portrét ženy v červenom so zamračenou tvárou

Ako fotografujem | Umelecké portréty

Nemanja Maraš

Portréty som sa rozhodol snímať najmä preto, že rád nahliadam do vnútra snímaných osôb a na fotografiách odhaľujem ich pravú osobnosť. Ľudská myseľ ma fascinuje a prostredníctvom svojich fotografií chcem zachytiť čistý a nefalšovaný portrét danej osoby. 

portrét muža držiaceho videokameru

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/2.8, ISO 320

Načasovanie snímky

Ak chcem zachytiť moment, ktorý najlepšie odráža nefalšovaný portrét osoby, musím stlačiť spúšť v tom správnom okamihu. V rámci mojich nedávnych projektov hralo hlavnú úlohu v rozprávaní príbehov načasovanie. Najradšej mám portréty, v ktorých objekt nevie, kedy presne stlačím spúšť. Ak chcem získať dokonalú snímku, nedám snímanej osobe žiadne pokyny a zachytím ju, až keď sa úplne uvoľní, vďaka čomu výsledný záber pôsobí prirodzene.

portrét smejúcej sa ženy

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/2.8, ISO 400

Keď fotografujem ľudí v štúdiu, postupujem podobne. Pokyny sa snažím udržať na minime a ak je to možné, nedávam vôbec žiadne. Predovšetkým mi ide o to, aby sa uvoľnili, a až potom ich pozorujem a študujem. Možno im poviem, aby trochu pohli rukou či hlavou, inokedy sa s nimi rozprávam, aby zabudli na fotoaparát. Občas sa môžu naše rozhovory prehĺbiť, najmä ak sa so snímanou osobou dobre poznám. A práve počas týchto okamihov rád zachytávam ich portréty.

So zachytávaním týchto emócií mi pomáha funkcia automatického zaostrovania na oči môjho fotoaparátu Alpha 7 III od spoločnosti Sony. Rád fotografujem pri široko otvorenej clone, lebo viem, že vďaka automatickému zaostrovaniu na oči bude výsledná snímka po stlačení spúšte dokonale ostrá a ja sa tak môžem naplno sústrediť na komunikáciu so snímaným objektom.

portrét ženy s veľkým klobúkom

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

Nápady a miesta

Nápady sú všade. Možno to bude znieť ako klišé, ale nikdy neviete, kedy vás kopne múza. Väčšinou si vyberám jednoduché miesta a pozadia – množstvo fotografií som nasnímal pred bielym pozadím v štúdiu. Páči sa mi jednoduchosť obyčajného bieleho či čierneho pozadia, lebo mne aj divákovi umožňuje naplno sa sústrediť na snímanú osobu a bez rušivých vplyvov študovať emócie na jej tvári.

portrét ženy s drahokamami okolo očí

© Nemanja Maraš | Sony α7R IV + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/2.8, ISO 2500

Ak však snímam mimo štúdia, môžem odhaliť viac z príbehu a celá snímka už nepôsobí tak nejednoznačne. Príkladom takejto snímky je portrét Anastasie. Zachytil som ho pomocou fotoaparátu Alpha 7R IV a veľmi sa mi na nej páčia farby, ostrosť a všetko ostatné v scéne. No najviac ma dostáva to svetlo. Na fotografii sú dva typy svetla – žlté podsvietenie z pouličnej lampy a tri predné svetlá z LED bateriek smartfónov. Hlavné svetlo na tejto fotografii vychádza z LED baterky smartfónu vzdialeného dva metre. Fotoaparát Alpha 7R IV od spoločnosti Sony má dostatočne široký dynamický rozsah, takže aj pri takomto slabom svetle som dokázal dokonale zachytiť portrét aj emócie.

dvaja muži svietiaci na modelku smartfónmi

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/1.8, ISO 2500

Svetlá a fotografická výbava

Väčšinou, keď osvetľujem objekt, snažím sa to veľmi neprekombinovať, aby na seba svetlo nestrhávalo všetku pozornosť. Zvyknem pracovať s jedným či dvoma svetlami – hlavné svetlo je veľký zdroj mäkkého svetla vychádzajúce z hlbokého dáždnika či softboxu a druhým svetlom osvetľujem tvár snímanej osoby. Podobne postupujem aj mimo štúdia, kde sa snažím využiť čo najviac prirodzeného svetla a tvár objektu potom osvetlím malým svetlom.

portrét muža s okuliarmi pozerajúceho sa bokom

© Nemanja Maraš | Sony α7 III + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/2.8, ISO 400

Rada

Väčšinou snímam fotoaparátom Alpha 7 III, no v istých projektoch siahnem aj po fotoaparáte Alpha 7R IV. No vždy ich kombinujem s pevnými objektívmi. Momentálne používam objektívy Zeiss Sonnar T* 55 mm f/1,8 ZA, FE 28 mm f/2, FE 85 mm f/1,8 a FE 90 mm Macro G OSS. Ak by som si však musel vybrať len jeden, isto by som si vybral 55 mm objektív. Všimol som si, že najlepšie vyhovuje môjmu spôsobu práce aj štýlu portrétov. Ak sa rozhodnete snímať umelecké alebo redakčné portréty, to najlepšie, čo vám môžem poradiť, je, aby ste boli sami sebou a skúmali vlastné nápady. Zostať sám sebou je zo všetkého najťažšie, no ak budete trpezliví a budete na sebe tvrdo pracovať, časom do seba všetko zapadne.

Vybrané produkty

Nemanja Maraš

Nemanja Maraš | Serbia

„Najviac ma zaujíma ľudské podvedomie, tvár ukrytá pod maskou.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber