Napriek tomu, že fotografi obvykle objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 135 mm používajú pri fotografovaní portrétov, britský fotograf Terry Donnelly používa svoj objektív Sony FE 135 mm f/1,8 G Master oveľa všestrannejšie. „Tento objektív je fantastický na portréty, no rovnako skvele sa hodí aj na fotografovanie športov, voľnej prírody či pri dokumentárnom fotografovaní,“ hovorí Terry.
Objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou FE 135 mm f/1,8 patrí do série špičkových objektívov G Master od spoločnosti Sony a ponúka výnimočnú ostrosť a clonu f/1,8, vďaka ktorej vzniknú zábery, ktoré sa značne líšia od záberov zachytených inými objektívmi.
„Maximálna clona f/1,8 vyniká najmä v tom, ako fantasticky dokáže objekt oddeliť od pozadia,“ vysvetľuje Terry. „Ohnisková vzdialenosť v spojení s pozadím dodávajú snímkam jedinečný vzhľad, ktorý objektívy s inými ohniskovými vzdialenosťami jednoducho napodobniť nedokážu.“
Pri fotografovaní na komerčné účely zachytáva Terry všetko možné a používa fotoaparáty Sony Alpha, ktoré sa dokážu popasovať aj s náročnými požiadavkami profesionálneho fotografa. Bežne Terry pri práci používa fotoaparáty Alpha 1 alebo Alpha 9 II, no nedávno mal možnosť si ako jeden z prvých vyskúšať prelomový fotoaparát Alpha 7R V s technológiou automatického zaostrovania založeného na umelej inteligencii.
„Objektív 135 mm f/1,8 dokáže s fotoaparátmi Alpha 1 a novým Alpha 7R V zaostrovať naozaj rýchlo,“ vysvetľuje. „Automatické zaostrovanie očí funguje s týmto objektívom výnimočne skvele.“
Len pred 10 rokmi fotografovanie portrétov alebo športov pomocou objektívu s ohniskovou vzdialenosťou 135 mm a clonou nastavenou na f/1,8 nebolo vôbec také jednoduché. Ak chceli fotografi získať záber s dokonale ostrými očami, museli sa pri režime snímania série záberov nakláňať mierne dopredu a dozadu a následne nájsť fotografiu, na ktorej sú oči zachytené najostrejšie. „Dnes je to o niečom inom,“ dodáva Terry. „Teraz sa môžeme spoľahnúť na objektív G Master a technológiu automatického zaostrovania očí. Výhodou je, že sa môžem plne sústrediť na fotografické aspekty práce, napríklad na komunikáciu s objektom alebo na rozloženie záberu, bez toho, aby ma rozptyľovalo, či vo finálnom zábere budú oči zaostrené.“
Podľa Terryho si objektív 135 mm f/1,8 G Master vyžaduje, „aby sa používal s plne otvorenou clonou.“ A dopĺňa: „Malá hĺbka ostrosti, ktorá vzniká pri clone f/1,8, v spojení s rozostrením pozadia vytvára výnimočne hladké pozadie a dokonale okrúhle zrkadlové odrazy svetla. Hladké prevedenie pozadia v kontraste s detailne ostrým popredím dodáva fotografiám fantastický, priam až filmový dojem. Táto ohnisková vzdialenosť je výnimočná v tom, že popredie a pozadie vďaka nej vytvárajú harmonický celok.“
Nádherné rozostrenie vytvára rad sklenených objektívov XA (mimoriadne asférické) so sklom Super ED s antireflexnými povrchovými vrstvami Nano AR, vďaka ktorým ostávajú snímky ostré, bez chromatickej aberácie či iných skreslení v snímke. „Objektív zachytáva zábery, ktoré sú ostré od jedného okraja až po druhý, po celej šírke. Takmer vždy fotím s plne otvorenou clonou a ešte nikdy sa mi nestalo, aby to ohrozilo kvalitu obrazu,“ vysvetľuje Terry.
O všestrannosti tohto objektívu svedčí aj to, že ho Terry používa na fotografovanie jedného zo svojich najobľúbenejších objektov – veverice obyčajnej. Tento druh je v Spojenom kráľovstve ohrozený, no Terry má to šťastie, že mu tieto drobné stvorenia žijú priamo v záhrade.
„Ohnisková vzdialenosť objektívu a malá hĺbka ostrosti clony f/1,8 mi umožňujú rozmazať pozadie. Ak sa mi do záberu nešťastne dostane plot alebo susedov dom, nemusí mi to robiť vrásky – veveričky budú zachytené dokonale ostro, no pozadie bude také vyhladené, že potenciálne rozptýlenia skrátka nebude vidno,“ poznamenáva.
Zaujímavý trik, ktorý si Terry s objektívom osvojil, spočíva v používaní tlačidiel s vlastnými funkciami na bočnej strane objektívu, ktorými prepína svoje nastavenia. „Môžem fotiť nejakú rýchlu aktivitu, napríklad futbal, a mať fotoaparát nastavený na funkciu zmrazenia akcie. Keď však chcem vytvoriť niečo kreatívne aj s použitím menšieho rozmazania pohybu,“ pokračuje, „môžem pomocou tlačidla funkcie na objektíve prepnúť na jeden zo svojich prednastavených vlastných režimov. Nemusím prejsť do ponuky či dokonca ani odvrátiť zrak z hľadáčika.“
Avšak zo všetkých fotografií, ktoré Terry zachytil s objektívom 135 mm, patrí medzi jeho najvýznamnejšie práve portrét z reportáže.
„Odfotografoval som pilota helikoptéry, ktorý pracuje pre leteckú ambulanciu Wiltshire. Záber je zachytený v celkom všednom prostredí, no mne sa podarilo vytvoriť snímku filmovej kvality s odrazom helikoptéry v priezore helmy pilota. Pozadie som úplne rozmazal a aj tak som získal špičkovo ostrý záber helikoptéry v odraze priezora helmy.“
„Na jeho reakciu, keď po prvýkrát uvidel tú fotografiu, snáď nikdy nezabudnem. Piloti sa bežne musia natoľko sústrediť na svoju činnosť, že len zriedka majú šancu vidieť, ako ich vidia iní, a to najmä skrz objektív 135 mm G Master.“
„Pointou je zvýrazniť, ako je každodenná práca týchto ľudí vnímaná,“ dodáva na záver. „A to, ako bol tento dojem pretavený do krásnej fotografie, ich bude tešiť už navždy.“
„Hoci fotografujem rozličné žánre, nachádzam prieniky medzi schopnosťami, ktoré pre ne potrebujem, čo prispieva ku kvalite mojej práce.“