Podrobnosti o príbehu Alpha Universe

Pálenie hraníc

Luigi Baldelli

Keby mal Luigi Baldelli vybrať záber, ktorý najlepšie zhŕňa jeho projekt o uhliaroch z talianskej Kalábrie, asi by taký nedokázal nájsť. „Podľa mňa,“ vysvetľuje, „jeden záber nedokáže vystihnúť, aká je tá situácia komplexná. Najlepšie ju dokáže popísať kolekcia rozličných fotografií.“

Úspech projektu spočíva v pestrosti fotografií,“ tvrdí, „v zbierke záberov, ktoré spoločne predkladajú príbeh vyskladaný z rozličných kúskov – z ich práce, ich úsilia, dymu aj náročných podmienok navôkol.“

luigi baldelli sony alpha 7rIII kalábrijský uhliar stojí navrchu veľkej kopy horiaceho uhlia

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/1250s @ f/8.0, ISO 2000

Luigiho kalábrijský projekt sa začal v máji 2019. Lákala ho predstava zdokumentovať prácu uhliarov, pretože ide o povolanie s dlhoročnou tradíciou, ktoré je príznačné pre Kalábriu a prenáša sa z otca na syna.

Poňal ho rovnako, ako počas svojej reportážnej kariéry fotografoval aj iné komunity? „Svojím spôsobom áno,“ prezrádza, „no každý príbeh a každý objekt je iný, takže je dôležité zostať pripravený a otvorený možnostiam. Musel som nájsť vhodný čas, kedy na záberoch pracovať, a udržiavať tempo s uhliarmi, aby som im ani náhodou neprekážal.“

luigi baldelli sony alpha 7rIII kalábrijský uhliar sa opiera o lopatu vedľa horiacej kopy

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 2000

Luigi sa snažil začleniť medzi snímané objekty a tie ho bez okolkov prijali. „Sú to veľmi milí a priateľskí ľudia,“ vysvetľuje, „a akceptovali, že som tam, vysvetlili mi, ako pracujú, porozprávali svoje príbehy a pozvali ma, aby som si s nimi dal obed. Keď vás do takejto miery prijmú, veria vám a vnímajú vás ako priateľa, fotenie potom ide ľahko. No najdôležitejšie je, že aj vy tak k objektu a jeho príbehu pristupujete s úctou. Prišiel som na to počas kariéry. Že tento spôsob práce mi naozaj pomáha zahĺbiť sa do príbehov ľudí viac.“

luigi baldelli sony alpha 7rIII záber zblízka na ruku kalábrijského uhliara opierajúceho sa o lopatu

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/2000s @ f/6.3, ISO 2000

Luigi je profesionálnym fotožurnalistom už viac ako tridsať rokov, takže presne vie, čo fotoaparát má robiť a čo nie. „Dobrý fotoaparát na reportážne snímky,“ hovorí, „musí byť spoľahlivý, ovládateľný a musí uľahčovať technickú stránku práce. Len tak sa potom môžem sústrediť na samotný záber a na to, čo vidím cez objektív. Môj pomocník α7R III je spoľahlivý, diskrétny a ľahký, no zároveň profesionálny, a vďaka tomu všetkému sa môžem naplno zamerať na snímku. Fotografovanie sa zmení na reflex, na niečo, nad čím človek nemusí premýšľať.“

Prostredie, v ktorom uhliari pracujú, je náročné, a preto niektoré silné stránky fotoaparátu α7R III Luigimu prácu značne uľahčili. To, že mohol využívať jeho pokročilé automatické zaostrovanie a vysoké hodnoty ISO, mu napríklad umožnilo dosiahnuť maximálne ostré výsledky nielen pri intímnych záberoch robotníkov, ale aj počas toho, keď dokumentoval, ako sa predierajú oblakmi popola a dymu.

„Počas tohto projektu som skutočne ocenil automatické zaostrovanie fotoaparátu, to, že som mohol snímať pri vysokej hodnote ISO, kvalitnú konštrukciu, ako aj skvelú batériu. Mal všetko, čo som potreboval na zachytenie záberov, aké som chcel. Vďaka výkonu ISO som napríklad mohol fotiť aj pri veľmi slabom svetle a izolácia, čo chráni fotoaparát pred vplyvmi počasia, mi zas umožnila bez problémov pracovať aj v daždi.“

luigi baldelli sony alpha 7rIII rebrík opierajúci sa o kopu horiaceho uhlia

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/8.0, ISO 2000

Luigi pri tomto projekte použil objektív FE 24 – 70 mm f/4 ZA OSS a fotoaparát α7R III, ktorých spojenie mu „umožnilo poradiť si v každej situácii“. Všetko od širokých záberov uhliarov, ktorých siluety sa pri práci vynímajú oproti dymu, až po pozoruhodné portréty mužov ufúľaných od popola bolo nasnímané rovnakým fotoaparátom. Vďaka tomu mohol pracovať rýchlo a zareagovať vždy v správnej chvíli. Tým, že mal Luigi iba jeden objektív, sa tiež nemusel zaťažovať jeho vymieňaním v dyme. Prezradil, že hodnotu ISO mal po celý čas nastavenú na 2 000, čo mu umožnilo pracovať s vyššou rýchlosťou uzávierky a menšími clonami, ktoré nechali vyniknúť zrnitý efekt.

luigi baldelli sony alpha 7rIII kúdol hustého dymu vychádzajúci z horiacej kopy uhlia, o ktorú sa stará pracovník

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/1250s @ f/8.0, ISO 2000

Znamená to, že Luigi už s projektom skončil? „Nie,“ usmeje sa, „rád by som sa na jeseň vrátil a pohľadal iné svetlo a iný les. Výhodou dlhodobého projektu je, že zakaždým objavíte niečo nové, možno aj neočakávané, a zakaždým sa s príbehom oboznámite o čosi lepšie.“

luigi baldelli sony alpha 7rIII zrnitý portrét kalábrijského uhliara s tvárou pokrytou popolom a sadzami

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/22, ISO 2000

No okrem toho, že chce objavovať nové veci, túži sa vrátiť aj pre vzťahy, ktoré si počas projektu vybudoval? „Rozhodne!“ smeje sa. „Čím viac času trávim na projekte, tým väčšiu dôveru si s objektom alebo objektmi vybudujem a dokážem nájsť zábery, ktoré vedia adekvátne vyrozprávať ich príbeh. Počas toho sa musíte do reportáže zahĺbiť, odhaliť jej ľudskosť, emócie, vášeň, intimitu, atmosféru aj históriu. Nechcem sa kĺzať len po povrchu, pretože viem, že na mňa vždy čaká niečo viac.“

Vybrané produkty

ILCE-7RM3

α7R III s 35 mm snímačom Full Frame a automatickým zaostrovaním

ILCE-7RM3

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24 – 70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

Súvisiace články

Luigi Baldelli
Alpha Universe

Luigi Baldelli

Taliansko

„Pre mňa osobne fotografovanie neponúka odpovede, ale emócie a otázky.“

Zobraziť profil


x