červené pretekárske auto idúce vysokou rýchlosťou po trati

Auto v hlavnej úlohe

Kyle Meyr

Vo svete automobilov je konkurencia všetkým. Stále je prítomná snaha o nové dizajny a technológie, o vyššiu efektivitu, o rýchlejšie kolá alebo len o vytvorenie toho najkrajšieho auta.

Táto konkurenčná snaha o stvorenie toho najlepšieho pretrváva aj v oblasti fotografovania automobilov. Fotograf Kyle Meyer, ktorý túži zdolávať výzvy a vyhnúť sa priemeru, hovorí, že neustále skúša nové techniky, nové štýly, osobné projekty a vybavenie, medzi ktoré patrí aj model Sony Alpha 1. „Vždy sa snažím napredovať, posúvať sa ďalej a prichádzať s novými nápadmi,“ hovorí. „Napríklad ako spájať kompozíciu s rozprávaním, ako naplno prezentovať osobnosť auta alebo začleniť dokonalé osvetlenie či pozadie.“

Skvelým príkladom je jeho projekt „Nájdené v lese“, v rámci ktorého fotografoval klasické vozidlá Porsche 911 osvetlené pod plachtami uchytenými na stromoch. „Nešlo o komerčný projekt,“ vysvetľuje Kyle. „Ale o spôsob, ako sa predviesť a otestovať seba samého, akoby povoliť ručnú brzdu kreativite. Bez takých projektov, ktoré robím z vášne, by som príliš dlho nevydržal. Môžem si tým kompenzovať klientov, ktorí chcú staviť na istotu v podobe štandardizovaných záberov. Zároveň im to však ponúka ukážku toho, ako ďaleko môžeme spoločne posúvať hranice.“

porsche v noci v lese osvetlené zhora

© Kyle Meyr | Sony α1 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 15s @ f/2.8, ISO 200

„O aute rozmýšľam ako o osobnosti,“ pokračuje. „Z jeho charakteru môžem vyťažiť spôsobom snímania. Hľadám pozadia alebo lokality, ktoré fungujú ako nástroje, ktoré mi pomáhajú budovať príbeh, ktorý chcem vytvoriť. Na týchto fotografiách modelu Defender sa používa hranaté a ostré pozadie, ktoré odráža jeho charakter, kam skutočne auto patrí. Je ostrý a takmer brutálny. Ale s iným pozadím by sa dal vytvoriť úplne odlišný príbeh.“

zelený land rover zaparkovaný pred stenou

© Kyle Meyr | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/10, ISO 200

V ďalšom príklade Kyle odfotografoval toto Lamborghini na horskom priechode s čerstvo odhrnutým snehom. „V tomto prípade bolo úmyslom ukázať veľkosť a silu tohto ikonického monštra V12 na ceste, keď sa okolo neho nenachádza nič iné. Je tu úplne samo a na tejto ceste dominuje. Na týchto miestach si pri práci môžete všimnúť aj pekné paralely, ako je kolmosť dverí a stĺpov.“

červené športové auto na ceste zarezanej do snehu

© Kyle Meyr | Sony α1 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/8.0, ISO 200

Niekedy sa v jednom zábere stretne viac aspektov. „Porsche 917 je model, ktorý 24-hodinové preteky Le Mans pretvoril od základov,“ hovorí Kyle. „Vďaka nemu sa z podujatia, kde sa pretekov zúčastňovali konvenčné automobily, stali preteky modelov skonštruovaných špeciálne pre Le Mans.“

„Fotografovali sme s replikou,“ pokračuje. „V tomto prostredí môžete postrehnúť silu auta, ktoré odhadzuje sneh, zmrazenú pri rýchlosti uzávierky 1/800 s. Ale aj jeho rýchlosť, ktorú zachytila technika sledovania objektu pri čase 1/80 s.“

biele športové auto, ktoré sa kĺže po zasneženej ceste

© Kyle Meyr | Sony α1 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/10, ISO 50

Kyle tu vidí podobnosť aj s fotoaparátom Sony Alpha 1, ktorý teraz používa na svoju prácu. „Alpha 1 má mnoho vlastností automobilu z pretekov Le Mans,” konštatuje. „Je mimoriadne výkonný, ak sa však pozriete na to, čo dokáže vytvoriť, je nádherný. Fotografie z neho sú ako trofeje, vytvorené týmto neuveriteľne dynamickým nástrojom. Je to fotoaparát, ktorý je pripravený prejsť bojom, aby vám priniesol tie najkrajšie výsledky.“

Pri komerčnej práci je neoceniteľný dynamický rozsah snímača a jeho rozlíšenie. Napríklad 50 megapixelov mi dáva príležitosť poistiť sa a rozpovedať celý príbeh s takým pozadím, aké len chcem, ktoré neskôr orežem podľa potreby. Bezkonkurenčná je aj jeho rýchlosť. Viem, že môžem fotografovať pri trati v režime RAW nenahraditeľnou rýchlosťou 30 snímok za sekundu. Netuším, či by som sa ešte niekedy mohol vrátiť k pomalšiemu fotoaparátu.“

Model Alpha 1 ponúka aj automatické zaostrovanie v zlomku sekundy. Kyle využíva režim sledovania s možnosťou rozšírenia, ktorý mu umožňuje bez námahy sledovať pretekárske autá rútiace sa rýchlosťou 320 km/h. „Spôsob, akým si vyhľadá objekt a dokáže ho udržať bez toho, aby dochádzalo k nesprávnemu zaostreniu, je priam neuveriteľný. Mohol by som mu zveriť svoj život. Je to veľmi dôležité, pretože auto prejde daným miestom možno len jediný raz alebo sa pri súboji so súperom vyskytne iba jeden neopakovateľný okamih.“

„Ide o fotoaparát, ktorý je určený výslovne na vytváranie toho najlepšieho,“ dodáva Kyle. „Myslím si tiež, že ide o niečo, z čoho sa môžu učiť aj fotografi. Zistil som, že jediný spôsob, ako splniť alebo prekročiť vlastné ciele, je cieľavedomosť. Ak sa chystáte fotografovať, musíte venovať čas tomu, aby bol každý jeden prvok fotografie dokonalý. O tom, ktoré techniky a aké miesto pomôžu rozpovedať váš príbeh tým najlepším spôsobom, sa musíte rozhodnúť ešte dávno predtým, než sa ocitnete na mieste.“

Podľa neho to platí najmä v oblasti fotografovania automobilov, kde sa fotografi nechajú ľahko uniesť svojimi objektami a fotografujú len tak. Nenechajte sa očariť a snažte sa dosiahnuť ten najlepší výsledok. Môžete sa staviť, že presne tak funguje aj fotoaparát Alpha 1.“

Odporúčané vybavenie

Kyle Meyr

Kyle Meyr | Norway

„Nie všade možno získať takúto precíznosť na jednom mieste… toto je príroda.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber