Oceňovaný fotograf Mathias sa pred 18 rokmi začal venovať svojej vášni na profesionálnej úrovni a dnes pracuje po celom svete ako fotograf, kreatívny riaditeľ a prednášateľ. „Pre mňa je najkrajším darom to, že môžem nazrieť do iných svetov a kultúr, ako aj spoznať úžasných ľudí z celého sveta a objaviť úchvatné miesta,“ prezradil Mathias. „Mám veľké šťastie, že môžem robiť to, čo milujem, a som za to nesmierne vďačný.“
Keď sme sa Mathiasa opýtali, či chce otestovať nový objektív FE 24 – 70 mm f/2,8 GM II, ani neváhal. Navyše mal vtedy už dohodnuté dokonalé zadanie v Ejlate v Izraeli – a to fotografovanie svetového pohára v plážovom nohejbale.
Aký bol váš prvý dojem z objektívu?
Keď som objektív prvýkrát vzal do rúk, okamžite ma ohúrila jeho pevná konštrukcia a vysokokvalitné vyhotovenie. Je značne menší než predchádzajúca verzia a tiež je o dosť ľahší, čo naozaj oceňujem. V rámci svojej práce často cestujem, a to hneď s niekoľkými telami a objektívmi, takže akékoľvek zníženie hmotnosti ma poteší.
Najviac sa mi páčil prstenec transfokácie s nastaviteľným odporom. Pri najtuhšom nastavení som mal pocit, akoby som používal pevný objektív – ohnisková vzdialenosť sa ani nepohla. A pri najvoľnejšom nastavení sa mechanizmus hýbal hladko a ohniskové vzdialenosti sa dali meniť veľmi rýchlo. Nebyť tejto rýchlej transfokácie, nepodarilo by sa mi zachytiť toľko skvelých akčných záberov. A kameramani či fotografi, ktorí uprednostňujú klasické ovládanie, isto ocenia aj manuálny prstenec clony.
„Tento nový objektív ponúka tiež lepšie rozloženie hmotnosti po pripevnení k telám Alpha 1 a 9 II. Ťažší objektív môže občas spôsobiť presunutie ťažiska do prednej časti, v dôsledku čoho sa pri sledovaní akcie náročnejšie reaguje včas.“
Ako hodnotíte rýchlosť automatického zaostrovania tohto nového objektívu v porovnaní s verziou MK1?
Nové automatické zaostrovanie je oveľa rýchlejšie, čo otvára dvere novým možnostiam a kreatívnym riešeniam. Vďaka nemu pristupujem k záberom celkom inak – snímané objekty môžem zachytiť skôr a sledovanie automatického zaostrovania so mnou vždy drží krok. Zistil som, že pri nepretržitom snímaní môžem fakt rýchlo meniť uhly a ohniskové vzdialenosti, a už len vďaka tomu mám k dispozícii množstvo nových príležitostí. Najskôr som snímal svojím spoľahlivým fotoaparátom Alpha 9 II. Potom som siahol aj po fotoaparáte Alpha 1, aby som zistil, či si objektív poradí aj s rýchlosťou snímania 30 snímok/s, ktorú ponúka práve fotoaparát Alpha 1. Nepredstavovalo to preň žiadny problém! A to aj ľudské oko má čo robiť pri tejto rýchlosti.
Zmena kompozície pri zaostrovaní je v tomto objektíve dobre potlačená. Všimli ste si to?
Musím sa priznať, že som si to najskôr vôbec nevšimol. No keď som prepol zaostrenie z bezprostredného popredia na pozadie, uvedomil som si, že sa kompozícia vôbec nezmenila. Akoby tento efekt vôbec neexistoval!
Chceli by ste ešte niečo dodať na záver?
Tento objektív je skutočné majstrovské dielo, a to najmä pre svoju všestrannú ohniskovú vzdialenosť. A pokiaľ ide o kvalitu obrazu, tá mi vyrazila dych. Tiež musím spomenúť rozostrenie, ktoré je pri 70 mm mimoriadne jemné, a ostrosť okrajov, ktorá je pri 24 mm oveľa lepšia, než som čakal.
Fanúšikom objektívov od spoločnosti Sony som odkedy som pred mnohými rokmi prvýkrát siahol po rade Alpha. Podľa mňa rozdiel medzi dobrým záberom a skvelým záberom tkvie v kvalite a rozostrení. Vždy som mal pocit, že objektívy od spoločnosti Sony v tomto smere vynikali. A tento nový objektív G Master Mk II nie je výnimkou. Aj so snímačom s vysokým rozlíšením fotoaparátu Alpha 1 vidím, že si objektív hravo poradí aj s tými najmenšími detailmi. Navyše viem, že sa nemusím trápiť výkonom a kompatibilitou objektívov s funkciami, ktoré prinesie nová generácia fotoaparátov.
„Vo fotografii nie je nič nemožné, či už ide o trvalé zachytenie príbehov alebo vytváranie nových svetov.“