pick-up v bronzovej farbe zaparkovaný na trhovisku

Hurá do hôr

Uroš Podlogar

„Rád fotografujem všetko, čo sa hýbe,“ smeje sa Uroš Podlogar, „a niet lepšieho ateliéru, akým je toto miesto.“
pick-up toyota idúci po púšti © Uroš Podlogar | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/1000s @ f/4.0, ISO 800

Upravená Toyota Hilux sa rúti po jednej z mnohých strmých ciest hory Stol v Júlskych Alpách a kamene vyletujú spod jej kolies. Prekonáva malý kopec a na sekundu sa ocitá vo vzduchu. Po pristáti letí cez zaplavený jarok a voda špliecha do všetkých strán. Áno, táto časť sveta predstavuje divoké ihrisko pre offroadových jazdcov a na svoje si tu prídu aj fotografi.

Uroš vysvetľuje: „Pri fotografovaní automobilov je vždy dôležité zachytiť rôzne typy záberov. Okrem akcie potrebujeme nasnímať aj základné fotografie, v ktorých auto stojí a vyzerá nádherne. Neustále hľadám výnimočné miesta, aby moje snímky vyzerali zaujímavejšie. Ide o aspekt môjho štýlu, ktorý definuje moju prácu. Zároveň neprestávam hľadať nevšedné uhly, nádherné svetlo a všetko, čo mi pomôže zvýrazniť detaily auta. Veď cieľom týchto fotografií je pomôcť ľuďom objaviť niečo nové a výnimočné.“

pick-up toyota uháňajúci po púšti a spod kolies mu vyletujú kamene © Uroš Podlogar | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/1600s @ f/1.8, ISO 50

Pri príprave na snímanie akčných záberov, „v prvom rade potrebujem nájsť prostredie, v ktorom auto vynikne vzrušujúcim spôsobom,“ vysvetľuje Uroš, „keďže energiu snímkam dodávajú práve vyletujúce kamene, rozvírený prach či špliechajúca voda.“ Na zachytenie tejto strhujúcej akcie „snímam pri rýchlosti minimálne 1/1 000 s a používam režim priebežného automatického zaostrovania. Pomocou pákového ovládača ovládam oblasť automatického zaostrovania, ktorou začnem auto sledovať, a hoci nezvyknem snímať tisícky fotografií pre jeden projekt, používam aj sériové snímanie (Hi+) v režime priebehu snímania fotoaparátu Alpha 7R IV. Vďaka rýchlosti 10 snímok/s si môžem vybrať také fotografie, v ktorých sú kolesá vo vzduchu alebo v ktorých voda špliecha správnym smerom. Jednoducho také, ktoré najlepšie zachytávajú danú akciu.“

pick-up toyota zaparkovaný pred budovou © Uroš Podlogar | Sony α7R IV + 24-70mm f/2.8 | 1/500s @ f/3.5, ISO 100

„Snímanie statických snímok si vyžaduje premyslenú kompozíciu a oko pre detail,“ prezradil Uroš. „Vždy najskôr skontrolujem, či je 61-megapixelový snímač fotoaparátu čistý. Ak sa však na snímkach náhodou objavia isté nečistoty, viem sa ich zbaviť v postprodukcii. Pozadie je mimoriadne dôležité, a tak vyhľadávam predovšetkým nádherné scenérie v prírode či krásne staré budovy. Zároveň si však dávam pozor, aby sa v okolí nenachádzalo nič rušivé. Pozadie sa musí s autom dopĺňať, no zo snímky musí byť jasné, že hviezdou je auto. Preto snímam pri clone f/5,6 alebo f/8, keď je pozadie dostatočne viditeľné, no nepúta na seba všetku pozornosť.“

Či už ide o akčné alebo statické zábery, Uroš rád fotografuje z nízkeho uhla, vďaka čomu auto pôsobí na snímke dominantnejšie.

„Tiež je to úplne iná perspektíva, než na akú sú ľudia zvyknutí,“ prezradil, „a aj to pomáha mojim fotografiám vystúpiť z davu a vyniknúť.“
pick-up toyota na námestí so slnkom v pozadí © Uroš Podlogar | Sony α7R IV + 24-70mm f/2.8 | 1/320s @ f/5.6, ISO 100

Pokiaľ ide o obľúbený objektív, Urošov výber je nezvyčajný. S vysvetlením ponúka aj všeobecnejší tip pre začínajúcich fotografov automobilov. „V prvom rade je veľmi dôležité, aby ste nepoužívali príliš širokouhlé objektívy. Pri záberoch zblízka zdeformujú tvar auta a jeho dizajn nebude vyzerať ako v skutočnosti. Autá musia vyzerať presne tak, ako keby ste ich videli na vlastné oči, a vaše fotografie musia tiež rešpektovať prácu, ktorú dizajnér venoval jeho navrhovaniu. Z tohto dôvodu k fotoaparátu formátu Full Frame nikdy nepripevním objektív s ohniskovou vzdialenosťou nižšou ako 35 mm.“

„Najradšej používam objektív FE 135 mm f/1,8 GM, a to najmä pri zachytávaní akčných snímok,“ prezradil. „Na druhom tele mám pripevnený objektív FE 24 – 70 mm f/2,8 GM a poruke mám aj objektívy FE 35 mm f/1,4 GM a FE 85 mm f/1,4 GM. Podľa mňa však objektív 135 mm F1,8 v sebe spája neskutočnú ostrosť a naozaj krásne rozostrenie a vďaka jasnej maximálnej clone sa skvele hodí aj na fotografovanie v prostrediach so slabým svetlom. Moje telefotografické zábery tak pôsobia inak, než keby som ich zachytil bežnejším objektívom, akým je napríklad 70 – 200 mm. Keďže ide o pevný objektív, musíte trochu viac plánovať a predpovedať, kam sa auto pohne, no ak budete komunikovať so šoférom, nebudete s tým mať žiadny problém.“

záber zblízka na zablatenú pneumatiku pick-upu © Uroš Podlogar | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/500s @ f/1.8, ISO 50

Vybrané produkty

Uroš Podlogar

Uroš Podlogar | Slovinsko

„Nie je to práca. Je to vášeň, vlastne láska. Nájdite to, pre čo žijete a čo vám rozbúcha srdce, a choďte za tým s plným nasadením.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber