muž sediaci v ľadovej jaskyni

Hlboký mráz

Tolis Fragoudis

„Nerozprávate, už nechcete byť hlučný, jednoducho sa upokojíte. Ide o určitý druh tichého rešpektu pred krásou prírody a obdivu k nej,“ hovorí Tolis Fragoudis o skrytých ľadových jaskyniach vytvorených švajčiarskym ľadovcom Roseg, ktoré niekoľko posledných rokov skúma a fotografuje.

muž stojaci nad ľadovou jaskyňou so slnkom v pozadí

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/10, ISO 64

Cesta do ľadových jaskýň cez hlboký sneh a zamrznuté jazero trvala Tolisovi tri hodiny a v ľadovcovej časti údolia teplota klesla na -25 ºC. „Dostať sa tam si teda vyžaduje veľa úsilia,“ smeje sa, „išli sme na snežniciach a mali sme so sebou aj sane s výbavou, pretože keď sa vyberiem robiť niečo takéto, nepôjdem len s jedným fotoaparátom a jedným objektívom!“ Tolis plánoval fotografovať aj filmovať, takže si so sebou vzal tri fotoaparáty, Alpha 7S II, Alpha 7R III a Alpha 7R II, objektívy 12 – 24 mm f/4 G, 16 – 35 mm f/2,8 GM, 24 – 70 mm f/2,8 GM a 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS, stabilizátor, dron a okrem toho aj bezpečnostnú výbavu, laná a zásoby potravín.

vnútri modrej ľadovej jaskyne

© Tolis Fragoudis | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Menšia veľkosť a váha fotoaparátov Alpha od spoločnosti Sony dáva fotografom ako Tolis možnosť cestovať naľahko alebo si vziať väčšiu výbavu, no nepreťažiť sa. „Ak tieto fotoaparáty porovnáte s digitálnymi zrkadlovkami, sú naozaj ľahké,“ hovorí Tolis, „a pretože ja som typ, čo potrebuje mať veľa výbavy, môžem si jej vziať ešte viac! Patrím k tým, čo snímajú fotografie aj videá, takže mi dáva zmysel striedať fotoaparáty Alpha S a R.“ A pokračuje: „Vziať si so sebou tieto fotoaparáty však má aj ďalšie výhody. Pri dlhých expozíciách v jaskyniach môžem napríklad naplno využiť vysoké rozlíšenie a dynamický rozsah fotoaparátu Alpha 7R III a s fotoaparátom Alpha 7S II v rukách môžem vďaka nízkemu šumu pri vysokých hodnotách ISO snímať na najtmavších miestach.“

Pohľad nahor na oblohu zvnútra modrej ľadovej jaskyne

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 80

Tolis hovorí, že náročné podmienky neboli pre fotoaparáty vôbec problémom a v skutočnosti začnú skôr mrznúť ľudia. „Tu vo Švajčiarsku máme príslovie,“ smeje sa, „že neexistuje chlad, iba zlé oblečenie. Mínus 20 ºC je tam hore bežných, no ak sa na to pripravíte, zvládnete to. Pri takýchto teplotách sa batérie rýchlejšie vybijú, no vždy si ich so sebou môžete vziať viac. Fotoaparáty fungujú skvele. Skutočným problémom sú vaše prsty.“ Ako ďalej hovorí Tolis: „Keď sa na tieto úžasné miesta dostanete, zachytenie ich nadpozemskej krásy a žiarivých farieb ľadu jednoducho stojí na základoch, akými sú dobrá kompozícia a expozícia.“

„Samozrejme, že je to nezvyčajné prostredie,“ vysvetľuje, „no ako pri akomkoľvek inom type krajiny sa aj tu snažíte čo najlepšie využiť svetlo a línie scény. Treba si tiež uvedomiť, že pracujete s vodou rovnako ako v prípade horských jazier, a tá na svetlo reaguje rozdielne v závislosti od uhla k nej a času dňa. Ak by ste tam sedeli celý deň a pozorovali ľad, priamo pred očami by sa vám premietali rozličné farby prechádzajúce z modrej až po zelenú.“
výhľad z ľadovej jaskyne so slnečným efektom

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/800s @ f/8.0, ISO 50

Tolis sa snaží maximálne využiť túto farbu v tmavších jaskyniach, preto používa dlhšie expozície a spolieha sa na obmedzené svetlo, ktoré prechádza ľadom alebo sa odráža od vstupu do jaskyne. „Zábery snímam výhradne manuálne,“ vysvetľuje, „a popri snímaniu vo formáte RAW často používam aj filtre neutrálnej hustoty, aby som zvýšil čas expozície. Dlhšia expozícia znamená, že fotografia obsahuje oveľa viac údajov. Ako môžete vidieť na tomto zábere, je prenikavejší a hlbší, čo umožňuje vytiahnuť počas postprodukcie všetky tie skvelé farby a tóny. Už počas snímania záberov premýšľam, ako by som mohol z týchto intenzívnych scén vyťažiť čo najviac.“

vnútro modrej ľadovej jaskyne so vzorovaným stropom

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/5s @ f/4.0, ISO 320

„Krása týchto miest,“ zakončuje rozprávanie Tolis, „je naozaj návyková. Pohyb ľadovca, jeho topenie a opätovné zamŕzanie spôsobujú, že vždy, keď sa vrátite späť, sú útvary úplne iné. Je to jednoducho úžasné.“

„Rovnako ako v prípade ľadovca sa neustále znižuje aj šanca vidieť jaskyne,“ smutne krčí plecami, „nedávno som sa pokúšal ísť späť, no pre lavíny to bolo príliš nebezpečné. Samozrejme, že lavíny sú v Alpách bežné, no dôsledkom globálneho otepľovania sú stále častejším javom. O niekoľko rokov môžu ľadovec, mosty a jaskyne pod nimi zmiznúť a my môžeme byť medzi poslednými, čo ich zažili. Budem však navždy vďačný, že som ich videl.“

Vybrané produkty

Tolis Fragoudis

Tolis Fragoudis | Switzerland

„Mojím jediným cieľom je žiť tak, aby som naplno využil svoj potenciál.“

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber