využíva aj vo svojej súčasnej práci – v hybridnom spojení komerčných fotografií a videí. Keď sme ho požiadali, aby otestoval funkcie na snímanie videí fotoaparátu Alpha 1 od spoločnosti Sony, čo sa rozhodol nasnímať?
„Vlastne som sa rozhodol nasnímať svojho synovca,“ smeje sa. „Volá sa Daniel Steen Nielsen a je členom dánskeho národného cyklotrialového tímu. Je neskutočne obratný, čo uvidíte aj vo videu. Ešte nikdy som s ním nefilmoval,“ pokračuje, „no videl som niekoľko fotografií, ktoré podľa mňa vôbec nezachytávajú Danielov talent a náročnosť tohto športu. Tak som sa rozhodol, že to premietnem do nádherného príbehu.“
Nádherné bude asi to posledné, čo vám napadne pri pohľade na lokalitu, kde sa Daniel, Nicolai a jeho dlhoročný asistent a kamarát Torsten Froestrup rozhodli filmovať s fotoaparátom Alpha 1. „Bolo to tam fakt škaredé,“ spomína Nicolai. „Išlo v podstate o schátranú továreň uprostred ničoho s načmáranými grafitmi po stenách. No Daniel tú lokalitu potreboval, pretože tam boli skoky a prekážky, cez ktoré mohol jazdiť. A ja som potreboval tie prekážky – výzvy, ktoré by otestovali moju kreativitu a funkcie fotoaparátu Alpha 1.“
Nicolai použil jednoduché, no efektívne osvetlenie, aby zakryl zapratanú a špinavú továreň a namiesto toho dostal do popredia Daniela. „Vďaka riadeniu svetla v scéne a ďalším svetelným zdrojom sme mohli isté veci skryť a iné zas zvýrazniť.“ Nicolai a Torsten umiestnili dve veľké LED svetlá osadené Fresnelovými šošovkami za okná továrne, čím napodobnili slnečné svetlo a mohli vypnúť všetky interiérové svetlá. Tým získali pôsobivý tlmený vzhľad s výraznými svetlými časťami, ktoré Daniela vyťahovali z tieňov. V neposlednom rade použil výrobník hmly na vytvorenie tej správnej atmosféry.
„Myslel som si, že všetok ten kontrast v scéne dá fotoaparátu zabrať,“ prezradil Nicolai, „no jeho snímač si s ním hravo poradil. Veľmi ma prekvapilo, aký široký dynamický rozsah som mal k dispozícii. Tiene boli fakt tmavé a svetlé časti jasné, no zvládol to. Snímal som v režime S-Log 3 a zábery som manuálne preexponoval o 1 až 1,5 kroku a snímač aj tak zachoval všetky požadované detaily.“
Spomalený pohyb hrá v krátkom filme Trial dôležitú úlohu a Nicolai sa tešil, ako si ho vyskúša vo fotoaparáte Alpha 1 s úchvatnými režimami snímania v rozlíšení 4K rýchlosťou 100 snímok/s a Full HD rýchlosťou 240 snímok/s. „Táto funkcia je stvorená pre takéto projekty, v ktorých spomalený pohyb dokáže príbeh ešte viac zvýrazniť. Pomáha vám vidieť eleganciu a kontrolu, s akou Daniel jazdí na bicykli. Snímal som pri rýchlosti 100 snímok/s a výsledok je úžasný. Rozhodol som sa pre ňu práve kvôli snímanému objektu. Rýchlosť 240 snímok/s je tiež skvelá, no v tomto prípade by bola príliš pomalá. Rozhodne si však nájdem projekt, v ktorom ju využijem naplno.“
Nicolai hravo sledoval Daniela svojím fotoaparátom pripevneným ku stabilizátoru a dokonca snímal aj z ruky vďaka integrovanej stabilizácii obrazu. „Chcel som kontrastovať tú neskutočnú plynulosť pri zdolávaní prekážok so zábermi zachytenými z ruky,“ vysvetľuje. „Systém IBIS fotoaparátu Alpha 1 mi s tým veľmi pomohol. Eliminoval mikrovibrácie a zároveň zachoval prirodzený pocit, takže som dokázal zachytiť ľudskejšie a dynamickej zábery zblízka.“
Pre všetok ten pohyb a snímanie pri širokej clone Nicolai naplno využil aj funkciu automatického zaostrovania so sledovaním objektu. „Až 95 % filmu som nasnímal s automatickým zaostrovaním,“ prezradil. „Je to šialené, pretože väčšinou kombinujem automatické zaostrovanie s manuálnym v oveľa väčšej miere. Pri sledovaní Daniela mi stačilo ťuknúť na monitor a fotoaparát sa postaral o zvyšok – zaostril na jeho tvár či časť bicykla. Musím povedať, že po každom použití som mu začal dôverovať stále viac a viac.“
Od tvorivej sily tímu po fotoaparát, čo sám zvládne každý objekt, model Alpha 1 bol na Nicolaiov projekt priam stvorený. „Okrem videí snímam aj fotografie, takže sa mi dosť hodí do výbavy. Ide o všestranný fotoaparát, pretože kombinuje profesionálne funkcie na snímanie videí, ako napríklad režimy 4K 100p a 8K 30p, a zároveň ním môžete zachytiť dokonalé fotografie. Vďaka tomu mi stačí siahnuť po tomto ľahkom tele a zvládnem s ním čokoľvek. Naozaj sa hodí na všetko,“ skonštatoval.
Príbeh na prvom mieste!
Pochváľte nás v sieti Facebook®
Prihláste sa na odber v sieti YouTube™