muž kráčajúci po zasneženej krajine

Osvedčené tipy: Fotografovanie rozľahlých krajín

fotoaparátom Alpha od Sony

Ukážte veľkosť

Znázornenie rozmernosti môže byť niekedy obtiažne, obzvlášť vtedy, ak chýbajú referenčné body na porovnanie. Preto sa snažím do záberu dostať objekty, ako sú stromy alebo ľudia, aby boli rozsah a vzdialenosť konkrétnej scény zrejmé.

muž kráčajúci k chatke v snehu © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/500s @ f/5.6, ISO 100

Fotoaparát

Pracujem najmä s fotoaparátom Alpha 7R IV a sériu Alpha 7R používam ešte od modelu Alpha 7R II. Veľmi sa mi páči dynamický rozsah tohto fotoaparátu a výsledné farby, nehovoriac o ohromných veľkostiach súborov, ktoré sú verné do posledného detailu.

 

Nebojte sa použiť teleobjektív

Hoci sa snažím výber objektívov obmieňať, pri fotení v rozsiahlej krajine rád používam objektívy 100 – 400 mm GM a 70 – 200 mm f/2,8 GM II. Modely zo série G Master sú ľahké, čo je na dlhých túrach kľúčové, a navyše majú vynikajúcu kvalitu obrazu.

muž stojaci na červenej skale hľadí na oranžové slnko © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/250s @ f/7.1, ISO 100

Keď prvýkrát zahliadnete rozsiahlu scénu, inštinktívne zatúžite po fotografii, ktorá by ju celú obsiahla. Čím som však skúsenejší, tým viac sa snažím vyberať menšie časti krajiny namiesto toho, aby som ju zachytil celú naraz, pretože tak občas môže vzniknúť prázdna snímka, na ktorej je až priveľa voľného priestoru, ale nemá dostatočnú hĺbku.

muž v červenej bunde stojí na vrchole hory © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.6, ISO 100

Používajte všetky nastavenia clony

Veľa krajinných fotografov zastáva názor, že snímka musí byť dokonale ostrá a že na dosiahnutie takejto hĺbky poľa potrebujú malú clonu. Clonu mením podľa konkrétnej scény a nebojím sa použiť ani nastavenie f/2,8 v snahe vytvoriť nízku hĺbku poľa, aby objekt vynikol.

muž kráčajúci v snehovej víchrici © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/8000s @ f/2.8, ISO 100

Inokedy zasa fotím s menšou clonou, ako je napríklad f/14, a navrstvím na seba sériu fotografií, aby vznikol dokonale ostrý obraz. Všetko závisí od toho, čo sa snažím zachytiť. Nesmiete sa upnúť iba na jedno alebo dve nastavenia clony.

Funkcia SteadyShot vo fotoaparáte Sony Alpha 7 IV a objektívoch zo série GM je dostatočne výkonná a spoľahlivá na to, aby som mohol úplne bez problémov fotiť krajiny bez použitia statívu. Jasné, že statív je užitočný pri slabom svetle a v prípade, ak nechcem príliš zvýšiť nastavenie citlivosti ISO alebo ak chcem zhotoviť viac záberov, ktoré na seba neskôr navrstvím. Vo všeobecnosti však statív nepoužívam veľmi často.

Svetlo a farba

Kľúčové sú farby, ktoré v krajine nájdete. Tie sa však môžu líšiť podľa toho, aké je v rôznych úsekoch dňa a ročných obdobiach slnko.

západ slnka nad zimnou krajinou © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/5.6, ISO 100

Mnohé zábery z Laponska vznikli vo februári alebo v marci, takže slnko spočívalo po väčšinu dňa veľmi nízko na horizonte. Žiaden z nich nebol zhotovený počas západu alebo východu slnka.

Radšej fotím skoro ráno alebo neskoro večer, pretože svetlo je vtedy jemnejšie, čo ešte zvýrazňuje farby. Je však pravda, že hoci som zvykol fotiť výhradne skoro ráno alebo neskoro večer, dnes sa už nevyhýbam ani ostrému poludňajšiemu svetlu – s tou správnou výbavou ho môžete využiť vo svoj prospech a zachytiť scénu, ktorú hľadáte.

muž na snežnom skútri so slnkom za chrbtom © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/640s @ f/14, ISO 100

Vo veľmi náročných podmienkach, na pravé poludnie na pozadí čistej modrej oblohy, som napríklad odfotil svojho kamaráta na snežnom skútri a využil som pritom tiene. Pomocou malej clony som zvečnil slnko ako hviezdu, čím som zmenil nepríjemné svetlo na pútavý prvok. V tomto prípade som využil aktuálne podmienky a pracoval s nimi.

jemné slnečné svetlo dopadajúce na úbočie hory © Tobias Hägg | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/7.1, ISO 100

Znížte expozíciu najsvetlejších bodov

Často znižujem expozíciu. Pri práci s krajinnou fotografiou je pre mňa najdôležitejšie zachovať detaily v najsvetlejších bodoch. Zvyknem fotiť úplne manuálne a potom upravovať expozíciu pomocou histogramu tak, že zvýšim tmavosť snímky, aby som zachoval najsvetlejšie body. Moje nespracované súbory možno vyzerajú tmavo, ale ja viem, že ich môžem obnoviť. Na tmavých miestach je množstvo detailov vďaka dynamickému rozsahu fotoaparátu Alpha 7R IV, ktorý dokáže tieto detaily fantasticky obnoviť.

Vybrané produkty

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber