silueta skupiny na pódiu

Hra naživo

Morten Rygaard

„Živá hudba sa vrátila a je radosť na to pozerať,” delí sa o svoje čerstvé dojmy z koncertov a festivalov v domovskom Dánsku aj po celej Európe Morten Rygaard. Radosť z hudby a fotografovania sú preňho už dlho prepojené. A teraz, už ako profesionál z oblasti hudobného priemyslu, môže zas a znova každý jeden deň spájať obe tieto oblasti. „Ľudia sú skrátka úplne šialení a zdivočení,“ smeje sa, „a práve na toto sa rád pozerám – na emócie, ktoré môže hudba dostať na povrch.“

rammstein na pódiu v noci s modrým osvetlením

© Morten Rygaard | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 200

Rovnaké napätie vidno aj na Mortenovi. „Vo fotografovaní hudby som našiel spôsob, ako komunikovať a vyjadriť svoje pocity,“ vysvetľuje. „Už veľmi dlho viem, že presne toto chcem robiť.“ Zdá sa, že hudba prišla o niečo skôr, nie však výrazne. Milovník kapiel už od svojich prvých dní „vyrastal v Dánsku, kde boli rozhlasové stanice naozaj nudné.“ A pokračuje: „Otec však vyrobil obrovskú anténu, vďaka ktorej sa dalo naladiť rádio Luxembourg. Počúval som teda rock ‘n roll – každý jeden deň, od rána do večera, a naozaj som ho miloval!“

spevák na pódiu obklopený zeleným dymom

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/250s @ f/2.8, ISO 500

Hoci sa objekty jeho záujmu a ich publikum rokmi oddávali najmä zvuku, Morten okrem toho oslavoval aj svetlo. Keďže sa však osvetlenie na koncertoch veľmi líši – od extrémne jasného po prakticky nijaké – na zvládnutie situácií je potrebné mať tú správnu súpravu nástrojov a schopností. „Medzi najdôležitejšie patrí absolútne zvládnutie vzťahu medzi citlivosťou ISO, clonou a rýchlosťou uzávierky,“ vysvetľuje. „Akciu potrebujete zmraziť tak, aby osoba zostala ostrá bez ohľadu na osvetlenie, čo je dôležité najmä preto, že pri živej hudbe nesmiete používať blesk. Umelci ho nemajú radi a navyše môže úplne zničiť atmosféru. Musíte mať skrátka istotu, že rýchlosť uzávierky je dostatočne vysoká na to, aby zastavila pohyb objektu.“

rammstein naživo na pódiu s ohňovou šou

© Morten Rygaard | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

„V týchto situáciách,“ pokračuje, „sa vyžaduje použiť veľmi vysoké ISO. Nie je preto prekvapením, že som sa rozhodol vyzbrojiť sa osvedčenými fotoaparátmi Sony – modelmi Alpha 1 a Alpha 9 II. Pri jasnejšom osvetlení používam Alpha 1 a využívam výhody súborov s vysokým rozlíšením. Keď je však svetla menej, spolieham sa na model Alpha 9 II, s ktorým sa dá fotografovať prakticky bez šumu aj pri šialených hodnotách citlivosti, ako napríklad ISO 6400. A zábery vyzerajú stále fantasticky dokonca aj nad touto hodnotou, keď sa začína objavovať zrno. Pripomína mi to chvíle, keď som vyvolával film procesom push. Vždy sa pridala textúra, ale stále to vyzeralo skvele.“

Na svojich fotoaparátoch Sony sa spolieha aj na legendárny výkon automatického zaostrovania. „Automatické zaostrovanie na oči sa nedá porovnať s ničím iným, čo poznám,“ hovorí Morten. „Osobne si myslím, že ide o najlepší systém zaostrovania na planéte. Keď dôjde k zablokovaniu zaostrenia na oko, môžem poľahky zarámovať objekt a mať istotu, že konečný záber bude na 100 % ostrý. Automatické zaostrovanie na oči funguje dokonca aj v situáciách s vysokým kontrastom, ktoré sa dajú na koncertoch očakávať, napríklad pri silnom protisvetle alebo pri dyme a hmle.“

spevák na pódiu zaliaty oranžovým svetlom

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 2000

Keďže sa Morten môže spoľahnúť na výkon pri vysokej hodnote ISO a presnosť automatického zaostrovania svojich fotoaparátov, môže rýchlo vytvoriť „povinné“ zábery a zamerať sa na kreatívnejšie kompozície.

Každý hudobný fotograf dobre vie, že len zriedkavo môžete fotografovať viac ako zopár skladieb. Viem, že potrebujem ostré, nádherné portréty členov kapely, ako aj zábery pódia a akejkoľvek interakcie s publikom. Ak ich už mám, môžem sa viac venovať experimentovaniu. V tom je to čaro.“
spevák a gitarista mávajú publiku

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1250

„Aby ste však mali takú možnosť, musíte byť plne pripravení,“ hovorí Morten. Takže aj keď kapelu dobre pozná, zisťuje, čo od nej môže očakávať – pozerá si záznamy posledných vystúpení, aby vedel predvídať a predstaviť si zábery, ktoré chce urobiť. Aby bola jeho šanca na úspech čo najväčšia, Morten prichádza vyzbrojený úžasnou škálou objektívov. „Na koncertoch nie je čas na výmenu objektívov, preto používam štyri telá s objektívmi 12 – 24 mm f/2,8 GM, 24 – 70 mm f/2,8 GM, 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS II a 100 – 400 mm f/4,5 – 5,6 GM OSS. Tieto pokrývajú všetky uhly priamo spod pódia, ale mám aj objektív FE 200 – 600 mm f/5,6 – 6,3 G OSS na zábery zo zadnej časti štadióna.“

brian may hrá na pódiu gitarové sólo

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/3.2, ISO 500

Keď sa to všetko zhrnie: byť pripravený, spoliehať sa na ťažko nadobudnuté skúsenosti s exponovaním a dôverovať svojej výbave značky Sony pre Mortena znamená, že sa môže venovať tomu, čo má najradšej – môže sa hrať. „Pre mňa je fotografovanie hrou a zábavou zároveň. Toto je moja mantra. Zbožňujem kreatívne výzvy a prácu so svetlom, ktoré je predo mnou. Venujem sa tomu už 30 rokov, ale stále pozerám na každý jeden záber a rozmýšľam, ako ho zlepšiť. To je tá zábavná časť a moje vybavenie Sony Alpha mi v tom rozhodne pomáha.“

Vybrané produkty

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber