2 muži, ktorí držia husle pred očami

Ako fotografujem | Fotografovanie ľudí

Kaupo Kikkas

Mám rád jedno príslovie: „Dobré fotografie sa robia dobrými fotoaparátmi. Skvelé fotografie sa robia srdcom a dušou.“

Povedal by som, že fotografovanie ľudských bytostí je pravdepodobne jedna z najdynamickejších a najnáročnejších oblastí fotografie. Fotografi by nikdy nemali zabúdať na to, že pózovanie pred fotografom je prejavom dôvery. Ide o veľmi krehké a jemné umenie, ktoré musíte rešpektovať.

muž v žltej košeli drží klarinet

© Kaupo Kikkas | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 3200

Moje objekty sa mi občas zdôveria, že sa im páči moja sebaistota, vďaka ktorej sa cítia uvoľnenejšie. Táto sebaistota pramení v dobrej príprave – minimálne technickej. Ak sa napríklad príliš zameriavate na clonové čísla a ovládanie fotoaparátu, jednoducho vám nezostane dostatok pozornosti, ktorú by ste mohli venovať svojmu objektu.

Poznajte svoje vybavenie a používajte ho.

Skvelé je, že môj fotoaparát premýšľa za mňa. Umožňuje mi to venovať pozornosť najdôležitejšej veci v zábere – fotografovanému objektu. Používal som všetky možné fotoaparáty Sony Alpha 7, aktuálne však fotografujem s vlajkovou loďou Sony Alpha 1. Jej snímač s vysokým rozlíšením mi poskytuje všetky detaily, ktoré potrebujem na komerčnú prácu a editovanie, pri takej rýchlosti, ktorá zachytí aj tie najjemnejšie zmeny vo výraze tváre.

4 hudobníci, ktorí držia husľové sláčiky

© Kaupo Kikkas | Sony α1 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/800s @ f/5.0, ISO 1600

Jedným z najdôležitejších vylepšení v technológii fotoaparátov Sony je pre mňa automatické zaostrovanie na oči. Často fotografujem hudobníkov v priam otrasných svetelných podmienkach. Systém automatického zaostrovania na oči, ktorý používa model Alpha 1, mi umožňuje zaostriť na oko objektu napriek tomu, že to pre zlé svetelné podmienky nedokáže ani sám fotograf. Takéto fotografovanie bolo kedysi zdrojom obáv o ostrosť záberov. V dnešnej dobe sa však toho už netreba báť.

Príbeh v jednej snímke

O zábere musíte premýšľať rovnako ako maliar o plátne. Jednou z najčastejších chýb začiatočníkov je zameranie sa na portrétovanú osobu a ignorovanie zvyšku záberu. Znamená to, že dve tretiny „plátna“ sa vyplnia niečím nepodstatným. Takto by to byť nemalo. V tomto zmysle pristupujem k záberu ako k celku, ktorý neobsahuje pozadie ani popredie. Ide o jeden celok – alebo osobu – a príbeh vnútri záberu.

2 muži v čiernom, ktorí sa tvária vážne

© Kaupo Kikkas | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/3.5, ISO 3200

Pri práci s osobou sa vždy snažím predstaviť a zdôrazniť jej príbeh. Musím si preto premyslieť, ako ho rozpoviem cez objektív. Hoci ide o priamočiary čiernobiely portrét zblízka, stále musím presvedčiť sám seba, prečo som tu a čo vlastne robím.

Obsah snímky, ktorý uvidí divák, závisí od ohniskovej vzdialenosti použitého objektívu. Momentálne fotografujem na 135 mm prostredníctvom neuveriteľne ostrého 135 mm objektívu f/1,8 G Master. Zamiloval som sa doň, hneď ako som ho vyskúšal. Zvyčajne ho používam na zábery na plnú dĺžku a zbližša – pretože má najhladšie rozostrenie. Používam aj objektívy 85 mm a 24 – 70 mm G Master. Pomocou týchto troch objektívov zhotovím približne 90 % všetkých svojich portrétov, pričom najobľúbenejším je 135 mm objektív. Ak však pracujem v exteriéri a chcem cestovať naľahko, nosím so sebou jeden objektív, ktorý závisí od druhu fotenia.

portrét dámy v bielej košeli

© Kaupo Kikkas | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/200s @ f/8.0, ISO 100

Kompozícia

Kompozícia je hravá vec. Existuje len zopár užitočných pravidiel, ktoré musíte dodržiavať takmer podvedome. Potom stačí len improvizovať a nechať sa počas fotografovania unášať inšpiratívnymi okamihmi. Je to ako pri hudbe: aby ste mohli improvizovať, musíte poznať noty.

portrét dámy, ktorá sa pozerá cez jazero

© Kaupo Kikkas | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/2.8, ISO 320

Ak nemáte jasno v základoch a začnete improvizovať, výsledkom môžu byť zvláštne kompozície. Nápad môže byť skvelý, ale celkový záber bude chaotický. Vídam to často a mimoriadne nebezpečné je to pre talentovaných ľudí, ktorí majú množstvo nápadov a myslia si, že môžu preskočiť základy.

Osvetlenie

Osvetlenie objektu nie je len otázkou zapnutia a vypnutia svetla. Svetlo má mnoho vlastností, ako je napríklad farba, intenzita, ostrosť a smer. Základom je zanalyzovať a pochopiť svetlo na scéne a následne sa rozhodnúť, čo s ním.

Pre mňa proces osvetlenia často začína drobnými pohybmi a nie priamymi akciami, ako je napríklad pridanie veľkých svetiel, stojanov a softboxov. Ak svoj objekt presuniete hoci len o pár metrov, môže sa dostať do úplne iného svetla. Úplne inú perspektívu a pozadie môže spôsobiť aj zmena uhla záberu, čím sa opäť zmení celková rovnováha medzi kompozíciou a svetlom.

portrét dámy, ktorá sa skrýva za 2 čiernymi doskami

© Kaupo Kikkas | Sony α1 + FE 135mm f/1.8 GM | 1/1250s @ f/2.5, ISO 100

Pri práci v prirodzených svetelných podmienkach mám veľkú voľnosť, pretože snímač fotoaparátu Alpha 1 sa dá používať aj pri veľkej citlivosti bez obáv o zhoršenie kvality obrazu. Na album alebo obálky časopisov môžem fotografovať pri citlivosti ISO 3200, čo mi poskytuje väčšiu slobodu a priestor na kreativitu.

Vybrané produkty

Kaupo Kikkas

Kaupo Kikkas | Estonia

„Pracuj tvrdo a s láskou. Ostatné príde samo.“

Súvisiace príbehy

Zaregistrujte sa na príjem bulletinu α Universe

Gratulujeme, máte prihlásený odber bulletinu α Universe

Zadajte platnú e-mailovú adresu

Ľutujeme, vyskytla sa chyba

Gratulujeme, máte prihlásený odber