2 ženy na koni so západom slnka v pozadí

Carolina | Testovanie nového objektívu FE 24 – 70 mm f/2,8 GM II

Susanna Kosová a Dennis Schmelz

Filmári Susanna Kosová a Dennis Schmelz nezávisle od seba plánovali, že si pôjdu oddýchnuť od svojich nabitých programov na malebnú Sardíniu. Keď sme sa ich opýtali, či by chceli otestovať nový objektív FE 24 – 70 mm f/2,8 G Master Mk II, obaja súhlasili. Neodolali príležitosti vyskúšať si náš najnovší objektív medzi prvými a počas dovolenky si našli čas na vytvorenie nádherného filmu s názvom Carolina.

Za tvorbou filmu stála Susanna a nižšie vám porozpráva o svojich myšlienkach. Dennis zas zachytil samotné natáčanie a poskytol aj všetky zábery zo zákulisia.

Aký bol váš prvý dojem z objektívu?

Asi najčastejšie používam objektív 24 – 70 mm G Master, lebo dokáže pokryť širokú škálu fotografií od krajín po zábery blízka. Bola som naozaj zvedavá, ako si v tomto smere poradí objektív Mk II. Len čo som ho vzala do rúk, potešila ma jeho značne nižšia hmotnosť a kompaktnejšia veľkosť v porovnaní s verziou Mk I. Stupňované posúvanie prstenca clony sa dá vypnúť, vďaka čomu je samotné používanie tiché a plynulé. Clona sa tiež dá uzamknúť, takže sa nemusíte báť jej neúmyselnej zmeny, čo ocenia predovšetkým filmári. Keďže ide o ľahší objektív, rozloženie hmotnosti po pripevnení k fotoaparátu Alpha 7S III a kamere FX3 je oveľa lepšie a nesústreďuje sa v prednej časti. Pocítite to hlavne pri snímaní zo stabilizátora, ktorý sa vďaka tomu dá bez problémov používať aj jednou rukou.

susanna kosová na koni filmujúca ďalšiu ženu na koni

© Dennis Schmelz | Sony α1 + FE 24-105mm G OSS | 1/640s @ f/4.0, ISO 400

Ako hodnotíte výkon tohto nového objektívu v porovnaní s verziou MK1?

Väčšinou pri práci používam manuálne zaostrovanie a až dodnes som bola odporcom automatického zaostrovania. Myslela som si, že je to funkcia pre začiatočníkov. Asi pred rokom som prvýkrát testovala fotoaparát Alpha 7S III s objektívom radu G Master a dosť ma prekvapilo, ako dobre ich automatické zaostrovanie fungovalo. S objektívom 24 – 70 mm GM Mk I som bola viac než spokojná, no pri niektorých záberoch automatické zaostrovanie nefungovalo dokonale. Musím však povedať, že automatické zaostrovanie tohto nového objektívu Mk II je ako z iného sveta. Počas snímania filmu som ho používala často bez ohľadu na to, či som snímala hlavnou kamerou FX3 alebo fotoaparátom Alpha 7S III na stabilizátore. Okolo 80 % filmu som nasnímala s použitím režimu automatického zaostrovania. A to hovorím ja, najväčší kritik automatického zaostrovania a zástanca manuálneho zaostrovania. Musím však uznať, že prví asistenti kameramana, takzvaní ostriči, už s touto technológiou nestíhajú držať krok. Bavilo ma pozerať si zachytené zábery. Za celé tri dni som nezachytila ani jeden záber, kde by automatické zaostrovanie nefungovalo dokonale. Ani jeden! Je to priam neuveriteľné. No teraz je postprodukcia náročnejšia, pretože takmer každý záber by sa dal použiť. :-)

susanna kosová komponujúca snímku pomocou fotoaparátu alpha 7sm3 od spoločnosti sony

© Dennis Schmelz | Sony α1 + FE 24-105mm G OSS | 1/125s @ f/4.0, ISO 100

Počas snímania som často používala automatické zaostrovanie na oči, či už ľudské, alebo zvieracie, ako aj funkciu sledovania. Obe funkcie sú tiché a absolútne presné. Som naozaj vďačná, že fungovali bezchybne, lebo snímanie detí a zvierat bez hereckého výcviku je mimoriadne náročné.

V podstate vám zostáva len sledovať ich prirodzené pohyby. To môže byť často chaotické a nemusíte vôbec získať dobré zábery. Navyše, ak pracujete sami, možnosť spoľahnúť sa na svoju výbavu je na nezaplatenie. Po prvom dni snímania som svojej výbave naplno dôverovala, a tak som sa mohla sústrediť na vytvorenie správnej atmosféry filmu, režírovanie a zabávanie účinkujúcich.

záber zblízka na kameru fx3 od spoločnosti sony s pripevneným objektívom fe 24 – 70 mm gm II

© Dennis Schmelz | Sony α1 + FE 24-105mm G OSS | 1/500s @ f/4.0, ISO 100

Ktoré funkcie by ste ako filmárka označili ako najužitočnejšie?

Rozhodne potlačenie zmeny kompozície pri zaostrovaní. Tento efekt som si vôbec nevšimla, hoci som niekoľkokrát zmenila body zaostrenia z popredia na pozadie.

Ako filmárka oceňujem aj manuálny prstenec clony, a to hlavne preto, že podporuje haptickú spätnú väzbu (kliknutia) a funguje aj plynule. Rýchlo som si naň zvykla a clonu som nastavovala už iba cez prstenec na objektíve. Tiež sa mi páči, že sa dá uzamknúť, takže sa vám nestane, že by ste pri filmovaní nechtiac zmenili hodnotu clony.

susanna kosová kráča vedľa 2 žien na koni a filmuje ich

© Dennis Schmelz | Sony α1 + FE 24-105mm G OSS | 1/500s @ f/4.0, ISO 400

Chceli by ste ešte niečo dodať na záver?

Objektívy radu G Master používam už celé roky a som z nich nadšená. S každou novou verziou sú lepšie a lepšie. Keďže používam predovšetkým kamery FX6 a FX3 a fotoaparát Alpha 7S III, pripájam k nim originálne objektívy od spoločnosti Sony, ktoré s nimi dokonale spolupracujú. Ja tak môžem naplno využívať všetky funkcie, najmä to úžasné automatické zaostrovanie. Najviac ma však ako sólovú filmárku teší, že mi moja výbava ponúka obrovskú kreatívnu slobodu. Dokážem snímať zábery, ktoré by som prednedávnom nemala šancu zachytiť sama a pri ktorých by som inak potrebovala pomocníka. Ako príklad uvediem scénu z môjho filmu, ktorá sa začína záberom zblízka na matkinu tvár, potom ju obchádza o 180° a nakoniec sa rozširuje na širokouhlý záber, kde je vidno matku spolu s dcérou. Som nesmierne šťastná, že teraz môžem plánovať a pracovať ešte voľnejšie a kreatívnejšie.

mladé dievča bozkávajúce koňa na hlavu

© Dennis Schmelz | Sony α1 + FE 24-105mm G OSS | 1/1000s @ f/4.0, ISO 640

Vybrané produkty

Susanna Kosa

Susanna Kosa | Germany

Milujem filmovanie! Zbožňujem tie nekonečné možnosti, ako prejaviť svoju kreativitu a vyrozprávať príbehy, čo sa dotknú ľudí.
Dennis Schmelz

Dennis Schmelz | Germany

„Vždy existuje príbeh, ktorý sa dá rozpovedať, alebo nový pohľad, ktorý možno objaviť.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber