Najdôležitejšími vecami pri fotografovaní krajiny je zostať trpezlivý a užiť si čas, ktorý v nej strávime. Veľkú časť dňa môžete stráviť na túre a čakaním na svetlo, takže si pobyt v prírode treba užiť.
Plánovanie a príprava
Keď fotografujem krajinu, chcem ľudí, ktorí si budú zábery pozerať, vziať na cestu a ukázať im krajinu tak, ako som ju videl ja. Chcem, aby ich scéna ohúrila rovnako ako mňa, keď som ju fotografoval. Dosahujem to napríklad tak, že si o danom mieste zistím čo najmenej informácií. Ak vidím priveľa záberov od iných fotografov, pokazí to pocit senzácie z prvotného objavenia miesta.
Skúmanie scény
Tie najvýnimočnejšie miesta často bývajú ťažko dostupné. Keďže väčšinu svojich záberov tvorím v severských krajinách, dostať sa na tieto miesta je riadna turistika. Nikdy nepodceňujem náročnosť túry, preto je pre mňa nevyhnutné nosievať so sebou ľahký fotoaparát, akými sú tie z radu Alpha od spoločnosti Sony, s ktorým môžem miesto jednoducho preskúmať.
Keď som pripravený, prechádzam sa krajinou. Nehľadám aktívne záber, ktorý by som zachytil, no zvyčajne mi niečo padne do oka. Hľadám niekoľko vecí, ktoré musia na zábere fungovať – samostatne alebo v kombinácii. Sú nimi smer a kvalita svetla, spôsob, akým to tvaruje krajinu, zaujímavé štruktúry a vodiace čiary. Čo sa týka farby, ranné a večerné hodiny sú, samozrejme, obzvlášť zaujímavé, takže sa svoje zábery pokúšam načasovať na tieto časti dňa.
Jeden zo svojich obľúbených záberov som urobil v starej švédskej dedine patriacej Saamom. Používa sa len obradne a po zvyšok času nie je obývaná. Kempoval som v nej cez noc vo svojej dodávke a vstával som o siedmej ráno, aby som zistil, aké bude svetlo. V ten deň bolo veľmi hmlisto a atmosféra bola neopísateľne krásna. Spätne by som povedal, že je to jedno z najpokojnejších a najúžasnejších miest, aké som kedy navštívil.
Videl som krásnu oblú líniu pobrežia vedúcu k chatke. Jazero bolo pokojne ponorené v hmle a slnko vytváralo pekný balans pre kompozíciu záberu. Tento záber som proste musel urobiť. Čakal som asi 10 minút, kým slnko nevyšlo z hmly, a vtedy nastal ten správny moment na to, aby som začal fotografovať.
Nastavenie fotoaparátu
Používam rozličné fotoaparáty od spoločnosti Sony a výber závisí čisto od toho, čo fotografujem a kam cestujem. Existuje nespočetne veľa dôvodov, prečo nimi rád fotografujem – od širokého dynamického rozsahu snímačov cez výdrž batérie až po vysoké rozlíšenie.
Najčastejšie používam fotoaparát α7R IV od spoločnosti Sony, ktorý mám rád pre jeho 61-megapixlové rozlíšenie. Okrem toho mám ešte fotoaparáty α7R III, α9 a α6400 od spoločnosti Sony. Mám k nim veľa objektívov, no keď som na túre, počíta sa každý gram záťaže. Potrebujem šetriť energiu, a preto cestujem čo najviac naľahko, veľmi často len s fotoaparátom α7R IV a objektívom FE 16 – 35 mm f/4 ZA OSS.
Ak som na túre niekoľko dní, možno si do batoha pridám aj objektív FE 24 – 105 mm f/4 G OSS, ktorý mi poskytuje flexibilitu a umožňuje vyzdvihovať detaily krajiny.
Čo sa expozície záberu týka, zvyčajne snímam v režime s prioritou clony a s citlivosťou nastavenou na automatický režim ISO pri minimálnej rýchlosti uzávierky. Pri snímaní tiež často využívam režim manuálnej expozície, čo závisí od toho, ako fotoaparát zmeria scénu. S ohľadom na to často používam maticové meranie, aby som scénu preskúmal, alebo zmeriam svetlé tóny, aby som sa uistil, že zachovám čo najviac detailov.
Farby a fotografovanie vo formáte RAW
Vždy fotografujem zábery vo formáte RAW. Umožňuje mi to zachytiť najväčšie množstvo detailov, vďaka čomu mám potom väčšiu slobodu pri úprave záberov.
Neznamená to však, že pôvodný záber je pred úpravami príliš nevýrazný. Odporúčam pri fotografovaní vo formáte RAW využiť vo fotoaparáte prirodzený kreatívny štýl. Upravte ho tak, že nastavíte kontrast a farbu na minimum. Keď sa pozriete cez hľadáčik, uvidíte nevýraznejší záber, ktorý má blízko k tomu, ako bude vyzerať vo formáte RAW. Nemusí vyzerať najlepšie, no umožní vám vidieť oveľa viac detailov v jasných aj tmavých miestach, takže hneď budete vedieť, s čím budete v súbore RAW pracovať.
Pri úprave súborov RAW je vždy mojím cieľom opätovne vytvoriť scénu tak, ako si ju pamätám. Môžem sa hrať s kontrastom, aby som navodil určitú náladu, no snažím sa, aby farby pôsobili prirodzene a čo najviac sa približovali tomu, čo mám v pamäti. A presne takto chcem, aby ľudia videli moje zábery.
„Byť v tom správnom okamihu na správnom mieste a vidieť krásu prírody môže byť úžasnou inšpiráciou a veľmi osobným zážitkom. Dúfam, že vďaka mojim fotografiám budete putovať so mnou.“