„Prečo som začal fotiť autá?“ zopakuje Frederic Schlosser so smiechom našu otázku. „Popravde preto, lebo som si myslel, že ak budem fotiť napríklad Lamborghini, budem si v ňom môcť chvíľu posedieť. A odtiaľ som sa prepracoval až sem.“
Hoci Frederic sníma aj tradičnejšie kompozície s autami, stal sa známy vďaka svojmu štýlu, o ktorom on sám hovorí, že „navodzuje dojem. Často robievam reklamné zákazky a iste, klienti chcú koniec-koncov vidieť svoj produkt, no čo ma naozaj inšpiruje – a čo v súčasnosti chcú aj oni – je atmosféra. Na dokonalom zábere auta nie je samotné auto stredobodom, ale súčasťou scény. Umožňuje to ukázať životný štýl, ktorý chcete viesť aj vy: v autách treba jazdiť a zažiť ich na vlastnej koži. Ak iba stoja na mieste, určite vám neprinesú vzrušujúci zážitok.
Ak chce Frederic zachytiť atmosféru, musí pracovať rýchlo a využiť svetlo a počasie, ktoré má k dispozícii. Preto sa naučil spoliehať na svoje malé, ľahké a pevné fotoaparáty Alpha 7R, 7R II a 7R III od spoločnosti Sony a ich výkonné funkcie. „Pri mnohých reklamných zákazkách som zvykol používať veľké fotoaparáty stredného formátu, no prechod na výbavu Alpha mi pomohol pracovať týmto reaktívnejším a expresívnejším spôsobom,“ vysvetľuje.
„Keď máte pomalý fotoaparát,“ pokračuje Frederic, „môže sa stať, že strávite veľa času nastavovaním a premeškáte správny okamih. Neumožňuje vám totiž snímať spontánne. Nedávno som sa vrátil z fotenia v Barcelone a na jednom mieste sme mali dobré svetlo asi len dve hodiny. No a počas nich sme museli spraviť 10 rôznych záberov. Fotoaparáty Alpha však majú všetky funkcie, ktoré nám umožnili zachytiť tie skvelé zábery rýchlo. Sú pripravené v zlomku sekundy a automatické zaostrovanie je dokonalé. Dynamický rozsah mi umožňuje vytiahnuť detaily v záberoch, kde by to predtým nebolo možné, a vďaka rozlíšeniu si zas môžem vybrať od priblížených orezaných záberov až po niekoľkonásobné zväčšenie. Všetky tieto funkcie mi pomáhajú zachytiť mnoho ,náhodných‘ momentov, ktorých potenciál by sa predtým naplno neukázal. Je to fotoaparát, ktorý vám dáva úžasné možnosti.“
Práve tieto „náhodné“ momenty si Frederic vo svojej fotografii mimoriadne obľúbil, a ako sám hovorí, zistil, že „nedokonalé, je vlastne dokonalé. Keď som začínal, všetko muselo byť perfektné, naplánované do posledného detailu. Chcel som mať osvetlené všetky prvky, fotoaparát stál na statíve… Takéto realistické to však teraz pre mňa vyzerá lepšie a to isté platí aj pre miesta, kde fotím.“
Skvelým príkladom toho je jedna z obľúbených Fredericových sérií záberov, na ktorých modré BMW M2A driftuje pod mostom v Los Angeles. „Bol som pracovne v L. A.,“ vysvetľuje, „a býva mi tam kamarát, ktorý má toto auto. Vybrali sme sa pod most a len tak pre zábavu sme fotili asi dve hodiny. To miesto je samý kontrast, vďaka ktorému sa divákovi obrysy auta jasne vynímajú spomedzi iných tvarov a tieňov a vidí, že šofér si jazdu užíva.“
Na ďalšej sérii záberov je BMW i8 nasnímané počas daždivej noci. Na objektíve sa držia rozostrené kvapky, ktoré narúšajú ostré línie karosérie, no práve tento efekt navodzuje dojem, že sa auto potme ženie v ústrety búrke. „Ľudia si myslia, že tie dažďové kvapky sme pridali vo Photoshope, no ide o zábery zachytené pri jednej expozícii,“ vysvetľuje, „a svetlo prichádza z áut, ktoré čakali za nami, pretože si mysleli, že stojíme na červenej. Museli sme sa dosť ponáhľať, no bola to zábava.“
Rad α7R je pre Frederica pri zachytávaní takýchto fotografií kľúčový: „V situáciách, ako bola tá s BMW i8 na moste, nechcem myslieť na to, čo sa môjmu fotoaparátu môže v daždi stať. Chcem len svoj záber a fotoaparát mi má pomôcť ho zachytiť. Vďaka izolácii radu Alpha chrániacej pred vplyvmi počasia som nikdy nemal žiadny problém.“
Na ďalšej z jeho obľúbených sérií je Mercedes-Benz EQC, ktorý sa vyníma na pozadí slnka vychádzajúceho nad švédskym pobrežím. Aj tu sa atmosféra záberu dokonale hodí ku kampani. „Išlo o prvý plne elektrický automobil od Mercedesu a hlavnou ideou bolo ohlásiť ,úsvit novej éry‘. Aby sme to zachytili, museli sme snímať oproti slnku a zároveň sa pretekať s časom… Dokonalé svetlo sme mali asi len 10 až 15 minút a v takých prípadoch nemôžete stratiť ani chvíľu premýšľaním nad nastaveniami fotoaparátu. S radom Alpha 7R však neprídete ani o jeden moment a funguje skvelo v každej situácii.“
„Je za tým dokonalý moment“