Krajina zahalená snehovou prikrývkou pôsobí upokojujúcim dojmom. Všetky tie rušivé skaly, konáre či jesenné listy zmizli pod nánosom bielej farby. Môžem teda pracovať s úplne prázdnym plátnom. Takáto scéna je pre mňa ideálna, pretože sa môžem zamerať iba na objekty a zhotovovať ich minimalistické zábery.
Dokonale ovládajte svoje nástroje
Osobne používam Sony Alpha 1 a Sony Alpha 9. Oba tieto fotoaparáty majú výborný systém automatického zaostrovania a vysokú rýchlosť snímkovania, takže mi neunikne ani jediný záber. Kombinujem ich s objektívmi Sony 400 mm f/2,8 GM OSS, FE 200 – 600 mm f/5,3 – 6,3 G OSS a FE 100 – 400 mm f/4,5 – 5,6 GM OSS. Tieto tri objektívy si nosievam všade tam, kde sa chystám fotografovať divoké zvieratá.
Jednou z vecí, ktoré mi pri fotení v takomto zasneženom prostredí naozaj umožňujú vytvárať dobré zábery, je schopnosť vidieť expozíciu ešte pred aktiváciou uzávierky. Cez elektronický hľadáčik môžem skontrolovať expozíciu a uistiť sa, že výsledné pozadie je – pokiaľ možno – čisto biele. Vidím tak zmeny svetla a pomocou histogramu upravujem rýchlosť uzávierky alebo citlivosť ISO, pričom nemusím spustiť zrak z fotoaparátu a som pripravený zhotoviť snímku.
Buďte pripravení
Princíp fotografovania divokých zvierat spočíva vždy v tom, že musíte so svojím objektom stráviť čo najviac času, a to je v zime ešte náročnejšie. Bez správneho vybavenia by som nemohol v exteriéri pracovať tak dlho. Zvyčajne chodievam von vždy na pár dní, takže najdôležitejším kúskom mojej výbavy je stan na vysokohorskú turistiku, ktorý dokáže odolať aj vetru so silou hurikánu. Počasie sa môže náhle zmeniť, takže musíte mať miesto, kam sa môžete uchýliť.
Vytvorte kompozíciu
Nie vždy sa vám pošťastí, aby ste mali dokonale zasneženú krajinu. Kľúčom je nájsť si vhodné miesto, vhodný uhol, vhodnú vzdialenosť a aj objektív so správnou ohniskovou vzdialenosťou. Často to znamená, že sa musím skloniť až blízko k snehu, aby som zakryl rušivé prvky ako skaly vytŕčajúce zo zeme. Často fotím s úplne otvorenou clonou objektívu v snahe čo najviac rozostriť popredie a – ako som už povedal – prekryť tak drobné rušivé prvky a vytvoriť čisté pozadie. Napokon už všetko záleží iba od polohy a postavenia zvieraťa.
Vidím zmeny svetla a pomocou histogramu upravujem rýchlosť uzávierky alebo citlivosť ISO, pričom nemusím spustiť zrak z fotoaparátu a som pripravený zhotoviť snímku.
Ak chcem zachytiť snímku, nastavím si Alpha 1 a Alpha 9 na zaostrovanie zadným tlačidlom. Vďaka tomu môžem používať sledovanie zaostrovania, a tak viem, že po aktivácii uzávierky dostanem dokonale zaostrený záber. Ak sa mi podarí zmeniť kompozíciu, dokážem skrátka upriamiť pozornosť na objekt a zmeniť polohu zvierat na snímke. Ak však snímka predstavuje takéto prázdne „plátno“ tvorené snehom, často nemôžem fotoaparátom pohnúť, inak sa do záberu dostane rušivý prvok. Namiesto toho teda upriamim pozornosť na zviera a potom už len trpezlivo čakám, kým sa nepresunie na vhodné miesto v zábere. Vďaka systémom zaostrovania fotoaparátov Alpha 1 a Alpha 9 sa môžem zamerať na tému a kompozíciu s vedomím, že samotný objekt bude dokonale ostrý.
„Fotografovanie prírody je zaujímavé práve vďaka tým neustálym zmenám, ktoré v nej prebiehajú. Aj keď budete denne chodiť na to isté miesto, zakaždým sa vrátite s jedinečnou fotografiou.“