polmesiac v tieni

Ako fotografujem | Fotografovanie Mesiaca

Peter Neill

Počas lockdownu som trčal zatvorený doma a nemohol som nikam ísť. Vďaka fotoaparátu Sony Alpha 7R IV som však stále mohol fotiť objekty, ktoré odo mňa boli vzdialené, a práve to mi na fotografovaní učarovalo. Vždy ma zaujímalo fotografovanie Mesiaca, ale keďže som chcel uniknúť realite počas lockdownu, bol pre mňa tento projekt odrazu ešte zaujímavejší.

jasná snímka splnu mesiaca

© Peter Neill | Sony α7R IV + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/3.2, ISO 160

Fotoaparáty a objektívy
Mojím primárnym fotoaparátom na zhotovovanie snímok Mesiaca je Sony Alpha 7R IV. Mal som tiež to šťastie, že som si mohol požičať objektív FE 400 mm F/2,8 G Master. Napriek tomu sa mi zdalo, že mi bohato stačí 200 mm ohnisková vzdialenosť na mimoriadne ostrom objektíve FE 70 – 200 mm f/2,8 G Master. Je to kvalitný objektív, ktorý dokáže zachytiť úžasné zábery.

S týmto objektívom som nafotil niektoré z mojich najobľúbenejších snímok a práve s ním pravidelne fotografujem aj hudobníkov na koncertoch. Zábery Mesiaca len dokazujú, aký je tento objektív univerzálny. S ohniskovou vzdialenosťou 200 mm môžete tiež do záberu jednoducho dostať aj dodatočný kontext.

spln obklopený mračnami

© Peter Neill | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/6400s @ f/3.5, ISO 320

Kľúčom je ostrosť a stabilita
Prvým dôležitým kusom vybavenia je statív. Nemusíte mať ten najdrahší model, ale mal by byť odolný, ideálne aj ťažký a s pevnou hlavou, ktorá sa po dotiahnutí neposúva. Väčšina statívov je vybavená aj háčikom, na ktorý môžete zavesiť závažie s taškou na fotoaparát, čo je ideálne. Overte si však, že sa taška mierne dotýka zeme – nechcete totiž, aby sa počas expozície zošmykla z háčika na statíve.

V konečnom dôsledku je takmer nemožné dosiahnuť dokonalú ostrosť, čoho dôvodom je atmosféra medzi Zemou a Mesiacom. Existuje však niekoľko základných krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste získali čo najdetailnejší záber.

Ak máte napríklad na objektíve clonu, použite ju. Pomôže blokovať rozptýlené lúče, ktoré preniknú do objektívu z nežiaducich uhlov. Tento záber som zhotovil pomocou clony v mestskej časti na juhozápade Londýna, čo len dokazuje, že na fotenie vždy nepotrebujete tmavú oblohu, hoci je jasné, že je to rozhodne výhoda.

jasná snímka splnu mesiaca na pozadí tmavej oblohy

© Peter Neill | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1000s @ f/4.0, ISO 125

Keď sa dotknete fotoaparátu a chystáte sa zhotoviť snímku, v podstate zároveň mierne hýbete fotoaparátom, preto je užitočné oboznámiť sa s používaním samospúšte. Pomocou samospúšte môžete aktivovať uzávierku a poskytnúť fotoaparátu niekoľko sekúnd na „oddych“ pred začiatkom expozície. Môžete použiť aj Bluetooth spúšť alebo mobilnú aplikáciu Sony Imaging Edge na aktiváciu fotoaparátu na diaľku. Oplatí sa vyskúšať aj režim elektronickej clony, ak ho váš fotoaparát ponúka. Ten zníži aj tie najnepatrnejšie pohyby mechanickej clony, takže fotoaparát zostane počas expozície dokonale nehybný.

Osobne vždy zaostrujem manuálne. Často používam mobilnú aplikáciu Imaging Edge, pomocou ktorej môžem presnejšie kontrolovať zaostrenie na väčšej obrazovke telefónu. Môžete použiť aj hľadáčik alebo zadnú obrazovku fotoaparátu. Využijete tak možnosť zväčšenia pri zaostrení a môžete sa zamerať presne na tú časť snímky, ktorú chcete zaostriť.

Expozícia
Keď mám v strede záberu Mesiac, používam bodové meranie s vyvážením v strede. Vždy zhotovujem neupravené snímky a posudzujem expozíciu na základe toho, či mi poskytuje dostatok priestoru na potlačenie tieňov a zvýraznenie oblakov. Experimentovaním prídete na to, či máte exponovať iba Mesiac, alebo či máte mierne preexponovať Mesiac, aby ste mali lepšiu šancu pri úprave oblakov.

Je veľmi lákavé použiť najširšiu clonu objektívu a prepustiť cez objektív čo najviac svetla. Takáto clona však takmer nikdy nie je aj najostrejšia. Musíte nájsť najostrejší bod objektívu. To môže znamenať, že budete musieť fotiť s clonou f/4 a f/5,6 – experimentujte s objektívom priamo počas fotenia a zistite, v ktorom bode je najširší.

polmesiac v tieni

© Peter Neill | Sony α7R IV + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1600s @ f/4.5, ISO 320

Rýchlosť uzávierky
Pokiaľ ide o rýchlosť uzávierky, zistil som, že najnižšia hodnota, pri ktorej sa dá fotiť, je okolo 1/5 sekundy. Pri vyššej hodnote sa Mesiac začne rozmazávať. Môžete použiť aj vyššiu rýchlosť uzávierky, ale snažte sa pohybovať čo najpomalšie, aby ste prepustili čo najviac svetla a udržali citlivosť ISO na čo najnižšej úrovni.

Fotografovanie s nízkou citlivosťou drží mieru hluku na minimálnej úrovni. Alpha 7R IV však dokonca aj pri najvyššom rozlíšení dokáže hladko zvýšiť ISO na 800 alebo 1000 bez toho, aby ste sa museli trápiť hlukom. Vďaka tomu môžem s ľahkosťou zhotovovať snímky najbližšieho suseda planéty Zem.

Vybrané produkty

Peter Neill

Peter Neill | UK

„Peter Neill je najschopnejší fotograf, akého sme zatiaľ našli. V podstate už s nikým iným nespolupracujeme.“ – Mark Sheehan, The Script

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber