Ako filmár neustále hľadám príležitosti tvoriť inšpiratívne projekty alebo sa len tak nechať unášať predstavivosťou. Som bývalý príslušník Kráľovskej námornej pechoty a slúžil som na tých najnebezpečnejších miestach na svete. Počas svojej vojenskej kariéry som si vždy všímal príbehy či nádherné scény a často som sa ich snažil zachytiť buď na fotografii, alebo videu. Pravdepodobne som to zdedil po otcovi, Bernardovi Glancyovi, filmárovi a hlavnom kameramanovi, ktorý v tomto priemysle pôsobí už päť desaťročí a pracoval po celom svete pre spoločnosti ako ITN, BBC a medzinárodné televízne stanice. Práve vďaka nemu som objavil umenie kinematografie a pochopil som dôležitosť výberu tej najkvalitnejšej výbavy.
Réžia: James Glancy a Marty Stalker
Keď ma spoločnosť Sony požiadala, aby som vytvoril krátky film, ktorý by demonštroval všestrannosť objektívov radu E-mount, nechal som sa uniesť predstavami z detstva a napísal som Tajnú komoru. Ako dieťa som mal veľmi živú predstavivosť a rád som objavoval nové miesta, najmä keď som mal zakázané na ne chodiť. Neďaleko domu v Surrey v Anglicku, kde som vyrastal, bolo množstvo lesov, záhrad obohnaných múrmi, panských domov a opustených protileteckých krytov z druhej svetovej vojny. Vďaka tomu som mal stále čo objavovať a mohol som sa nechať unášať fantáziou.
Tento príbeh o chlapcovi (Reggieovi), ktorý sa sťahuje do nového domu, je v značnej miere inšpirovaný detskými dobrodružstvami a knihami ako Slávna päťka či Kroniky Narnie. Pri hraní ho jeho pes (Hugo) zavedie do komory pod schodiskom, cez ktorú sa dostane do celkom iného sveta. Ocitne sa v Penshurst Place, panskom sídle zo 14. storočia, ktoré kedysi patrilo Henrichovi VIII. Pri hľadaní Huga prejde bludiskom strašidelných izieb, zbrojnicami a úchvatnou záhradou obohnanou múrmi. Sídlo Penshurst Place ponúklo spolurežisérovi Martymu Stalkerovi a hlavnému kameramanovi Bernardovi Glancymu množstvo scén a svetelných podmienok, ktoré naplno otestovali možnosti kamier a objektívov od spoločnosti Sony. Keďže sme na všetko mali len obmedzený čas a malý tím, všetci sme pracovali efektívne a robili viacero úloh naraz.
Pri nakrúcaní sme ako hlavné kamery používali modely FX9 a FX6 spolu s novým filmovým objektívom FE C 16 – 35 mm T3.1 G a objektívmi FE 50 mm f/1,8, FE 70 – 200 mm f/2,8 GM OSS a FE 16 – 35 mm f/2,8 GM. Naším cieľom bolo plynule prechádzať z jednej scény do druhej a sledovať tak Reggieho prirodzenú detskú zvedavosť. Kameru FX6 sme upevnili na stabilizátor Movi a Reggiemu sme povedali, aby každý priestor preskúmal, vďaka čomu sme mohli zachytiť nefalšované výrazy na jeho tvári. Celý film sme nasnímali za jeden deň, čo znamenalo, že sme bojovali s časom. Na systéme E-mount od spoločnosti Sony je úžasné to, že sme mohli rýchlo meniť objektívy na oboch kamerových systémoch a obe kamery rovnako nastaviť.
Väčšinou používame obrazový profil SLOG 3 cine, no pri snímaní Tajnej komory sme sa rozhodli použiť profil S-Cinetone, pretože jeho farebná matica ponúka filmový vzhľad aj bez veľkých úprav v postprodukcii. Celkom som bol nervózny zo snímania v inom profile než LOG, no keď som uvidel tie bohaté farby v scéne, kde Reggie stojí pri ohni, okamžite to zo mňa opadlo. Pri niektorých interiérových scénach sme použili umelé osvetlenie, väčšinou sme sa však spoliehali iba na prirodzené svetlo.
Keď sme v interiéri snímali Reggieho, ako sa prechádza po panskom dome, používali sme najmä 50 mm a 16 – 35 mm filmové objektívy pripevnené ku kamere FX6, ktorú sme upevnili na stabilizátor. Pri všetkých pohyblivých scénach sme používali automatické zaostrovanie, vďaka čomu sa mohol kameraman naplno sústrediť na kompozíciu a plynulý pohyb. V prípade dlhých záberov v exteriéri, v ktorých sa Hugo nehýbe, sme použili kameru FX9 s objektívom 70 – 200 mm G Master a postavili sme ju na statív. Keď sme však snímali Huga, ako pobehuje po záhrade, zostali sme pri kamere FX6 s filmovým objektívom upevnenej na stabilizátore. Práve v týchto scénach bolo automatické zaostrovanie nenahraditeľné. Pes sa pohyboval veľmi rýchlo, a tak by bolo takmer nemožné ho sledovať a zároveň manuálne udržiavať zaostrenie. Krásou radu E-mount je to, že máte na výber množstvo rýchlych objektívov, ktoré sú kompatibilné so všetkými kamerami radu Alpha a Cinema Line od spoločnosti Sony.
Produkčný tím, ktorý sa podieľal na tvorbe krátkeho filmu Tajná komora, pozostával z režiséra Martyho Stalkera, mňa ako scenáristu, spolurežiséra, producenta a kameramana scén zo zákulisia, hlavného kameramana a osvetľovača Bernarda Glancyho, operátora stabilizátora Movi Brendana Monteira a herca Reggieho a psa Huga, ktorí hrali samých seba. Úpravu a postprodukciu mal na starosti Marty Stalker.
Po dokončení filmu Tajná komora som s kamerou FX6 a objektívmi s objímkou E-mount od spoločnosti Sony nasnímal ďalších 500 hodín záberov pre televízne relácie (Discovery Channel, National Geographic). Príjemne ma prekvapila všestrannosť objektívov, a to pri automatickom, ako aj manuálnom zaostrovaní, a tiež kvalita obrazu. Nedávno som spolu s Martym Stalkerom spolurežíroval svoj prvý celovečerný dokumentárny film Afganistan. Znova sme použili kameru FX6, profesionálnu výbavu na nahrávanie zvuku a objektívy s objímkou E-mount od spoločnosti Sony (16 – 35 mm, 24 – 70 mm, 70 – 200 mm G Masters). Afganistan bude mať premiéru začiatkom roka 2022.