Spoločnosť Sony pokračuje v rozširovaní radu objektívov G Master predstavením modelu FE 12 – 24 mm f/2,8 G Master, transfokačným objektívom s clonou f/2,8 a najširším záberom na svete*.
Úplne nový dizajn prináša vynikajúce rozlíšenie vďaka trom mimoriadne asférickým (XA) prvkom, dvom prvkom zo skla Super ED a trom prvkom zo skla s nízkym rozptýlením (ED), ktoré prinášajú vysoké rozlíšenie po celej ploche a nádherný efekt rozostrenia (bokeh). Štyri lineárne motorčeky XD (Extreme Dynamic) zaostrujú rýchlejšie a presnejšie než konvenčné objektívy na tvorbu fotografií a videozáznamov. Michael Schaake a Albert Dros, uznávaní fotografi krajiny a fotoambasádori spoločnosti Sony, si tento objektív vyskúšali pred vydaním a podelili sa s nami o svoje dojmy. Albert Dros: „Podmienky v Holandsku boli ideálne, takže som mohol objektív vyskúšať v mnohých rôznych situáciách. Vzal som svoj spoľahlivý fotoaparát Alpha 7R IV a vydal som sa objavovať.“
Začal som v jednej malebnej časti Amsterdamu, ktorá pre ochorenie COVID-19 zívala prázdnotou. Tu vidíte skvelý príklad toho, kde je 12 mm skutočne vo svojom živle. Ostrosť tohto objektívu je najmä na okrajoch úžasná.
„Navštívil som nádhernú radnicu v Nieuwegeine. Zvonku aj zvnútra to je veľmi moderná budova, takže mi napadlo, že bude ideálnym objektom na širokouhlé fotografie. Jedna z funkcií, ktorá mi pri takýchto foteniach pomáha, je vyklápacia obrazovka fotoaparátu Alpha 7R IV. Občas len tak chodím, pozerám sa na ňu, mierim objektívom tu i tam a otáčam fotoaparát, kým mi kompozícia nepadne do oka.“
„Keďže predpoveď hlásila búrky, nadišiel čas vydať sa do prírody a zachytiť rozbúrené nebo. Tento rýchly panoramatický záber na veterný mlyn bol zachytený v ruke, bez statívu. Prichádzajúci búrkový oblak krásne kopíruje malú riečku v popredí. Na tejto snímke sa mi najviac páči to, že vďaka panoramatickému záberu vyzerá, akoby bola zachytená z perspektívy rybieho oka.“
„Keď búrka prehrmela, podarilo sa mi vyfotografovať tento záber makového poľa vo svetle západu slnka.“
„Ukázalo sa niekoľko krásnych rán. Podarilo sa mi vstať o 3:00 a vybrať sa do lesa, jedného z mojich najobľúbenejších miest na fotografovanie. Zvyčajne používam podstatne dlhšie objektívy, no mal som chuť vyskúšať objektív 12 – 24 mm. Tým, že som sa ho prinútil použiť, som nafotil niekoľko veľmi zaujímavých záberov.“
Občas používam techniku známu ako skladanie snímok. Veľmi sa priblížim k objektu a použijem viacero obrázkov s rôznymi bodmi zaostrenia, aby som celý obrázok dostal ostrý. Táto snímka je kombináciou troch záberov vyfotografovaných s clonou f/22 a podarilo sa mi na celom zábere dosiahnuť dokonalú ostrosť.
„Na záver by som dodal, že sa mi podarilo urobiť pár záberov hviezdnej oblohy. Fotografovanie Mliečnej cesty v Holandsku je takmer nemožné, pretože všade je plno svetelného znečistenia, no je pár miest, kde je v porovnaní so zvyškom krajiny relatívne nízke.“
„Najväčšou výzvou však bolo, že som si vybral najkratšiu noc roka, kedy vôbec nenastala úplná tma!“
Tento záber som odfotografoval s doširoka otvorenou clonou f/2,8 a najviac na mňa zapôsobila ostrosť hviezd. Jedna vec, ktorá stojí za zmienku, je červenooranžová žiara na horizonte. Nie je to slnko, ale svetelné znečistenie z mesta.
Svoj názor by som zhrnul takto:
Ako vidíte, verzia f/2,8 nie je v porovnaní s verziou f/4 výrazne väčšia
„Na niekoľko dní som si mohol vyskúšať nový objektív 12 – 24 mm f/2,8 G Master a okamžite ma ohúril skvelým spracovaním. S hmotnosťou 847 gramov to nie je žiadne pierko, no v ruke sa dobre vyváži s fotoaparátom Alpha 7R IV a veľkým zahnutým predným prvkom objektívu. Prekvapilo ma to!“
„Veľký predný prvok objektívu sťažuje používanie filtrov (hoci je možné použiť zadné želatínové), no nepostrehol som žiadne neželané osvetlenie ani duchov, a to jasne svedčí o kvalite novej povrchovej vrstvy navrhnutej spoločnosťou Sony špeciálne pre tento objektív.“
Tento záber zachytáva veľmi kontrastnú scénu fotografovanú priamo proti slnku. Vo vode vidno malý odraz slnka, no žiadne nežiaduce osvetlenie.
„Fotil som s rôznymi clonami od f/2,8 až po f/22 a mierny pokles ostrosti som postrehol od f/18, čo sa však dalo čakať. Fotografie pri široko otvorenej clone f/2,8 boli dokonale ostré a neváhal by som tak fotiť ani pri slabom svetle.“
„Tu som chcel použiť dlhú expozíciu na zmäkčenie vody, no nemohol som použiť ND filter a musel som fotiť s clonou f/22 (čomu by som sa inak vyhol). Ostrosť je však stále dobrá.“
„Mojim hlavným objektívom na fotografovanie krajiny je FE 16 – 35 mm f/4 ZA OSS. Som s ním veľmi spokojný, no možnosť väčšej ohniskovej vzdialenosti pri fotografovaní širokouhlých záberov mi priniesla novú perspektívu, ktorú som si skutočne užil.“
„Kvalita a rozsah ohniskovej vzdialenosti tohto objektívu ma príjemne prekvapili. Objektív rozhodne podnietil kreativitu v zachytených scénach.“ *Porovnávané s vymeniteľnými transfokačnými objektívmi s konštantnou clonou f/2,8 pre digitálne fotoaparáty formátu Full Frame. Júl 2020.
„Som posadnutý snahou o dokonalý záber.“
„Byť v tom správnom okamihu na správnom mieste a vidieť krásu prírody môže byť úžasnou inšpiráciou a veľmi osobným zážitkom. Dúfam, že vďaka mojim fotografiám budete putovať so mnou.“