Pri fotografovaní v stiesnených priestoroch na lodi nemáte veľa priestoru na záber. Keď ste na mori, máte zdanlivo nekonečné množstvo času. Akčné okamihy však prichádzajú náhle, a preto musím byť so svojím fotoaparátom Alpha 1 pripravený na ich zachytenie.
Moja práca na rybárskych lodiach je súčasťou projektu, na ktorom som pracoval na základe širšej výzvy na predkladanie návrhov s názvom ‚Radiographie de la France‘, ktorú podporovala národná knižnica Bibliothèque Nationale de France. Ponúkala granty vybraným dokumentárnym fotografom, ktorí mali zachytiť rôzne aspekty života v súčasnom Francúzsku.
Fotografoval som mladých ľudí, ktorí sa učia za rybárov. Mnohí z nich sa dostali do Francúzska ako imigranti. Vláda chce, aby sa osamostatnili, a preto sú odhodlaní pracovať a cítia motiváciu začať nový život.
Život na palube lode je náročný. Denne môžu pracovať osem až deväť hodín v kuse. Ak teda chcem vytvoriť dokonalé fotografie v dokumentárnom štýle, musím čakať a sledovať. Ak sa niečo stane, som pripravený pristúpiť, so svojím spoľahlivým fotoaparátom Sony Alpha 1 a objektívom 35 mm f/1,8 skomponovať záber a následne rýchlo ustúpiť z cesty. Keďže títo rybári potrebujú priestor na prácu, musím byť mobilný, neustále sledovať okolie, presúvať sa a byť pripravený nasnímať záber bez toho, aby som im prekážal.
Milujem tie obrovské súbory, ktoré vychádzajú z 50-megapixelového snímača fotoaparátu Alpha 1. Kvalitou sa ponášajú na fotografie, ktoré som vytváral pri fotografovaní na film. V porovnaní so zábermi z iných digitálnych fotoaparátov sa líši aj ich charakter.
Čo sa týka objektívov, mám to jednoduché. Na lodi používam takmer výlučne objektív FE 35 mm f/1,8. Je ostrý, ľahký a rýchlo sa používa. V stiesnených priestoroch na člne potrebujem ohnisko 35 mm, ktoré mi umožní zachytiť všetko, čo chcem v zábere mať. V tomto mokrom a vlhkom prostredí tiež nechcem podstupovať výmenu objektívov. Znamená to, že fotoaparát Alpha 1 som si nijako preventívne nechránil. Aby som zabránil jeho úplnému zmáčaniu, príležitostne ho zakryjem kabátom, ale inak ním fotografujem za všetkých okolností.
Na dokumentárne portrétne zábery na pevnine používam objektív 55 mm f/1,8. Tento objektív je ostrý, ale súčasne vytvára nádherne rozostrené pozadie. Jeho clona f/1,8 mi umožňuje fotografovať aj za zhoršených svetelných podmienok. Citlivosť fotoaparátu Alpha 1 sa nebojím posunúť až na úroveň ISO 2500, čo potrebujem často, keďže rybári a rybárky pracujú aj v noci.
Vzhľadom na dlhú pracovnú dobu nie je prekvapením, že posádka býva úplne vyčerpaná a bežne si uprostred dňa zdriemne. Museli sa naučiť zaspať veľmi rýchlo – v priebehu piatich minút –, pretože spať môžete len sem-tam a iba niekoľko hodín, a zároveň sa snažíte využiť každú minútu.
Vzhľadom na obmedzený priestor musíte preukázať ľuďom, ktorých fotografujete, potrebný rešpekt. Jedným z objektov môjho projektu bol mladík z Konžskej demokratickej republiky. Hoci sa hanbil za svoju morskú chorobu, chcel odo mňa, aby som ju vkusne zdokumentoval – keďže išlo o jeden z problémov, ktorý sa pokúšal prekonať. Keď sa na lodi dejú takéto veci, niet sa kam schovať.
Vďaka tichému režimu a kĺbovej obrazovke, ktorú používam namiesto hľadáčika, mi fotoaparát Alpha 1 pomáha fotografovať naozaj diskrétne. Tieto dve veci nepriťahujú pri fotografovaní pozornosť, takže všetci môžu pokračovať v práci bez toho, aby ich znepokojovala moja prítomnosť.
Zábery ostré ako britva sú možné vďaka spoľahlivému automatickému zaostrovaniu. Nová generácia automatického zaostrovania na fotoaparátoch Sony je skutočne úžasná. Pri sledovaní jednej osoby fotoaparát zaostruje na jej oči alebo tvár. Nezáleží na tom, kam sa presunie, stále bude ostrá. Aj keď sa v snímke vyskytnú ďalšie osoby, po zablokovaní zaostrovanie stále ostrí na osobu, ktorú ste si vybrali. Mám tak o starosť menej.
Veľmi ma teší, ako tento projekt dopadol. Vzhľadom na mokré podmienky viem, že moja zostava Sony si dokáže poradiť so všetkým a zachytiť úžasné snímky.