Nový fotoaparát a technológie majú niekedy potenciál podporiť vašu predstavivosť a kreativitu. Kinemagrafy – fotografie s jednoduchým pohybom bežiace v neustálej slučke – vytváram už asi desať rokov. Hoci ma vytváranie tohto druhu snímkov nenudilo, chcel som vyskúšať aj niečo nové. A to mi umožnil práve fotoaparát Sony Alpha 7S III.
Neustále hľadám nové spôsoby, ktoré pomôžu rozpovedať príbehy mojich klientov. V dave je vždy ťažké vyniknúť. Získať pozornosť na presýtených kanáloch sociálnych sietí tak pomáha čokoľvek, čo sa vizuálne odlišuje. Ak mi teda technológia umožní použiť novú techniku, moji klienti ju vždy s radosťou vyskúšajú.
Technika
Nové zábery, ktoré vytváram, sú len krátke, nekonečné slučky. Nemajú začiatok, stred ani koniec. Využívajú prvky mojich kinemagrafov – stále sa na nich nachádza zdanlivo zmrazený objekt, no v tomto prípade sú v obraze skôr pokojnejšie okamihy a pohyb svetla a nie pohybujúci sa prvok.
Vo svojom poslednom projekte som spolupracoval s juhoafrickou raperkou Moozlie. Fotoaparát Alpha 7S III som pripevnil na statív, aby bol dokonale stabilný, a nastavil na nahrávanie videa s rozlíšením 4K pri 120 snímkach za sekundu. Moozlie som požiadal, aby sa niekoľko sekúnd vôbec nehýbala. Môj asistent sa zatiaľ pohyboval okolo auta so svetlami. Pri pohybe svetiel vystupovala jej tvár z tieňa a následne sa znova skrývala. Použil som niečo vyše jednej sekundy záznamu, ktorý na časovej osi s 24 snímkami za sekundu vytvoril spomalený videoklip s dĺžkou približne 5 sekúnd. V tejto slučke je Moozlie zmrazená, jej náušnica sa pomaly hojdá sem a tam a súčasne sa dookola pohybuje svetlo. Následne som vytvoril slučku, pri ktorej vystúpi jej tvár z tieňa a opäť sa skryje.
Expozícia
Jedným z najdôležitejších prvkov pri natáčaní takýchto slučiek je expozícia. Ak chcete vytvoriť slučku, expozícia musí byť na začiatku aj konci slučky rovnaká. Vždy meriam expozíciu toho najdôležitejšieho prvku scény – zvyčajne v oblasti tváre objektu. V prípade svetelného kinemagrafu som prepol svoj fotoaparát Alpha 7S III do režimu manuálnej expozície a požiadal asistenta, aby nasmeroval svetlo na tvár objektu. Expozíciu som následne uzamkol. Získal som tak istotu, že aj na mieste s najvyšším jasom nedôjde k prepáleniu a že tvár bude dokonale naexponovaná. Keď bolo toto všetko hotové, požiadal som asistenta, aby nasmeroval svetlo úplne od objektu tak, aby tento zostal celý v tieni. Následne som spustil záznam a začal pohybovať so svetlami, ktoré sa na konci opäť otočili smerom od objektu.
Slučka sa vytvára tak, že tvár začína a končí v úplnom tieni. Pritom viem, že aj v najjasnejšom okamihu pri pohybe svetiel nebude tvár preexponovaná.
Pohyb
V ďalšom videu som požiadal Moozlie, aby si sadla do auta. Tentoraz som so zámerom dosiahnutia plynulého pohybu nasadil fotoaparát Alpha 7S III s objektívom FE 16 – 35 mm f/2,8 G Master na gimbal. Záznam znova prebiehal v rozlíšení 4K pri 120 snímkach za sekundu. Teraz som však pohyboval fotoaparátom na gimbale tak, aby som vytvoril kĺzavý pohyb vnútri auta. Vďaka širokouhlému objektívu 16 – 35 mm vznikol dojem, že sa pohybujete prostredím.
Po nasnímaní som zobral z tohto materiálu približne pol sekundy a opäť ju natiahol na časovú os tak, aby sa vytvoril klip so spomaleným pohybom s dĺžkou približne 2 sekundy, ktorý som obrátil. Konečným výsledkom je krátka slučka, v ktorej sa fotoaparát nekonečne pohybuje do auta a z neho, zatiaľ čo Moozlie je úplne statická. V tejto situácii som využil gimbal, ale podobné slučky som vytvoril aj so samotným fotoaparátom Alpha 7S III's so zapnutým režimom aktívnej stabilizácie, ktorý pomohol dosiahnuť rovnako plynulé video.
Vyskúšajte si to sami
Každý, kto by chcel začať vytvárať kinemagrafy, svetelné kinemagrafy alebo takéto klipy v slučke, by nemal zabúdať na to, že ľudia majú radi jednoduché veci. Nemusíte sa báť experimentovania, ale na vytvorenie niečoho fantastického vám niekedy stačí len málo.
Technológie, ktoré sú pre nás tvorcov k dispozícii, sa neustále menia a vyvíjajú. Začnite preto využívať tieto novinky a dovoľte im podporiť vašu kreativitu.
Poďakovanie
Ballzy X PopSpot X MOOZLIE
Klient: @ballzy_est
Umelec: @moozlie
Fotograf
Virgo Haan
Výtvarný redaktor
Andreas Aru
@andr3asaru
Producent
Sander Rootslane
@rootslane
Štylistka/maskérka
Liisa-Chrislin Saleh
@lisasalvaje
„Svoje maximálne úsilie venujem tomu, aby som vytváral práce presahujúce každodenný život.“