osamelý cyklista na horskej ceste

Ako fotografujem | Fotografovanie cyklistiky

Russ Ellis

Cyklistika je podľa mňa veľmi rôznorodý šport, a preto ju tak rád fotografujem. Dá sa pri nej využiť množstvo typov fotografie – počas predpretekových príprav môžete snímať portréty, počas samotných pretekov môžete do záberov zakomponovať aj scenériu a v cieli môžete zachytiť nefalšované emócie a energiu.

skupina cyklistov prechádzajúca popri kamennej klenbe

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/8.0, ISO 2000

Emócie hrajú obrovskú úlohu v tom, ako dobre cyklistická snímka vyzerá. Hoci pri samotnom snímaní môžete využiť množstvo štýlov, tie najlepšie snímky sa vyznačujú tromi kvalitami. V prvom rade zachytávajú priestor, čo človek docieli zahrnutím nejakej známej pamiatky alebo dominanty v krajine. V druhom rade zobrazujú kľúčových aktérov, napríklad jazdca v žltom drese alebo niekoho s obrovskou šancou na víťazstvo. A v neposlednom rade odrážajú emócie a vynaložené úsilie a zachytávajú napríklad pot na tvári či roztrhaný dres po páde.

cyklista prechádzajúci cieľom so zdvihnutými rukami

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1600s @ f/5.0, ISO 125

To obrovské množstvo štýlov, ktoré môžete pri snímaní využiť, ako aj dostupný priestor a prístup znamenajú, že pri sebe musíte mať hneď niekoľko objektívov. Našťastie objektívy Alpha od spoločnosti Sony sú pomerne malé, a tak môžem väčšinu výbavy nosiť so sebou. Najčastejšie si brávam dve telá fotoaparátu Alpha 9 od spoločnosti Sony, pričom na jednom z nich mám pripevnený 100 – 400 mm objektív a s druhým často používam dva rôzne objektívy podľa toho, čo snímam. Počas predpretekových príprav používam 85 mm objektív s clonou f/1,4 a na trati, ako aj v cieli mám pripevnený 16 – 35 mm objektív. Vďaka tomu mám pri tvorbe kompozície obrovskú slobodu. Ak chcem potom ešte snímať momentky pretekárov, sem-tam siahnem po 50 mm objektíve s clonou f/1,8. Nech už sa rozhodnem akokoľvek, všetko to mám poruke.

cyklista prechádzajúci popri budove so žltými okenicami

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/5.6, ISO 125

Hoci sa 16 – 35 mm objektív so športom veľmi nespája, na trati je neoceniteľný. Môžem vďaka nemu kreatívnejšie komponovať zábery a snímať napríklad cez okná kaviarní alebo interiér auta, čím fotografia získa celkom iný rozmer. Vyklápacia obrazovka fotoaparátu Alpha 9 mi zas umožňuje snímať z vysokých a nízkych uhlov, takže môžem fotografovať ponad hlavy ľudí, stáť na autách alebo sa čo najviac priblížiť k zemi, aby jazdci viac vynikli. Navyše tak získam aj mierne rozmazané popredie, čo snímke dodá hĺbku a nasmeruje pohľad diváka na akciu.

cyklista vo fialovom drese prechádza cieľom a oslavuje

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1250s @ f/5.6, ISO 2000

Systém automatického zaostrovania fotoaparátu Alpha 9 je úžasne pokročilý, no zároveň vysoko prispôsobiteľný, takže sa skvele hodí na snímanie cyklistov. Vždy používam režim nepretržitého automatického zaostrovania a pri akčných snímkach si v rámci oblasti automatického zaostrovania vyberiem možnosť Flexibilné bodové. Pomocou pákového ovládača môžem danú oblasť umiestniť do stredu, prípadne ju trochu vychýlim, ak chcem jazdcov posunúť viac k jednému alebo druhému okraju. Následne pohnem fotoaparátom, aby oblasť zaostrenia zostala na vybranom jazdcovi. Zistil som, že keď mojím smerom šprintuje skupina jazdcov, ide o najlepší spôsob, ako na nich zaostriť. Naopak, keď snímam portréty alebo momentky po pretekoch, prepnem na režim sledovania očí.

Nelson Oliviera jazdiaci po prázdnej ceste

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/5.0, ISO 320

Pokiaľ ide o expozíciu v mojich cyklistických snímkach, využívam tri základne prístupy. V prvom rade musím ostro zachytiť objekt a na to používam režim priority clony. Keďže sa jas snímky mení počas toho, ako sledujete jazdca, daný režim prináša lepšiu expozíciu, než keby som ju nastavoval manuálne. Takže najskôr nastavím clonu, potom citlivosť ISO nastavím na možnosť Automaticky a najnižšiu rýchlosť uzávierky obmedzím na hodnotu okolo 1/1 000 s. Potom už len krútim ovládacím prvkom kompenzácie expozície a snímku podľa svetelných podmienok buď rozjasním, alebo stmavím. Krásou bezzrkadlových fotoaparátov od spoločnosti Sony je, že zmeny expozície môžem v reálnom čase sledovať v elektronickom hľadáčiku.

 skupina cyklistov v silnom daždi

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/4.0, ISO 2500

V menej aktívnych situáciách snímam v manuálnom režime a zámerne používam stredné rýchlosti uzávierky, ako napríklad 1/60 s. Ak napríklad stojím v obchode a chcem zachytiť cyklistu, ako prechádza popri vchode, interiér bude spolu s davom zaostrený a cyklista bude len trochu rozmazaný, čo vdýchne snímke život. Ak by bol cyklista v tejto situácii rovnako zaostrený ako ostatné statické prvky, stratil by sa medzi nimi.

cyklista-vo-vysokej-rychlosti-s-rozmazanym-pozadim

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/25s @ f/16, ISO 125

V neposlednom rade musím spomenúť panorámovanie, ktoré spája nízku rýchlosť uzávierky s pohybom fotoaparátu, vďaka čomu jazdec zostane zaostrený a pozadie rozmazané. Panorámovanie cyklistov je pomerne komplikované, pretože rýchlosť uzávierky musíte nastaviť na hodnotu okolo 1/10 s, a pri takej rýchlosti je ľahké urobiť chybu. Nielenže si musíte dávať pozor na chvenie fotoaparátu, ale telo jazdca sa môže hýbať aj zhora nadol. Možnosť nepretržitého snímania zvyšuje moje šance zachytiť kvalitnú snímku, a ak sú ostré čo i len okuliare, prilba alebo tvár, som viac než spokojný.

Vybrané produkty

Russ Ellis

Russ Ellis | UK

„Neprestávajte hľadať niečo iné a rozpovedzte príbeh.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber