Výtvarné pohľady na krajinu

İlhan Eroğlu

Keďže má turecký fotograf Ilhan Eroglu výtvarné vzdelanie, nie je žiadnym prekvapením, že snímky, ktoré vytvára, pripomínajú impozantné klasické maľby. Panoramatické výhľady, dramatické svetlo a bohaté farby Ilhanovi pomáhajú pretvoriť náš svet a dostať nás na iné miesto.

K fotografovaniu Ilhana doviedlo to, že sa v ňom prepojili vášne, ktoré mu umožňujú vytvárať takéto uchvacujúce snímky.

ilhan eroglu sony alpha 7R III muž osamelo stojaci na skale a hľadiaci ponad nehybné jazero a hory v pozadí

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Jeho láska k dobrodružstvu a objavovaniu nových miest ho zobrala na cesty po celom svete a umožnila mu vytvoriť výnimočnú skupinu fotografií pokrývajúcich všetky jeho kúty. Ilhan ich zachytáva svojim jedinečným štýlom – od horúcich piesočných dún saharskej púšte až po snehom pokryté vrcholy hôr v Čile.

Zo všetkých miest sveta, ktoré Ilhan navštívil, však podľa neho najviac vyniká indonézska sopka Bromo.

„Bolo to ako vstúpenie do iného sveta. Vystúpenie na kráter a sledovanie dymu stúpajúceho z otvoru sopky bolo magickým momentom.“

ilhan eroglu sony alpha 7R ostrov mont st michel v hmle a vtáci lietajúci nad ním

© Ilhan Eroglu | Sony α7R + FE 70-400mm f/4-5.6 G SSM II | 1/160s @ f/4.5, ISO 100

Nie všetky Ilhanove cesty vedú ďaleko od jeho rodného Turecka. Mnohé z jeho najobľúbenejších snímok boli vytvorené oveľa bližšie k jeho domovine – v obľúbených turistických miestach Európy, ktoré siahajú od benátskych kanálov cez ostrov Mont St. Michel až po ospalé provensálske levanduľové polia.

To čím, Ilhanove fotografie vynikajú a čo im dodáva osobitý štýl, je jeho maliarske vnímanie, s ktorým dokáže nájsť klasické kompozície, farby a svetlo.

ilhan eroglu sony alpha 7R III majestátna hora s hmlou v spodnej časti a jej odraz na hladine nehybného jazera

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/16, ISO 100

Ilhanova vášeň pre umenie možno inšpirovala jeho fotografovanie, no rovnako ako ostatní fotografi krajiny potrebuje matku prírodu a veľa trpezlivosti, aby bolo svetlo pre danú scénu bezchybné.

„Počasie je veľmi dôležité, no mne nezáleží na tom, či prší, svieti slnko, sneží alebo je zamračené – nič z toho nie je výhodou ani nevýhodou. Všetky poveternostné podmienky vám poskytujú rozličné spôsoby na to, ako vytvoriť tú správnu fotografiu, dôležité je však presne vedieť, ako to urobiť.“

„Pre mňa ako fotografa krajiny,“ pokračuje, „je svetlo tým, čo robí rozdiel.“ Mám rád moc prirodzeného svetla úplne zmeniť určitú lokalitu. Mojím obľúbeným je to jesenné nasledujúce po daždivej noci – zlaté zafarbenie počas východu slnka na ďalšie ráno je neskutočné.“

ilhan eroglu sony alpha 7R III divoké kone bežiace cez more a zapadajúce slnko za nimi

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Converter | 1/1000s @ f/7.1, ISO 640

Zatiaľ čo jeho fotografie nemusia vyzerať, čo sa farby a svetla týka, ako mnoho tradičných snímok krajiny, Ilhanov pohľad na to, kedy je najlepší čas fotografovať, je zhodný s tým, čo si myslia mnohí iní z jeho odvetvia.

„Nerád fotografujem uprostred dňa, keď je slnko vysoko a svetelné podmienky sú náročné. Radšej snímam pri východe alebo západe slnka, keď je svetlo mäkké a farebné.“

Ilhana na cestách sprevádza jeho fotoaparát Sony α7R III. „Pre mňa je fotoaparát α7R III výbornou súčasťou výbavy na fotografovanie krajiny,“ vysvetľuje, „42,4 megapixelov, ktoré ponúka, predstavujú úžasné rozlíšenie a poskytuje mi presne to, čo potrebujem, aby som jasne zachytil spletité detaily scény, ktorú mám pred sebou.“

ilhan eroglu sony alpha 7R II malebná chata v horskej krajine s dramatickými oblakmi

© Ilhan Eroglu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

Dynamický rozsah senzora fotoaparátu α7R III takisto zohráva veľkú úlohu v Ilhanovej práci a umožňuje mu zachytiť celý svetelný a farebný rozsah bez nutnosti kompromisu na úkor kvality konečnej snímky

„Pri fotografovaní počas východu alebo západu slnka používam nastavenia optimalizácie dynamického rozsahu (DRO). Pomáhajú mi vytiahnuť najviac detailov z jasne aj slabo osvetlených oblastí. Ak je svetlo oblohy obzvlášť jasné, použijem aj odstupňovaný filter neutrálnej hustoty s hodnotou 0,6, aby som ho trocha stmavil a prepojil s krajinou.“

ilhan eroglu sony alpha 7R III zahmlené hory nad údolím v opare

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 100

Čo sa objektívov týka, Ilhan najčastejšie používa tri transfokačné objektívy radu G Master: FE 16 – 35 mm f/2,8, FE 24 – 70 mm f/2,8 a FE 70 – 200 mm f/2,8. Tieto tri objektívy mu poskytujú všetky ohniskové vzdialenosti od 16 mm až po 200 mm, vďaka čomu zachytí čokoľvek od širokouhlých snímok s objektmi v popredí až po telefotografické snímky zachytávajúce hory a hrady obklopené rannou hmlou.

Napriek všetkému svojmu cestovaniu Ilhan s objavovaním nekončí a má naplánovaných viacero vzrušujúcich ciest a dobrodružstiev vrátane návštevy Japonska, kde chce zažiť a fotografovať preslávené kvitnutie čerešní: „Nie je to moja prvá návšteva Japonska, teším sa však, ako jeho kultúru a prírodu lepšie spoznám. Neviem sa dočkať fotografovania úžasných farieb obdobia sakúr.“

Produkty spomínané v tomto článku

ILCE-7RM3

α7R III s 35 mm snímačom Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM2

α7R II s obrazovým snímačom Full Frame so zadným osvetlením

ILCE-7R

Fotoaparát α7R s objímkou E-mount a snímačom Full Frame

SAL14TC

1,4x telekonverzný objektív

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL70200GM

FE 70 - 200 mm F2,8 GM OSS

SEL2470GM

FE 24 - 70 mm F2,8 GM

SAL70400G2

70 – 400 mm F4 – 5,6 G SSM II

İlhan Eroğlu
Alpha Universe

İlhan Eroğlu

Turecko

Svet je pre mňa veľkým plátnom. V každej krajine, ktorú navštívim, vytvorím svoje vlastné obrazy prostredníctvom fotografií.

Zobraziť profil


x