„Cestovateľské fotografovanie nám umožňuje vidieť výnimočné miesta sveta na diaľku,“ hovorí İlkin Karacan Karakuş. „No skutočne výnimočné cestovateľské zábery podnietia ľudí, čo si ich prezerajú, aby si rezervovali letenku.“ Hoci Ilkin pracovne cestoval po celom svete, miesto, ktoré pozná najlepšie a v ktorom vytvoril niekoľko zo svojich najikonickejších záberov, je jeho rodné mesto Istanbul. İlkin dlhoročne fotografuje v uliciach tohto legendárneho mesta a jeho práca je dôkazom, že znalosť miesta môže urobiť zábery podmanivejšími. „Pracujem s vecami, ktoré sú pre dané miesto charakteristické, a s tým, ako na ne pôsobí svetlo a ročné obdobia,“ vysvetľuje İlkin. „Historická mešita Ortaköy a Bosporský most sú napríklad vhodné pre západ slnka. Alebo lepšie vyzerajú pri východe? Až po vyhodnotení týchto faktorov,“ hovorí, „budete na mieste v tom správnom čase, s tou správnou výbavou a tu začína vaša šanca skutočne zapôsobiť na ľudí.“
Skvelým príkladom tohto prístupu je İlkinov časozberný záber zatmenia mesiaca prechádzajúceho poza slávnu Galatskú vežu. Táto udalosť sa udeje raz za 149 rokov. İlkin využil kompozíciu záberu s vežou pri ohniskovej vzdialenosti 200 mm a poskytol zostupujúcemu mesiacu dostatočný priestor, aby mohol prechádzať záberom. Použil funkciu intervalového snímania fotoaparátu Alpha 7R III a uzávierku nastavil tak, aby sa spustila každých pár minút v priebehu udalosti. „Zábery boli skombinované neskôr pri úpravách,“ vysvetľuje. „Skutočný trik však spočíval v tom, že ste boli na mieste a získali zábery. V predstihu som si urobil prieskum, aby som tomuto miestu porozumel. V minulosti som ho pri fotografovaní mesiaca veľakrát navštívil, takže som vedel, čo bude fungovať a kde mám byť. Keď som sa na ďalší deň zobudil, videl som, že môj záber použilo veľa národných aj medzinárodných médií. Mal som z toho veľkú radosť,“ spomína si, „najmä preto, že som svetu mohol predstaviť miesto, kde som sa narodil, kde som vyrastal a kde stále žijem.“
„V krásnom meste plnom života, akým je Istanbul, nie je ťažké nájsť v uliciach skvelé objekty“, pripúšťa İlkin. „Môžu nimi byť predajca kukurice, deti hrajúce futbal alebo mestská električka v daždi. Treba však nájsť správne svetlo alebo okolnosti, aby tieto zábery citovo zapôsobili na diváka. Takýmto momentom je určite východ a západ slnka. Keď je slnko nízko, robí nádherné svetelné odrazy. Odráža sa od starého kameňa a osvetľuje portréty alebo odhaľuje dym z grilov reštaurácií, čím na uliciach vytvára hmlistý predel.“
Východ a západ slnka sú však tiež časmi, kedy môže byť ťažké dosiahnuť presné expozície. V takýchto prípadoch sa İlkin spolieha na výnimočný dynamický rozsah a bitovú hĺbku svojho fotoaparátu α7R III od spoločnosti Sony. „Vždy radšej fotím v manuálnom režime a ako pomôcku používam elektronický hľadáčik,“ vysvetľuje. „Tieto výsledky sú skvelé, no fotografujem aj v režime RAW, čo znamená, že mám pri úpravách väčšiu kontrolu nad svetlými a tmavými miestami. Používanie nekomprimovaných 14-bitových súborov vo formáte RAW umožní zachytiť všetky druhy údajov. Zvyšok je potom na vás a nie ste obmedzený typom úprav, ktoré chcete robiť.“
„Vďaka takémuto vybaveniu,“ pokračuje, „môžete s väčšou pravdepodobnosťou zachytiť v uliciach prchavé momenty, ktoré už nemožno zažiť znova, ako je napríklad tento. Dáva vám lepšie reflexy a najlepšiu šancu dosiahnuť technicky dokonalé výsledky. Telá fotoaparátov od spoločnosti Sony sú také malé a štíhle, že bez nich neodchádzam na cesty. Veľmi jednoducho so sebou môžem mať aj dva fotoaparáty s pripevnenými objektívmi. Na jednom môžem mať objektív 16 – 35 mm f/4 ZA OSS a na druhom objektív 24 – 70 mm f/2,8 GM, aby som nestrácal čas výmenou objektívov a mal šancu hneď zmeniť zobrazenie.“